אין לי כסף, אין לי!

איך בא לידי ביטוי ניסיון הפרנסה בתקופתנו, האם זה רק כשהכיסים ריקים? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, עם זווית ראיה מעניינת על קריעת ים סוף הפרטית שלנו.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

"קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף" (פסחים קי"ח, ע"א).

 

כשאברהם אבינו הגיע לארץ ישראל, הוא לא הגיע אל המנוחה והנחלה אלא לרעב שהצריך ממנו לרדת מצרימה. לחם לאכול לא היה לו, כמו שכתוב "ויהי רעב". אבל הוא לא מתלונן, גם לא שואל 'למה באתי לארץ?' ו'האם יש בה קללה או ברכה?'. אברהם אבינו מתבטל בפני רצונו של בורא עולם, הוא מגיע להכרה אחרי שעמד בניסיון האמונה והגלות שאין לו ממה לחשוש ולדאוג על העתיד.

 

ועכשיו נשאלת השאלה – איך ניסיון הפרנסה של אברהם אבינו קשור אלינו? מהו ניסיון הפרנסה שלנו? ובכלל, מהו אתגר הפרנסה בימינו?

 

"אין לי כסף אין לי…" שר הזמר גידי גוב בשירו המפורסם, אבל זה רק צד אחד בניסיון הפרנסה.

 

ניסיון הפרנסה שלנו יכול להופיע עם הוצאה גדולה פתאום, כזו שלא הייתה צפויה, אפילו לשמחה, והיתרה בבנק גבולית, או כשיש הוצאה גדולה לרופא שניים, קניית מזון בכמויות גדולות כמו בחגים ועוד.

 

פרק א – אל תיכנעו לפחדים

פרק ב –  אין אדם בלי גלות

 

ניסיון הפרנסה של דורנו הוא האבטלה וחיפוש העבודה לאנשי מקצוע וגם לאקדמאיים. בדורנו, ניסיון הפרנסה הוא שאנשים נדרשים לעבוד שעות רבות ביום, מהבוקר עד הלילה – משמרות, עבודה בלילות, שבתות וחגים. ניסיון זה הוא גם כאשר המשכורת מתאחרת, כאשר יש קשיי כניסה וקליטה לעבודה, כשהמשכורת עוברת למשכיר הבית ולא נשאר ממנה שקל.

 

ניסיון הפרנסה הוא גם כשאתה זמין ובכוננות ונותן שירות הרבה מעבר לשעות העבודה, או כשאתה מקבל טלפונים הקשורים לעבודה כשאתה בחופשה עם המשפחה.

 

והוא גם כאשר אינך אוהב את הדבר ממנו אתה מתפרנס. בימינו, בניגוד לעבר, ישנה תחלופה רבה של מקומות עבודה, מצב זה יוצר תחושת אי וודאות כאשר מקום עבודה לא יכול לשלם לך את משכורתך, כפי שקרה בכמה מקומות עבודה שבמשך מספר חודשים העובדים עבדו ולא קיבלו משכורת.

 

מאמרים נוספים בנושא:

קשיים כלכליים והברכה הגדולה

הברכה הגדולה

על החתום: מיסטר כסף

אם כסף היה צומח על העצים

כסף מצחיק

שלוש נקודות מחכימות על כסף

לא קונה לך אהבה

זוגיות בצל משבר כלכלי

אין לי כסף

כשהגרוע מכל קורה

סולם הפרנסה

 

ניסיון הפרנסה הוא גם כאשר אדם עובד יותר מדי שעות ממה שהוא צריך לפרנסתו. והוא גם כאשר אדם מרוויח לפתע בקלות סכום כסף גדול מאוד.

 

"קשים מזונותיו של אדם", ואומר החוזה מלובלין "כאשר קשה לאדם להשיג פרנסתו, יתנהג כמו בקריעת ים סוף, שם לא היה לבני ישראל מוצא טבעי להינצל, כי מכל הכיוונים היו מוקפים באויבים. לא הייתה להם ברירה אלא לבטוח בהשם. הם קפצו למים מתוך ביטחון ואמונה בהשם. כך יתנהג אדם שקשים לו מזונותיו, אל ישקע בדאגות פרנסה מבלבלות, אלא האמונה תסייע לו"!

 

מילים אלה נראות לא הגיוניות, שהרי איך אדם במצוקה לא ידאג?!? באיזה סופרמרקט קונים תחושת ביטחון?

 

הנה חמש הבנות שיעזרו לנו לקבל תחושת ביטחון:

 

הבנה ראשונה – לעשות השתדלות בעניין ניסיון הפרנסה. האדם צריך לעבוד, להיות חרוץ וישר בעבודתו. ביטחון רב מגיע כאשר אתה יודע שאתה עושה את המיטב.

 

הבנה שנייה – להיות שמחים בחלקנו! לא להתבונן ולהשוות מה יש לשכן ולי אין. להיות שמחים כשיש לנו חלק ממה שאנחנו רוצים, וכאשר נקבל בשמחה את מה שיש לנו נרגיש ביטחון.

 

הבנה השלישית – אמונה בטוב! להאמין שלא יחסר לי כל צורכי. כלומר, לא משנה מה קורה מסביב – לדעת שיש לי הכל, את כל צורכי! את כל מה שאני צריך.

 

הבנה רביעית – להתבונן: מה אני אוהב לעשות? עלינו לראות ולהתבונן מה אנחנו אוהבים לעשות ובאילו כישרונות התברכנו, וליצור עבודה בהתאם. לשם כך, עלינו לנהוג במידת הזהירות ולהתייעץ. מציאות בה אדם עושה את רצונו ואהבתו בפרנסה נותנת לו ביטחון רב. כאשר אדם קשוב לליבו ועובד בשמחה זה מבוע נצחי של ביטחון!

 

הבנה חמישית – צא מהמחשבה שאם תהיה עשיר תהיה מאושר. אלא, פשוט תהיו מאושרים, ולא חשוב כמה רווח יהיה לכם אלא כמה ברכה יש ותהיה במה שיש לכם!

 

ניסיון הפרנסה כולל בתוכו גם ניסיון רוחני וגם ניסיון פיזי. מזונותיו של האדם קצובים לו מראש השנה לראש השנה. יחד עם זאת, על האדם לעשות את ההשתדלות הרוחנית והגשמית – להתפלל ולצאת לעבוד.

 

תפילה על הפרנסה

 

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שֶיִהְיוּ מְזוֹנוֹתַיי וּפַרְנָסָתִי וּמְזוֹנוֹת וּפַרְנָסַת בְנֵי בֵיתִי עִם מְזוֹנוֹת וּפַרְנָסַת כָל עָמְךָ בֵית יִשְרָאֵל, מֻכְתָרִים וּמְאֻמָתִים וּמֻצְדָקִים בְיָדְךָ וְאַל תָצְרִיכֵנִי לִידֵי מַתְנַת בַשָר וְדַם וְלֹא לִידֵי הַלְוָאָתָם, כִי אִם לְיָדְךָ הַמְלֵאָה הַפְתוּחָה, הַקְדוֹשָה וְהַרְחָבָה. וּתְהֵא מְלַאכְתִי וכל עסקי לִבְרָכָה וְלא לַעֲנִיוֹת, לְחַיִים וְלא לְמָוֶת, וּתְזַכֵנִי שֶלא יִתְחַלֵל שֵם שָמַיִם עַל יַדִי. וְאֶהֱיֶה מִן הַמוֹעִילִים וּמַשְפִיעִים טוֹב לְכל אָדַם תָמִיד, וּתְמַלֵא יָדַי מִבִרְכוֹתֶיךָ וְשָבְעֵנוּ מִטּוּבְךָ כְמוֹ שֶעָשִיתָ לְיוֹצְאֵי מִצְרַיִם, כִי אתה השם בֵרַכְתָ וּמְבָרֵךְ לְעוֹלַם. עֵינֵי כל אֵלֶיךָ יְשבֶרוּ וְאַתָה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְעִתו, פוֹתֵחַ אֶת יָדְךָ וּמַשְבִיעַ לְכל חַי רָצוֹן. הַשְלֵךְ עַל השם יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכֶלְךָ, לא יִיתֵן לְעוֹלָם מוֹט לַצַדִיק, אַמֵן כֵן יְהִי רָצוֹן. (ספר שערי דמעה).

 

כמובן שמומלץ מאוד לבקש במילים שלנו את הפרנסה המצטרכת לנו ולפרט לפני בורא עולם את בקשתנו, ויהי רצון שנזכה לפרנסה בנקל, בהיתר ולא באיסור, בנחת ובלא בצער, אמן.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה