תרפיה סדיסטית

איך מתמודדים עם מטפל שכנראה יש בו צד סדיסטי? ד"ר זאב בלן עונה לגבריאל ומסביר על שיטת הפסיכואנליזה המודרנית.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

איך מתמודדים עם מטפל שכנראה
יש בו צד סדיסטי? ד"ר זאב
בלן עונה לגבריאל ומסביר על שיטת
הפסיכואנליזה המודרנית.
 
 
ד"ר בלן שלום לך,
 
בחודשים האחרונים אני מטופל אצל תרפיסט, ולא מעט פעמים אני מוצא את עצמי תוהה אם להמשיך את המפגשים איתו. בהתחלה הוא נראה מאוד מבין ותומך, אבל ברגע שהתחלתי להרגיש קצת בנוח איתו הוא פתאום שינה את כל גישת הטיפול שלו אלי. לאחרונה הוא מתנהג אלי בצורה כזו שגורמת לי לשאול את עצמי שוב ושוב – האם הוא המטפל הנכון בשבילי?
 
התרפיסט שלי החל להתנהג אלי בצורה מאוד אגרסיבית, מתגרה ועוקצנית. לפעמים הוא ממש עיוות בכוונה את מה שאמרתי. שציינתי את זה בפניו הוא התעלם ממני כשחיוך קל על פניו, וזה היה מעצבן. אני מרגיש שהתרפיסט מנסה בכוונה לגרום לי לכעוס עליו. אמרתי לו את זה, אבל הוא השתמש במה שאמרתי לו כדי לעצבן אותי עוד יותר. הסברתי לו שאני לא אוהב את סוג הטיפול הזה, אבל הוא המשיך להתגרות בי ולהעליב אותי בכל הזדמנות. הוא אמר שגישת טיפול זו היא לגיטימית וחוקית ונקראת פסיכואנליזה מודרנית, שיטה שגילה ד"ר היימן ספוטניץ. מה אני אמור לעשות? המטפל שלי הוא מאוד מוכר ובעל מוניטין בתחום, הוא אדם נחמד ועזר לי לא מעט. אולי אני באמת זקוק לסוג הטיפול הזה? הבעיה היא שהיא גורמת לי צער, כעס נוראי וחוסר אונים. מחכה לתשובתך, גבריאל.
 
מאמרים נוספים בנושא:
ההסבר לכל התעלומות
לחץ וכושר נשימה, איך מתמודדים?
שדים לא  קיימים
 
גבריאל היקר,
 
ראשית, תודה לך על מכתבך. אני בהחלט מכיר את הגישה שהמטפל שלך משתמש בה. היא מבוססת על האמונה שדיכאון נגרם על ידי כעס שהאדם מפנה כלפי עצמו. ד"ר ספוטניץ טוען שפסיכואנליטיקאי מודרני צריך להפוך את עצמו מטרה לאגרסיה של המטופל שלו, כך הזעם המודחק של המטופל ייצא החוצה על המטפל, ולא על החולה. זה אמור לספק למטופל מעין הקלה ממצבי הרוח הדיכאוניים מהם הוא סובל.
 
אבל יש גם כמה דברים שאינם נכונים בגישה הזו, הנה חלק מהם:
 
1. זה לא נכון שדיכאון הוא רק כעס שמופנה אל הסובל ממנו.
 
2. תרפיסט אמור לשמש דוגמה למידות נפש, כמו סבלנות, סובלנות ועוד תכונות נפלאות מהסוג הזה, ולא לפעול ולהתנהג בצורה פוגענית ומניפולטיבית.
 
3. אנשים שהפכו לקורבן לא מרגישים בטוחים מספיק לשחרר את הכעס שבתוכם על דמות סמכותית, כמו המטפל שלהם. דבר זה גורם למטופל להרגיש יותר גרוע ממה שהרגיש בתחילת המפגשים עם המטפל. במקרה כזה הכעס כלפי עצמו מתגבר ומתחזק במקום להצטמצם.
 
4. במו עיניי ראיתי איך הגישה הזו גרמה לאנשים שטופלו בעזרתה, ושהיו בלי שום עבר אלים, להפוך לאלימים תוך כדי הטיפול. במקרה אחד, פגשתי בחור צעיר ששבר את כל הריהוט בחדר של המטפל שלו, שנאלץ הזמין משטרה וכפה עליו אשפוז בכפייה, ואני שואל – במה הוא הועיל לו?! במקרה אחר, המטופל חזר הביתה – אחרי הטיפולים שהפסיכואנליזה המודרנית מציעה – והפגין אלימות כלפי משפחתו.
 
5. הפסיכואנליזה המודרנית מעוררת עניין אצל תרפיסטים שיש בהם צד סדיסטי ונהנים מתפקיד המקניטים והמסיתים של המטופלים שלהם. ד"ר ספוטניץ טען שהמטפל צריך להיות אדם אמיתי עם מטופליו יותר מפרויד. הבעיה עם זה היא, שהאדם האמיתי שבתרפיסטים האלה הוא מאוד סדיסטי, שמספק את היצר הסדיסטי שלו על חשבון המטופלים. גישה זו מאפשרת גם לתרפיסט להצדיק את העובדה שהוא משתמש בקיצורי דרך, שבהחלט מזיקים, ולא להקשיב למה שיש למטופל לומר.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
מדוכא, אז מה?
רפואה שלמה מהרופא הגדול
 
6. גישה זו לא יכולה לעבוד, אפילו עד כדי בלתי אפשרית, משום שאין לכך שום סימוכין מהתורה. רבי משה חיים לוצאטו – הרמח"ל זצ"ל, בספרו מסילת  ישרים, אומר ש"רק ללימוד המבוסס על התורה יש את הכוח לרפא את מכאוביו של האדם…"
 
7. מה שעדיף זה תרפיסט שיכול להראות למטופל את הנקודות  הטובות והיכולות המיוחדות שבו, אותן עדיין לא אתגר או ניסה, ובו-זמנית לתת לו להבחין ולהרגיש איך הוא הופך לאדם מדוכא בגלל המחשבות השליליות שמתרוצצות בתוכו.
 
8. על פי הגישה של הרב שלום ארוש, השורש והגורם העיקרי לדיכאון נובע מגאווה, מהמחשבה שבורא עולם לא עושה את חייו של האדם כמו שהוא רוצה. אנשים מדוכאים לרוב מתנגדים לרעיון זה, וטוענים שאנשים שבאמת גאוותנים יהירים הרבה יותר מהם. אך לא תמיד הגאווה היא משהו צעקני, אם כי לרוב זה מה שהיא, אלא יש גם את הפעמים בהן הגאווה נמצאת יותר בצד "השקט" והפנימי, מעין אישורים פנימיים שאדם שומר בליבו ושכמובן באים מצד הגאווה. כלפי חוץ הוא נראה צנוע ועניו, אבל בהחלט לא מסוגל להעריך ולהודות על מה שיש לו.
 
מכל הסיבות האלה, גבריאל, אני ממליץ לך לא להמשיך את הטיפול האגרסיבי, שכפי המסתבר מדבריך לא מועיל לך. בהצלחה רבה, ד"ר זאב בלן.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה