מנקים שולחן

איך מנקים שולחן? אפשר לטעון שזו בהחלט משימה קשה ומעיקה, ואפשר לעשות את זה הכי קל. איך? הרב שלום מסביר.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אהבה, היא מילת המפתח. ושימו לב עם איזו אהבה בורא עולם עוטף אותנו וכמה הוא רוצה לזכות אותנו. זו הסיבה שהוא נתן לנו את המתנה הכי גדולה ועצומה – יום הדין, ראש  השנה. ולא רק, מה עם חודש שלם של הכנה – חודש  אלול? ועשרת  ימי תשובה, יום  הכיפורים, סוכות?… תראו כמה אהבה לחתום ולהתחיל איתה את השנה החדשה על הצד הכי מתוק שיש.
 
אבל לא מעט שואלים, מה כאן המתנה? איזו מתנה גדולה זו ראש השנה? הרי זהו יום הדין, יום שבו בורא עולם דן ושופט אותנו על כל מעשינו בשנה הזו? אלא, צריכים לדעת שאם לא היה לנו את היום הקדוש הזה, וכל אלה שלפניו ואחריו, אדם היה מגיע לבין דין של מעלה אחרי ה-120 להישפט על כל שנות חייו מאז גיל בר/בת מצווה. אבל עכשיו, יש לנו הזדמנות נפלאה לפשפש במעשים שלנו ולתקן אותם. מי שזוכה לנצל ימים אלה זוכה "לנקות שולחן", להתחיל דף חדש כשהוא רענן ונקי כפי שהתורה אומרת לנו בחג הסוכות "ולקחתם לכם ביום הראשון", ומסבירים חז"ל שחג הסוכות נקרא "היום הראשון" מכיוון שהוא הראשון למניין עוונות. כל העוונות של השנה הקודמת נמחקו ונמחלו כתוצאה מהתשובה שעשינו בימים הנוראים, כל "התיקים" הישנים נסגרו ועכשיו מתחילים דף וחשבון חדש.
 
חסידי ברסלב זכו במתנה נפלאה מרבי  נחמן מברסלב – ההתבודדות, שעה של חשבון נפש כל יום! אחרי ה-120 אין על מה לשפוט אדם שהתבודד בחייו. הוא ניקה שולחן כל יום. מקסימום יישפט על השעות האחרונות של חייו. אדם עם שעת התבודדות זוכה לחיים יפים ומתוקים בלי דינים. יש חסד גדול מזה? יש מתנה נפלאה עצומה מזו? מי יכול לתת לנו חנינה שכזו?
 
מאמרים נוספים בנושא:
לחזור לאחור? מי יכול?
מה אתם עושים בשבוע האחרון של השנה?
שישים  דקות
 
תארו לעצמכם אדם שחייב מאות אלפי שקלים לרשויות ולנושים, עיקולים רבים מרחפים על ביתו וחשבון הבנק שלו, הוצאה לפועל, דאגות, חששות… וגם אם ירצה לשלם את החובות זה ייקח לו שנים והלוואי ויצליח לעמוד במשימה הזו. אם נאמר לאדם כזה, 'תשמע, החלטנו לתת לך הזדמנות להתחיל דף חדש ונקי מחובות במאמץ סביר ביותר, לא גדול ביחס למה שאתה חייב', האם זו לא תהיה בשורה טובה בשבילו? מי שזוכה להבין איזו מתנה נפלאה נפלה בחלקנו צריך לשנס מותניים ולהפשיל שרוולים, כי חבל על כל רגע! אלה ימים נפלאים לתקן ולשפר, לעשות תשובה נפלאה מתוך אהבה ושמחה.
 
יוצאים לדרך
 
אבל איך עושים דבר כזה גדול – תשובה? הרבה אנשים חושבים שמדובר במשהו קשה או במשהו ש"גדול עליהם" בכמה מידות. אבל זה ממש לא כך. תשובה היא דבר קל… למי שיש אמונה. שהרי תשובה – זה לדבר עם בורא עולם, כמו שאומר הנביא "קחו עמכם דברים ושובו אל השם". דברים מלשון דיבורים. דיבורים פשוטים. נאמר במדרש: "דברים אני מבקש ואני מוחל את כל עוונותיכם". למי שאין אמונה התשובה באמת קשה, כי הוא לא יודע מהיכן הוא צריך להתחיל ומה הוא בכלל צריך לעשות. אמונה, זה לפתוח את הפה ולדבר עם הבורא. לבקש ממנו עזרה שישיב אותנו, לספר לו מה עשינו ולבקש סליחה. זה הכל. זה מה שאומרת לנו הגמרא, שהשם יתברך גרם לדוד המלך ע"ה לחטוא מכיוון שידע שדוד יעשה תשובה וכך ילמד את העולם את הדרך הנכונה של התשובה. ומהי דרכו של דוד המלך? "ואני תפילה" – לדבר עם בורא עולם. ספר  תהילים הוא חלק קטן מהשיחות של דוד המלך עם הקב"ה.
 
התשובה, אם כן, תלויה באמונה פשוטה. המתנה הגדולה ביותר של ראש השנה היא שאנו מקבלים את הכוח להתחיל לעשות תשובה ואת הדרך העיקרית של התשובה: האמונה והתפילה. וכך כותב רבי  נתן מברסלב (ליקוטי הלכות): "כי עיקר הראש וההתחלה של כל התיקונים הוא על ידי ראש השנה – ראש דייקא, כי ראש השנה הוא יום ראשון לתשובה, היינו התחלת התשובה, כי אז הוא יום ראשון לעשרת ימי תשובה. כי באמת התחלת התשובה והתיקון קשה וכבד מאוד, כי קשה מאוד לידע ולמצוא הראש וההתחלה, כי על פי רוב כל התיקונים והעצות כל אחד תלוי בחברו ומחמת זה קשה למצוא הראש וההתחלה… אבל בעוונותינו הרבים אבדה העצה מאיתנו, כי גם העצה בעצמה קשה וכבדה עלינו לקיים… ועל כן קשה וכבד למצוא הראש וההתחלה, וכן הוא ברוב העצות והתיקונים שקשה וכבד למצוא הראש וההתחלה מחמת שעל פי רוב כל אחד תלוי בחברו ואין יודעין מהיכן הראש וההתחלה וכמבואר בדברי אדמו"ר ז"ל (רבי נחמן מברסלב) מזה במקום אחר. ועל כן עיקר הראש וההתחלה של כל התיקונים שבעולם הוא על ידי ראש השנה. ועל כן נקרא 'ראש השנה' – ראש דייקא, כי משם עיקר הראש וההתחלה לכנוס לעבודת השם, כי הוא יום הראשון לעשרת ימי תשובה, היינו ראשית התשובה והתיקון".
 
הרבה אנשים רוצים לחזור בתשובה אבל הם לא יודעים מאיפה מתחילים, זו גם הבעיה הגדולה איתה הם מתמודדים. נראה להם שההתחלה צריכה להיות קשה, כי איך אומרים, "כל ההתחלות קשות"… ולא רק, הם גם רואים שדברים רבים תלויים זה בזה ולא מוצאים את נקודת ההתחלה. אבל בראש השנה מקבלים את הראש, את השכל והחכמה לדעת היכן מתחילים ואיך עושים את זה. לפי זה ניתן להבין את דברי רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן) האומר, שבראש השנה מתחברים שלושה ראשים: ראש השנה, שהוא הראש של הזמן, הצדיק, שהוא ראש בני ישראל, רבי נחמן, והראש הפרטי של כל אחד, כי בראש השנה מאיר שכל נפלא מאוד שעל ידו יכול האדם לזכות לקבל ראש – חכמה, בינה ודעת לדעת איך להיכנס לדרכי התשובה.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
מה התכנונים שלך ליום ה-365?
הסוף וההתחלה נפגשים
להתחיל בכל פעם מחדש
 
תכין את עצמך
 
וזה אור נפלא שכל אדם זוכה בו – לנקות את השולחן ולהתחיל דף חדש, לקבל ראש ודעת של תשובה, קדושה וטהרה – לפי ההכנה שלו. וזה נכון בכל חג ובכל שבת. אם אתה רוצה להמשיך עליך את האור של החג והתיקונים הנפלאים הנעשים בו, עליך להכין את עצמך, ובפרט לפני החג הבא עלינו לטובה, בו מאירה הדעת הנפלאה איך להתחיל את דרך התשובה ולקבל את השכל של ההתחלות.
 
איך נכין את עצמנו ליום הגדול? ישנה ההכנה של כל עם ישראל בתפילות ובסליחות, אבל מעבר לזה כל אחד חייב להכין את עצמו באופן אישי – בהתבודדות שהוא עושה כל יום, וכבר מעכשיו לקבל את ראש השה באמונה שלמה, בשמחה עצומה, בקדושה ובטהרה, להאמין שזו באמת ההתחלה וזה הראש של התשובה שלו, כפי שמסביר רבי נתן.
 
ואיך אומרים? החכם עיניו בראשו! לדעת שבימים אלה, עד ראש השנה, יש כוח עצום והם מסוגלים להשפיע עלינו לטובה, ובפרט היום האחרון של השנה שבו תלוי הכל. אם נזכה לנצל את היום הזה לתשובה, ניכנס לראש השנה כצדיקים גמורים ונתחיל את המשפט מנקודה טובה ובטוחה. לכן כל אדם צריך להשתדל לפנות את ערב ראש השנה לתפילה ותשובה. וערב חג, כמו שכולנו יודעים, הוא עמוס. לכן אל תשאירו את הדברים עד לרגע האחרון – כל מה שאפשר לעשות לפני, נעשה. כי הכל הולך אחרי החיתום, היום האחרון, ואם נזכה לחתום את השנה בתשובה נזכה שהחיתום יהיה טוב, שהשנה כולה תהיה טובה ומתוקה.
 
מי שנוסע לאומן, אשריו ואשרי חלקו. באמת יש לו את האפשרות להיות נקי למטרה נפלאה ועצומה – להיות שליח של כל משפחתו ושל עם ישראל. לעמוד ביום הדין ולהאריך בתשובה ובתפילה על כולנו. לכן גם הנוסעים לאומן צריכים לתכנן את הזמן שלהם נכון ולא להתפתות להתעסק בהבלים, כי עיקר הגעתם לאומן היא בשביל ערב ראש השנה, להגיע לציון ולעסוק בתשובה. ראוי גם להכין את המשפחה ולהסביר בנעימות ובנחת על החשיבות של היום הזה. לפני ערב ראש השנה ראוי להרבות בצדקה ובפדיון נפש.
 
אנשים אומרים לי שקשה להם לזכור את כל מה שעשו לאורך כל השנה. בורא עולם זיכה אותי למצוא כמה דרים לזכור את כל המעשים של השנה. אדם יכול לעבור על סדר היום שלו ולהתוודות עליו: איך התחילה השינה, איך קמנו בבוקר, איך התפללנו, מה עשינו לאורך כל היום. אחר כך להתמקד באיברים החשובים – העיניים, הפה, האוזניים – ולעשות תשובה אם ראינו, שמענו או אמרנו דברים לא טובים. ובחלק של החיזוק והקבלה אפשר לקבל על עצמנו לימוד הלכות שמירת  הלשון, להאריך בתפילה וכדומה. אחר כך יבדוק היכן הוא אוחז במידות הנפש שלו – האם הוא כעסן, מאריך אף, איפה הוא אוחז עם יראת השמים שלו, מידת האמונה והשמחה ועוד. אם בכל זאת לא זוכרים, אפשר לקחת את ספר  המידות ולעיין בתוכן העניינים, אפשר למצוא שם עוד נקודות. והכי חשוב – להאמין במה שאנחנו עושים! לשמוח ולהזכיר לעצמנו כמה שיותר לעשות תשובה, לספר לבורא עולם הכל – על המצב שלנו, לבקש ממנו סליחה, להתחנן אליו שירחם עלינו.
 
אנשים שואלים אותי לגבי המצב באוקראינה. חשוב מאוד לדעת ולפרסם את זה: השנה הזו תהיה השנה הכי יפה בעולם. האומן הכי יפה ורבי נחמן ייתן מתנות גדולות יותר משנים קודמות. אין פחד ואין חשש. אזורי העימות נמצאים במרחק של יותר מאלף קילומטר, שזה כמו מישראל לאירופה. זה לא כמו בארצנו הקטנה והיפה שהכל נמצא קרוב. העימות לא משפיע על כלום, אנשים רבים נוסעים וחוזרים ולא מרגישים כלום. כולם ייסעו לשלום ויחזרו לשלום ואין ממה לפחד, ובזכות אותם שמוסרים את נפשם ועוזבים את בתיהם למשך שבוע ימים כדי לעסוק בתשובה ותפילה, נזכה שיומתקו כל הדינים ונזכה כולנו לשנה טובה ומתוקה באמת, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה