לעבור את פסח בשלום

הנתונים הסטטיסטיים מלמדים שרובנו אוכלים בחגים כמויות לא הגיוניות של מזון, שלרוב לא בריא. אורי שביט והטיפים שיעזרו לכם לעבור את פסח בשלום.

2 דק' קריאה

אורי שביט

פורסם בתאריך 23.03.23

אם יש מישהי שעונה על ההגדרה “פרעסר” ביידיש, זאת אני. אחת שלא מפסיקה לאכול מסביב לשעון, כל עוד יש משהו לנשנש בהישג יד. בארוחות שבת וחג המצב אפילו מחמיר, מכיוון שבדרך כלל אנחנו ישובים סביב שולחן עם כלי הגשה מרכזיים בהם כמויות אינסופיות של אוכל. התוצאה היא שאני מעמיסה עוד ועוד על הצלחת ובעצם לא מפסיקה לזלול גם כשאני כבר מאד מלאה, עד שמפנים את השולחן. התוצאה, אני לא צריכה להסביר, היא גם תחושת עומס על הבטן, נפיחות וכאב וגם כמובן עליה לא רצויה במשקל.

הסטטיסטיקה מלמדת שאני לא לבד בצרה הזו – רוב האנשים בשבתות ובעיקר בחגים אוכלים הרבה יותר ממה שהם אמורים לאכול, גם מבחינת כמויות וגם מבחינת הצריכה הקלורית. ככה זה כשאת החגים אנחנו מבלים בארוחות משפחתיות בלתי פוסקות עם המון מאכלים, שחלקם לא כל כך בריאים וגם משמינים. עם השנים החלטתי להילחם בנטייה הזו ואני רוצה לשתף אתכם בכמה רעיונות שאספתי, כדי להצליח לעבור את החג שבעה ושמחה אבל לא מפוצצת ובעיקר בריאה. כשאתם מתכננים את ארוחת החג או מתארחים בה, נסו לשמור על הכללים הללו ותיווכחו איך ההרגשה שלכם אחרי הארוחה תשתפר פלאים.

מתכננים את התפריט – נכון שלחג בדרך כלל יש תפריט קלאסי עם מנות קבועות שכולנו רגילים להכין ולאכול, אבל אפשר בהחלט לעדכן ולרענן אותו כך שיתאים יותר לצרכי הגוף שלנו. במקום להעמיס במנות כבדות ועתירות שומן, אפשר להגביר את הצד של הירקות על השולחן, כממולאים, בסלטים טריים ומבושלים וגם כמנה מרכזית בפני עצמה (ראו מתכון לדלורית צלויה). כדי להעשיר את התפריט בחלבון ובברזל ולוודא שכולם יצאו מהארוחה שבעים ומסופקים, כדי לשלב בה גם קטניות מסוגים שונים, כמו שעועית, עדשים, חומוס ואפונה.

מאמרים נוספים של אורי שביט:

כריך של בריאות

טיפים להכנת קדרה חורפית טעימה

תזונה מן הצומח: מה אוכלים?

אוכלים קטניות: מכל הסיבות הנכונות

לביבות: הדור הבא

חנוכה בלי רגשות אשמה

מאמרים נוספים במדור בריאות:

16 סיבות לאכול נכון

לא רק גוף בריא

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

הרמב”ם ממליץ

בריאות? הכי טבעית שיש!

אותה מנה בגרסה בריאה – מנות עתירות שומן אפשר להכין עם פחות שמן או באפייה במקום בטיגון, למנות אחרות אפשר למצוא גרסה מקבילה שתיטיב עם הגוף, כמו למשל ממרח עדשים שחורות שיכול להחליף את הכבד הקצוץ או קציצות טופו עשירות בחלבון שיכולות להחליף את קציצות הדג.

מגישים אבל מעט – אל תדאגו, עדיין תהיה תחושה של מגוון ושפע אבל בהחלט אפשר ומומלץ להתאים את הכמויות שמונחות על השולחן למספר האנשים ורק אם מבקשים ויש צורך, להוסיף עוד ממה שנשאר במטבח. זה אמנם ידרוש קצת יותר התעסקות במהלך הערב, אבל יעזור לשמור על כולם שמחים וערניים. אם אתם משפחה לא ענקית, אפשר אפילו לעבור להגשה אישית, כאשר אתם מניחים בצלחת כמות הגיונית לאדם ממגוון המנות שהכנתם, כמו שעושים במסעדה. מניסיון, רק מעטים יבקשו תוספת וגם אם כן, היא תהיה בכמות סבירה שלא תכביד על הבטן.

היזהרו מנשנושים – כל מה שמונח על השולחן וראוי לאכילה, ימצא את דרכו לבטנם של האורחים. נסו לא להקשות מראש עם נשנושים לא הכרחיים בשלב הראשון של הערב והשתדלו להתאפק מלכרסם לאורך כל הערב חתיכות מערימת המצות.

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח “טבעוניות נהנות יותר”, שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה