כריך של בריאות: להפוך כריך פשוט לפצצה של סנדוויץ’!

כריך של בריאות: שדרגו לעצמכם או לילדים את הכריך לבית הספר או לעבודה עם ממרחים בריאים ומזינים. אורי שביט על פצצה של סנדוויץ'!

2 דק' קריאה

אורי שביט

פורסם בתאריך 28.01.18

בשביל רבים מאיתנו כריך עדיין מעורר מחשבה על גבינה צהובה או לחילופין פסטרמה בין שתי פרוסות לחם, אבל באותו זמן רובנו כבר יודעים שאלה מזונות פחות מומלצים מבחינה תזונתית, אשר מכילים כולסטרול ושומן מן החי ואפילו נחשבים כמעלים את הסיכון ללקות במחלות שונות.

 

מצד שני, אם נוותר עליהם, מה בדיוק ימלא לנו את הסנדוויץ'? ובכן, מתברר שיש הרבה מאוד אפשרויות לא פחות טעימות והרבה יותר בריאות ומזינות, להכנת כריך עשיר ומשביע לבית הספר או לעבודה. ממרחים מן הצומח קל מאוד להכין בבית אבל לא מעט מהם אפשר גם לקנות, ולהעשיר את המזווה במגוון אפשרויות מעניינות, כולן כשרות פרווה. את הממרחים הביתיים מכניסים לצנצנת או לקופסה נקייה, יוצקים מעל שכבה דקה של שמן זית ומאחסנים במקרר. הם יהיו במיטבם במשך כמה ימים לפחות ואת חלקם אפשר לנסות גם להקפיא. הממרחים יכולים לשמש אתכם גם כתוספות ומטבלים ולהעשרה של תבשילים שונים.

 

ממרחי קטניות

קבוצת הממרחים החשובה ביותר, שכן היא מאפשרת לנו להכניס יותר קטניות לתזונה היומית, גם אצל ילדים (כאן תוכלו לקרוא למה זה כל כך חשוב) ולהפוך כריך פשוט לפצצה של חלבון מלא ואיכותי.

 

ממרח הקטניות המוכר ביותר והאהוב ביותר בישראל הוא כמובן ממרח חומוס. אפשר לקנות אותו בסופר, אם כי מומלץ יותר (ומאוד קל) להכין אותו בבית. ניתן להכין ממרח מכל קטנית מבושלת שאתם מכירים ואוהבים – עדשים בכל הצבעים, שעועית מכל הסוגים, אפונה ירוקה או צהובה ועוד. נסו למשל להכין ממרח עדשים כתומות עם פטרוזיליה או ממרח שעועית לבנה עם שום ושמיר, בתוספת שמן זית, מיץ לימון ותבלינים.

 

עוד שייכים למשפחה הזו ממרחי טופו למיניהם, שמהווים חלבון מלא בפני עצמם. גם כאן קיימים ממרחים שונים שניתן לרכוש במרכולים, אבל הכי פשוט להשקיע כמה דקות בהכנת ממרח טופו ביתי: טוחנים טופו עם מעט שמן זית, מיץ לימון, שום, מלח ופלפל ומוסיפים לו תוספות שאוהבים, ממש כמו בגבינה לבנה (שום-שמיר, זיתים, עגבניות מיובשות, לימון כבוש, פלפל קלוי ועוד).

 

מאמרים נוספים בנושא:

טיפים להכנת קדרה חורפית טעימה

תזונה מן הצומח: מה אוכלים?

אוכלים קטניות: מכל הסיבות הנכונות

16 סיבות לאכול נכון

לא רק גוף בריא

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

הרמב"ם ממליץ

בריאות? הכי טבעית שיש!

 

ממרחי ירקות

אנחנו מכירים ממרח חצילים, ממרח עגבניות וגם פסטו, אבל כמה מאיתנו אוכלים כריך עם ממרח ארטישוק, ממרח דלעת, ממרח שומר, ממרח קישואים או ממרח שום? זה בדיוק מה שאנחנו יכולים לעשות גם כדי לגוון את האפשרויות שלנו וגם כדי להציל ירקות שלאט לאט הולכים וקמלים בסלסילה ואם לא ייגאלו יימצאו את עצמם בפח. כמעט כל ירק יכול להפוך לממרח נהדר אחרי טיפול קצר, אם באפייה או בבישול או אפילו כשהוא טרי (נסו את זה למשל עם סלק). שננו את הסיסמה: "לא לפח – לממרח!"

 

ממרחי זרעים ואגוזים

מלכת הקבוצה הזו היא כמובן הטחינה, שעשויה מזרעי שומשום, וכולנו מכירים ואוהבים. ישנם אגוזים שונים שאפשר להכין מהם ממרחים ביתיים נהדרים, כמו ממרח קשיו, ממרח שקדים (שאפשר גם לקנות במרכולים), ממרח אגוזי לוז או מקדמיה וגם חמאת בוטנים.

 

 

 

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח "טבעוניות נהנות יותר", שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. Anonymous

כ"ו תמוז התשע"ט

7/29/2019

ממליצה בחום על שירות מדהים המספק עד הבית בין היתר לחמניות טריות לילדים. www.boker.co.il

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

של צוות האתר

הוספת תגובה

הכתבה הבאה

היא עיינה בעיון רב בתוספות, כאילו מתלבטת בין הטעמים השונים. לבסוף בחרה בפירה ושעועית מקופצת בתוספת כוס יין לבן לבעלה, ולה כוס שמפניה.

Featured Products