זה היום שלנו

זה היום שלנו, וליום כזה צריך להתכונן. רוחמה אפרתי עם רשימת מנהגים ודברים שיעשו לכם את המעמד המיוחד הזה מרגש וסוחף מתמיד.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 05.04.21

אחרי שבורא עולם פנה ל-70 אומות העולם ושאל כל אחת מהן אם הן רוצות את התורה, אחרי שאמרנו "נעשה ונשמע", הגענו למעמד הנשגב – קבלת התורה במעמד הר סיני. כולנו היינו שם, כולנו אמרו "נעשה ונשמע" שמלווה אותנו לאורך כל הדורות ועד אינסוף. אמרנו, והתחייבו.
 
והנה, היום הנפלא הזה קורה שוב – כמו בימים ההם כך בזמן הזה. זה לא אירוע חד פעמי. כל שנה אנו חוגגים את יום הנישואין שלנו ביום ו' בסיון עם פרחים, כמו הזר של הכלה, לבושים בלבן. היום הזה באמת מרגש, ממש כמו כלה שמובלת לחתן, בחיר ליבה, מתחת לחופה. ההכנות הגשמיות רבות הן, לרוץ לסלון כלה, לתאם עם הצלם, המוסיקה שתתנגן באירוע, ההזמנות, האוכל, העיצוב של האולם וכל הפרטים הקטנים והמעייפים. אבל, וזה אבל גדול, יש גם את ההכנה הרוחנית, ובמיוחד לחתונה שתתקיים בימים הקרובים. אנחנו מקבלים את התורה. בטח תאמרו שקיבלנו אותה? נכון, אבל בורא עולם נותן לנו אותה בכל יום מחדש, כל שכן ביום המיוחד לה, היום בו קיבלנו את הכתובה  הנצחית שלנו. גם השנה, בעזרת השם, נקבל את שטר  הכתובה שלנו שוב בהתרגשות עצומה.
 
אבל רגע לפני, תרשמו לכם כמה דברים ומנהגים שיעשו לכם את המעמד מרגש מתמיד:
 
תמשיכו לספור – עד יום ו' בסיון אנחנו ממשיכים את ספירת  העומר. הספירה היא הבעת חיבה. אמרו חז"ל, תלתה התורה את יום חג השבועות בדיוק בסיום ימי ספירת העומר, כי כאשר התבשרו ישראל בצאתם ממצרים שעתידים לקבל את התורה לסוף יום חמישים – מפאת חיבתם לתורה (הם אמרו "נעשה ונשמע") החלו לספור כל יום שעובר, כי היה נדמה בעיניהם כזמן ארוך, מרוב שנכספה וכלתה נפשם לקבל את התורה. לכן נקבעה הספירה לדורות, כדי לעורר בנו גם כן את אותן רגשות אהבה, חיבה וכיסופים לקבלת התורה מחדש בכל שנה ושנה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
קבלו אותם במחיאות כפיים סוערות!
ארבעה בנים, לא רק בליל הסדר
החתונה  הגדולה
 
רבי  נחמן מברסלב אומר, שכאשר סופרים כל יום בונים כלים רוחניים שמקרבים אותנו אל התורה הקדושה. מכאן, כפי שנשאלת השאלה, למה אומרים חג מתן תורה ולא חג קבלת התורה? זה מפני שבורא עולם נותן לנו את התורה ואנחנו מקבלים אותה כפי הכלים שהכנו ובנינו כדי לקבלה. ורבי  נתן מברסלב מסביר, שאדם צריך להכין את עצמו מכיוון שספירת העומר זה בחינת משפט. כלומר, כאשר מתקרבים אל בורא עולם צריך משפט/חשבון. הספירה היא חשבון – אחד, שניים, שלושה וכן הלאה, בחינת חשבון נפש. וכאשר עושים חשבון נפש – התבודדות, בונים כלים רוחניים טובים ומלאים.
 
נשארים ערים כל הלילה – והרבה אנשים שואלים למה? פשט המנהג בכל תפוצות ישראל להיות נעורים בליל חג השבועות, כדי לעסוק בתורה עד הבוקר. הטעם הוא, על פי מה שנאמר במדרש, שבאותו לילה של מתן תורה המשיכו ישראל לישון עד שעתיים מתחילת היום, לפי שהשינה של אמצע הקיץ ערבה ומתוקה לאדם מכיוון שהלילה קצר. בא הקב"ה להר סיני ומצאם ישנים והחל לעורר אותם בקולות וברקים וקול שופר והביאם להר סיני, כפי שנאמר: "ויוצא משה את העם לקראת האלוהים מן המחנה". על כן, כתשובת המשקל, נהגו ישראל קדושים להיות ערים כל ליל חג השבועות ולעסוק בתורה עד אור הבוקר, לכפר על עוון אבותינו.
 
ואמר רבי שמעון בר יוחאי, כל המתקנים את התיקון בלילה הזה ושמחים בו, כולם יהיו רשומים וכתובים בספר הזיכרונות של הקב"ה, והקב"ה מברך אותם בשבעים ברכות, ומכתיר אותם בכתרים של העולם העליון!

מאכלי חלב – ים של דברי חלב יש לנו, ברוך השם, פשטידות, בלינצ'סים, עוגות ומה לא. אבותינו נהגו לאכול מאכלי חלב בחג השבועות מכיוון שבעשרת  הדיברות התגלו לאבותינו כל חלקי התורה ומצוותיה, ובתוכם דיני שחיטה, ניקור החלב, מליחת הבשר מהדם, איסור אכילת בשר בחלב ועוד. כשחזרו לביתם, נוכחו לדעת שכל כליהם אסורים בגלל שהיו טמאים ממאכלים אסורים, לכן לא יכלו לאכול מאכלי חלב שאינם טעונים בישול. זכר לזה אנו אוכלים מאכלי חלב בחג השבועות.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
על התורה, המגילה ועוגת הגבינה
הנשמה הטובה  ממואב
עמוד השדרה של עם הנצח
 
בנוסף, בתורה נאמר "ושמחת בחגך" – ולמדו חז"ל שאין שמחה אלא בבשר ויין. לכן מצווה לאכול ביום טוב בשר כדי לקיים מצוות שמחה. ועיקר מצוות השמחה בבשר והיין ביום, ולא בלילה.
 
תהלים – ביום ו' בניסן נפטר דוד המלך ע"ה, וצאצאו הקדוש – רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש, לכן נוהגים לקרוא את ספר התהלים. כידוע, דוד המלך היה אמור לחיות רק 3 שעות. אדם הראשון שראה מקצה העולם ועד סופו את כל נשמות האדם הבחין בנשמה מיוחדת במינה, זוהרת ונוצצת באור יקרות, אך ראה שחייה מסתכמים בשלוש שעות. הוא פנה לא בורא עולם וביקש ממנו שיאריך את חייו לשבעים שנים, אותן נתן משנות חייו, לכן חי 930 שנה במקום 1000.
 
מגילת רות – בחג השבועות קוראים את מגילת  רות. רות, כידוע, הייתה נסיכה ממואב שעזבה את בית אביה ונטשה את כל החומר והגשמיות לטובת הרוחניות הנצחית. היא הצטרפה לחמותה נעמי באומרה "באשר תלכי אלך" כשהן יצאו לדרך מלאת קשיים, חרפת רעב ועוני, וצעדו אל הבלתי נודע. מסירות הנפש, האומץ והדבקות בבורא הם הערכים שצריכים לעמוד לנגד עינינו ביום חשוב זה. מסירותה ואהבתה לעם ישראל ואלוקיו העניקה לה את הזכות להיות אם המלכות, שאחד מצאצאיה הוא לא אחר מאשר דוד המלך.
 
עולים לרגל – חג השבועות הוא אחד משלושת הרגלים שאנו מצווים לעלות לרגל, כפי שעשו בני ישראל בזמן שבית המקדש היה קיים. וכמו אז גם היום, אנו עולים לשריד הקדוש של בית המקדש – הכותל המערבי, מכיוון שקדושתו קיימת לעולם מפני השכינה, כמו שנאמר (מלכים א ט, ג) "והיו עיניי וליבי שם כל הימים", וכן אמרו במדרש (שיר השירים רבה, ב) "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי", וכן כתב הרמב"ם (פ"ר מבית הבחירה הט"ז) שקדושת בית המקדש וירושלים לא בטלה לעולם!
 
שמות החג , מניין ועל שום מה?
 
שבועות – על שם שבעת השבועות שסופרים מיום הנפת העומר ועד לחג זה. שם זה מופיע בתורה מספר פעמים. נאמר בתורה (דברים טז ט): "שִׁבְעָה שָׁבֻעֹת תִּסְפָּר לָךְ מֵהָחֵל חֶרְמֵשׁ בַּקָּמָה תָּחֵל לִסְפֹּר שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת: וְעָשִׂיתָ חַג שָׁבֻעוֹת לה' אֱלֹקיךָ מִסַּת [דֵּי] נִדְבַת יָדְךָ אֲשֶׁר תִּתֵּן, כַּאֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹקיךָ".
 
חג הביכורים – היו מביאים ביכורים מן החיטים לבית המקדש.
 
חג קציר חיטים – בסמוך לעונה היו קוצרים את החיטים ומביאים לבית  המקדש להשם יתברך בתור מנחה.
 
חג מתן תורה – קיבלנו את התורה בהר סיני, שבו הקב"ה התגלה אל עם ישראל סביב להר במעמד נבואי-היסטורי באופן חד פעמי, ונתן להם את עשרתהדיברות שנחקקו על לוחות הברית והושמו בארון הקודש במשכן.
 
יום הקהל – השם מביע את אחדות העם, משה רבינו מקהיל את כל העם לפני הר סיני.
 
יום החמישים – מבטא את תאריך החג, ארבעים ותשעה ימים ועוד יום ממוצאי ערב פסח הראשון.
 
עצרת – בתלמוד ובלשון חז"ל, מלשון עצירה.
 
חג השבועות הוא חג השפע – שפע רוחני ועצום שאין כמותו יורד עלינו ביום הזה. התכוננו אליו מראש – הכינו כלים לקבל את השפע, את האור וההארות שבורא עולם משפיע עלינו ביום חופתנו, ביום שהוא כל כולו שלנו ושל בורא עולם.
 
חג שמח!
 
 
 
* * *
רוחמה אפרתי, בעלת תואר בפסיכולוגיה ותקשורת (B.A) יועצת ומטפלת רוחנית ליחידים וקבוצות, מרצה ומעבירה סדנאות וחוגי בית ושדכנית למגזרים השונים. לפרטים והתייעצות:ruhi_d@walla.co.il. אתם מוזמנים לבקר באתר של רוחמה: www.ruchama.co.il

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה