הגנב מכף היד

על הגנב מכף היד שמעתם? אם לא, הרב שלום ארוש יעשה לכם הכרות איתו. בהקלקת עכבר תגלו מי הגנב שהכניס את כולם לכף היד ושדד לנו את הדבר הכי יקר.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

יש גנבים ויש גנבים. יש אלה שבאים בלילה עם מסכה על הפנים, ויש את אלה שבאים ביום בלי שום מסכה, מתיישבים לנו על כף היד ושודדים את כל מה שיש לנו.

 

תכירו את הגנב הגדול מכולם – המכשיר שהכניס את כולם לתוך כף היד ולא מפסיק לגנוב לנו את החיים והזמן, הדברים הכי יקרים שקיבלנו.

 

ובאמצע כל זה, פסח בא. הוא ממש בפתח ואנחנו צריכים להתכונן.

 

"פרשת פרה קוראים כדי שנהיה זהירים להיטהר מטומאת מת, כדי שיהיו טהורים לעשות הפסח" כך אומר רבי נחמן מברסלב בספרו ליקוטי מוהר"ן (תורה רמ"ב) רבי נחמן מסביר בצורה מפורשת מהי אותה טומאת מת: הרהרי ניאוף, שהם כידוע אבי אבות הטומאה.

 

שימו לב: רוב אותיות המילה "טומאה" יוצרות את המילה "אטום"! כדי לומר לנו, שכאשר עם ישראל זוכים להיות שמורים מכל טומאה הם שמורים מכל האויבים והשונאים ומכל נזק וסכנה, כמו שכתוב: "חרב נוקמת נקם ברית" – שכל החרב והמלחמות באות לעולם בגלל פגם הברית. וכדי להיות נקי מהרהורי ניאוף, ולא לפגום בברית כפי שהסברתי בהרחבה בלא מעט מקומות ובעיקר בספרי בריתי שלום, צריך להתפלל כל יום לפחות חצי שעה ולבקש מבורא עולם לבטל את התאווה הזו, ומי שעושה זאת בוודאי יזכה לראות את השינוי המיוחל. כמובן, שאל לו לאדם להכניס את עצמו במו ידיו לתוך הניסיון הקשה הזה, למרות שהיום זה הפך למשהו נגיש "בזכות" כל הסמארטפונים, האינטרנט ושות'.

 

מאמרים נוספים בנושא:

גנב הזמן, שמעתם עליו?

חוסכים זמן?

אגודלים מכורים

טכנולוגיה כשרה

 

אך לא רק על הטלפונים הלא כשרים אני מדבר, אלא גם על הכשרים. נכון, אין בהם שום חשש של איסור וניאוף או לשון הרע וכדומה, אלא "רק" בזבוז ואיבוד הזמן, שזו צרה עצמה בפני עצמה, מוות של ממש, וכידוע אין אבדה כאבדת הזמן!

 

הוא נלחם על הזמן

 

חז"ל אמרו שיצר הרע הוא מלאך המוות ואין לו רשות לקחת את האדם מן העולם לפני זמנו הקצוב לו, לכן המלחמה שלו היא לגנוב לאדם את הזמן ולשרוף את חייו בעיסוק בהבלים ושטויות. היצר הרע מוכן לעשות הכל כדי שהאדם לא ינצל את הזמן לעסוק בתכלית שלו, הוא מתלבש במצוות וטוען כל מיני טיעונים שונים ומשונים: 'תשמע, יש כאן חסד גדול וזה חשוב מאוד…' ובסופו של דבר מרוב 'חסד' ו'דאגה לזולת', מרוב 'לא יפה' ו'לא נעים' האדם שורף את ימיו ושנותיו, ובסוף בסוף מגלה שגם הפסיד את חייו…

 

בדורנו, היצר הרע הוא גאון גדול שלא מפסיק להשתכלל, כל הזמן הוא מוצא דרכים וטריקים להפיל את האדם ברשתו. אחת ההמצאות הגדולות שלו היא "הסמארטפונים הכשרים", שגם אם היו כשרים לחלוטין ללא שום סרך איסור, רואים עין בעין שהם ממש שורפים לאדם את חייו – קווי תוכן וחדשות למיניהם, שיחות מיותרות וארוכות ללא קשר לתכלית והרשימה עוד ארוכה. ככה זה, פה שעה שם שעתיים… ותראו איך שהוא מצליח לגנוב את הזמן ובלי שתרגישו…

 

תרשמו לעצמכם כלל חשוב: על האדם לנצל כל רגע בחייו לתכלית שלו! זו סיבה מספיק טובה להיות עם היד על הדופק ולהרגיש שתמיד 'גונבים' לו, בעצם רוצחים אותו וגונבים לו את החיים והתכלית! מי שחי את האמת הפשוטה הזו ורוצה באמת לחוס על חייו שיכבה את הסלולרי רוב שעות היום! בלי חכמות, לא במצב שקט ולא על רטט, כבוי כפשוטו. בהתחלה זה אומנם ירגיז לא מעט אנשים שאתם לא זמינים, אבל בסוף הם יתרגלו ויסתדרו עם זה. זו דרך העולם. מה עשינו פעם?!?

 

מחוברים ליצר הרע

 

סלולרי דלוק מחבר אתכם ישירות עם היצר הרע והוא יכול בכל רגע נתון לשלוח לכם שיחות 'חשובות', לשדוד רגעים יקרים שהקב"ה נותן לנו לעסוק בהם בצמיחה הרוחנית והאישית שלנו. היצר הרע יודע היטב שהוא לא יכול לשכנע אותנו לעשות עבירות, לכן הוא מתלבש במצוות ומטעה את האדם – שיחה חשובה, חסד, חייבים לענות כדי שהוא/היא לא יפגעו, ועוד טענות כאלה ואחרות. כשהטלפון דלוק – המלחמה כמעט אבודה! וכדי להימנע מכל מיני טענות וטיעונים, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב "אל תיכנס עם פיתוייך בטוען ונטען" – פשוט, כבו את הטלפון! ככה לא מזמינים בעיות וסיבוכים.

 

וזה עניין קריטי ממש. תראו לאן הגענו היום, בעוונותינו הרבים. המשנה אומרת "תלמוד תורה כנגד כולם" ואצל העולם היום נהיה "הסלולרי כנגד כולם". עונים לטלפון באמצע התפילה, קמים ויצאים באמצע שיעור תורה. ביזיון שאין כמותו! ולא מזמן גם ראיתי שאפילו באמצע תפילת שמונה עשרה שנאמר עליה: "אפילו המלך שואל בשלומו לא ישיבנו ואפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק" – ואדם רואה שיחת טלפון והוא מסתכל בטלפון! זה איסור מוחלט והשם הטוב יכפר. אפילו באמצע שיחה עם אדם אחר זה לא מכובד ולא דרך ארץ לענות לשיחת טלפון, כל שכן בתפילה! אבל אנשים איבדו כל רגש, איבדו פרופורציות. הטלפונים הכשרים (כל שכן הלא כשרים) שחקו לאנשים את יראת השמים והקשר עם התכלית.

 

אחרי שהורים שכחו את הילדים שלהם, שמעתי בדיחה עצובה על העניין: איך לא תשכחו את הילדים? שימו את הסלולרי ליד הילד, אז בטוח לא תשכחו את הילד…

אחרי יום עבודה מתיש ומפרך, אדם מגיע הביתה בערב ויש לו קצת זמן פנוי לאשתו ולילדים… והוא מדבר בטלפון הסלולרי. זה הרס לכל המשפחה.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

המכורים

מכור ל… בוץ!

שורדי הפייסבוק

 

ומה עם התכלית?

 

הכאב הגדול הוא בעיקר על כך שאנשים מאבדים את הקשר עם התכלית שלהם. אם יש שעה-שעתיים פנויות בבוקר או בערב להשקיע בצמיחה הרוחנית שלנו, להתפלל וללמוד – כבו את הטלפונים. תקדישו את הזמן הזה לבורא עולם נטו, בלי שום בלבול. גם אישה צריכה לעשות כך, גם בגלל שגם היא אמורה להשקיע ברוחניות שלה וגם בגלל הבית והילדים, שרואים אמא שכל הזמן הטלפון נמצא על האוזן שלה ואין לה זמן להשקיע בהם, אבל לדבר ולדבר ולדבר… כך בבית הכנסת, בהתבודדות, בעבודה וכן הלאה – כבו את הטלפון, ובעיקר אם הגלישה הזו נעשית על חשבון זמן העבודה שלכם, שעל כך נאמר "ארור עושה מלאכת ה' רמייה" השם ישמור.

 

ואני לא מפסיק לשאול – מה עשינו פעם? מה עשו בכל הדורות? כבו את הטלפונים והידבקו לתכלית שלכם! לבני הזוג, לילדים, לעשייה, לצמיחה הרוחנית שלכם!

 

פעם טלפון נועד לחבר את האדם עם הסובבים, לקבל חיות משיחה מאח או חבר רחוק, היום הוא מנתק את האדם מהחיים שלו! החיבור צריך להיות לבורא עולם, לא ליצר הרע שכל עניינו רק לספק לנו תחליפים זולים לדבר האמיתי. הוא מוכן שנעשה הכל רק שלא נדבק בבורא עולם. אז מה אם הטלפון כשר למהדרין (כל שכן לא כשר בכלל) ואתה עושה איתו מצוות – את החיים הפסדת!

 

יש כל כך הרבה דברים להספיק ולעשות, למה לתת לרוצחי הזמן האלה מתנה כל כך יקרה – את החיים שלנו? אפשר לעשות חסדים ודברים טובים בזמן שהנייד דולק, בזמן שהקצבנו מראש, להתקשר להורים, לעודד חברים, לעזור לזולת – הכל במידה, בזמן ובמקום הנכון. ככה גם עוזרים לכלל עם ישראל, לא רק לחבר או שניים.

 

לצרה הזו התורה נותנת פתרון (מתוך פרשת פרה): "זאת התורה אדם כי ימות באוהל" – ללמוד תורה בכוח ולמסור את הנפש על הלימוד, כפי שאומר רבי נחמן בשיחתו המפורסמת: "נכספתי מאוד להמשיך את העולם אל עשייה, שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום ולא יעבור". אם עשיתם כדברי רבי נחמן – למדתם דף יומי, אמרתם כמה פרקי תהלים, למדתם הלכות, משנה ועוד, אתם מונחים בתכלית. מכאן ואילך ההבנה היא שהמכשיר הקטן הזה רק מפריע לנו בדרך. לכן אומר רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן, א) שהיצר הרע מתלבש במצוות, והדרך להכניע אותו היא רק על ידי 'תורה בכוח' – "שיהיה חיוב". וכן אומר רבי נחמן בהמשך דבריו, שעל האיש הישראלי להסתכל אך ורק איך להתקרב אל בורא עולם מכל דבר ודבר, גם בעניין הטלפון הוא צריך לוודא שהמכשיר הזה יהיה כלי לעבודת השם ולא כלי שישעבד וירחיק אותו מבוראו חלילה.

 

העולם הזה איננו עולם הנצח, וגם אנחנו לא נמצאים כאן לנצח אלא לזמן שאול בלבד. חבל על כל רגע שאיננו מנצלים את הזמן לעשייה רוחנית, שגם כך יש עליה מניעות וקשיים, אז מה הטעם להוסיף עוד מניעה וכזו קשה?! שחוץ מבזבוז זמן המכשיר הקטן הזה גם מהווה מכשלה גדולה של לשון הרע ועוד. חוסו על חייכם וכבו את הטלפונים, וכמה שיותר. התחילו לחיות את החיים שלכם עם תוכן אמיתי!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אבנר

כ"ה שבט התשע"ו

2/04/2016

איפון – ניאוף – פיאה – אפנה

הכל אותו שורש רע. והכל מביא, השם ישמור אותנו, לחרון אף (ששורש "נאף" מסיים את חרונ אף)

2. Anonymous

כ"ה שבט התשע"ו

2/04/2016

הכל אותו שורש רע. והכל מביא, השם ישמור אותנו, לחרון אף (ששורש "נאף" מסיים את חרונ אף)

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה