
נלחמים על הקשר
כל אבא ואימא רוצים רק טוב לילדים שלהם. הם רוצים שיהיו בריאים, שיהיה להם עתיד טוב והרגלים טובים לחיים. עם כל זאת לכולנו יש גם תכונות, חסרונות, חולשות ויצרים שפוגעים באופנים כאלה ואחרים בילדים שלנו.

ההבדל בין רע לרוע
כל אבא ואימא רוצים רק טוב לילדים שלהם. הם רוצים שיהיו בריאים, שיהיה להם עתיד טוב והרגלים טובים לחיים. עם כל זאת לכולנו יש גם תכונות, חסרונות, חולשות ויצרים שפוגעים באופנים כאלה ואחרים בילדים שלנו.
הורים שמעשנים בקרבת הילדים – פוגעים בבריאותם ואפילו מסכנים את חייהם. הורים שאין להם מודעות לתזונה בריאה – מזיקים לילדים שלהם למשך שנים קדימה, ולרוב לכל החיים, ומזיקים לא רק לבריאותם, אלא גם לכישורי הלמידה ולהצלחה החברתית שלהם. הורים כעסנים או אלימים או ביקורתיים באופן קיצוני או הורים שלא מסתדרים ביניהם – פעמים רבות פוגעים בילדים גורמים להם לפגיעות ולצלקות לכל החיים.
אם אנחנו אומרים שהורה מעשן מזיק קשות לבנו וזה רע מאוד – זה לא אומר שאנחנו מייחסים לאבא כוונות זדוניות, ולא אומרים שהוא רוצח חלילה, ולא אומרים שהאבא הוא אבא רע או שזה נובע מרוע, אבל במבחן התוצאה האבא האוהב אכן גורם לנזק קשה לילד שלו עצמו.
ולכן מאמר שעוסק בנזקי העישון – המטרה שלו היא לא להפנות אצבע מאשימה כלפי ההורה, אלא להעלות מודעות וקריאה לפעולה לצד תביעה לא קלה כלפי ההורה המעשן כדי לעורר ולכוון את הרצון הטוב שבלבו.
ביקורת היא לא האשמה
כל כוונת מאמר שכזה היא רק לחזק ולדחוף לשינוי – שינוי שהוא חשוב ומועיל דבר ראשון עבור ההורה המעשן עצמו, שינוי שישפר את החיים שלו עצמו, וכמובן זה שינוי שישפיע לטובה על כל המעגלים הקרובים אליו, על כל האנשים שכל כך יקרים לו והוא כל כך רוצה בטובתם והצלחתם.
אנחנו נמצאים במלחמה, וחייבים להיות רגישים מאוד לתחושות ולרגשות של כל יהודי ויהודייה ולא להאשים אף אחד באסון הנורא. אבל מצד שני, כולנו רוצים לעזור ולהתגייס לכל דבר שיכול לעזור לעם ישראל בזמנים הקשים הללו, ויש במקורות שלנו דברים ברורים וחדים; וכיהודים מאמינים בני מאמינים אנחנו פונים למקורות שלנו, כדי לקבל את המענה הרוחני שבזכותו אנחנו מתקיימים אלפי שנים.
לכן בפתח הדברים אבהיר: אנו לא מדברים סרה ברבבות יהודים נבוכים שהם כתינוקות שנשבו ואנו לא מייחסים לאף אחד כוונות רעות חלילה ולא מפנים אצבע מאשימה כלפי אף אחד ואף אחת – אבל במבחן התוצאה, אנחנו יודעים דברים קשים וחד משמעיים, שברור לי שרבים מהקוראים שלנו ירצו לשמוע קודם כול עבור עצמם, כדי לחזק את עצמם, וגם עבור המעגלים הקרובים להם שיש להם אוזן קשבת, ונסביר במה הדברים אמורים.
מצילנו מידם
הרצון לכלותנו בכל הדרכים ומכל הכיוונים – הוא רצון עתיק יומין. הפרשה שלנו מספרת על שני ניסיונות קשים לפגוע בעם ישראל. כל הכוחות האיזוריים שבמשך שנים התקוטטו ביניהם מתאחדים יחד להיאבק בעם ישראל. בסוף הפרשה הקודמת המאבק הצבאי נכשל ועם ישראל מביס את הכוחות החזקים ביותר, סיחון ועוג, ומפילים אימה על כל העמים.
בלית ברירה פונה בלק מלך מואב ללוחמה בלתי קונבנציונלית. הוא קורא לבלעם, גדול המכשפים שיכול לכלות עַם שלם במילה אחת, ומזמין אותו לקלל את עם ישראל. ה’ יתברך מספק לעם ישראל “כיפת ברזל” רוחנית ומגן עליהם בשלימות ומשבש לחלוטין את כל היכולות של בלעם, ואנחנו מצווים לזכור את החסד הזה בכל יום ויום כאחת מעשר הזכירות.
מועצת שונאי ישראל מגיעה למסקנה שכל עוד עם ישראל מחובר לה’ – אין שום דרך לפגוע בו; וממילא, את כל המאמץ צריכים להפנות לניתוק בין עם ישראל לה’ יתברך, כי בלי עזרת והשגחת ה’ אין קיום לעם ישראל.
איך עושים את זה? ברגע האחרון שולף בלעם את הפתרון: “אלוקיהם של אלה שונא זימה”. הדרך היחידה לסלק מעם ישראל את השגחת ה’ היא דרך חילול הצניעות והקדושה שלהם!
המסרים ברורים כשמש
ואכן, אחרי מלחמות שכשלו וקללות שלא פעלו, עמדו המואבים והמדיינים והפקירו את בנותיהם במטרה להכשיל את עם ישראל. ולצערנו, התוצאה הייתה הרסנית. נכון, נהרגו עשרים וארבעה אלף איש מעם ישראל, וזה אסון נורא! אבל זה היה ברחמים גדולים, כי התורה מגלה לנו שבאמת הגזירה הייתה הרבה יותר קשה – הגזירה הייתה כליה מוחלטת על “שונאיהם” של ישראל!
אלמלא פינחס בן אלעזר הכהן שעמד וקינא קנאת ה’, אומר ה’ יתברך, שלא היה נשאר אף אחד מעם ישראל חלילה!
ולא מדובר כאן ברמזים של התורה או בדיוקים המשתמעים בעקיפין מתוך דברי חז”ל או בספרי חסידות וקבלה – אלא מדובר כאן בפסוקים מפורשים ומפורטים המתארים בתורה שבכתב שחור על גבי לבן באופן הברור ביותר.
זה נכון לגבי עצם הקיום של עם ישראל, וכל שכן לקיום של עם ישראל בארץ ישראל, והתורה חוזרת על כך בצורה המפורשת ביותר גם בפרשת העריות, ואומרת שאם עם ישראל יתקלקל בנושא הקדושה – הארץ הקדושה תקיא אותם מקרבה חלילה.
הצניעות שומרת
אנחנו רואים את הילדים שנהרגים במלחמה, ואת הישובים השוממים והנחרבים – ואסור לנו להתעלם ממה שצועקת אלינו התורה.
היום לצערנו הקלקול הרוחני לא מגיע מאויבינו שמבחוץ, אלא מגיע מבית בעוונות הרבים. הרחוב, לצערנו, פרוץ יותר מאי פעם והדבר הזה מזיק לכולנו. מזיק לעצם הקיום שלנו, פוגע בנו, מסכן אותנו ואת החיילים שלנו, ומזיק לאחיזה שלנו בארץ ישראל. וכל אישה שרוצה לעשות טוב לעם ישראל בכל המישורים – הדבר הגדול ביותר הוא הצניעות!
ונכון שהדברים קשים מאוד, וכאמור, זה לא נובע מרוע אלא מחוסר ידע וחינוך קלוקל של שנים, ואנחנו לא באים להאשים; אלא אנחנו פונים פנייה נרגשת לכל הקוראים שרוצים לעשות שינוי בחיים שלהם, כדי לעשות את הדבר הגדול ביותר עבור עם ישראל, עבור החיילים שלנו, ועבור הקיום שלנו בעם ישראל.
יהודים מחפשים עוגן רוחני, רבים מתחזקים בשמירת שבת ובתפילין ועוד; ואנחנו מאמינים בני מאמינים שכוחנו נעוץ בקדושתינו ובצניעותינו – לכן אנחנו קוראים לעם ישראל ובעיקר לבנות ישראל היקרות לעשות את הדבר שאנחנו הכי צריכים בשביל כולנו: להתחזק בשמירת גדרי הצניעות. ואת התביעה לשינוי צריך כל אחד ואחת להפנות כלפי עצמו ולא כלפי אחרים. וכמובן שהכול הכול בנחת ובדרכי נועם ועל פי ההלכה בלי חומרות ושגעונות.
זיכתה רבים וזכתה
במאמר זה רק הצגנו את הנושא וחשיבותו לביטחון להצלה ולהצלחה של עם ישראל. נושא הצניעות רחב מיני ים והוא לא שייך רק לנשים, ונרחיב על כך גם בשבוע הבא אי”ה. אבל לאישה ישנו הכוח המיוחד לעורר את הדבר הזה בקרב כל עם ישראל.
אבל כבר עכשיו חשוב להזכיר: כמו אבא שמפסיק לעשן בשביל הילדים שלו – אבל הראשון שמרוויח זה הוא בעצמו; כך כאשר בת ישראל עושה את הצעד הראשון להתחזק בצניעות – היא הראשונה שמרוויחה, כי הצניעות אינה מגבלה וסבל וסגפנות, אלא הצניעות היא פשוט שינוי של המיקוד של האדם לתוך עצמו; וצניעות אין פירושה ויתור, אלא פירושה גילוי של עולמות פנימיים מדהימים שפשוט יְשַׁנּוּ לכם את החיים לטובה! והיא גוררת בעקבותיה רווחים אדירים שנדבר עליהם בעזרת ה’ יתברך במאמר הבא.
הצניעות מחזקת את הקשר שלנו אל עצמנו, מתוך כך, החברה כולה נבנית בצורה בריאה, הקשר הזוגי יציב יותר, הקשר המשפחתי בריא יותר, והעיקר – קשר איתן עם אבינו שבשמיים. וכאשר יתגלה הקשר שלנו עם אבינו שבשמיים במלוא עוזו ותפארתו – אנחנו נזכה לשמירה עליונה על כל עם ישראל בכל מקום שהם, ונתחיל לראות את תהליכי הגאולה מתקדמים ואת כל הנבואות הטובות קורמות עור וגידים לנגד עינינו, כי בזכות נשים צדקניות ניגאל.
הסוד לשלום בית הרב שלום ארוש:
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור