מתכון לצזיקי יווני אמיתי

תשכחו מכל מה שאתם מכירים על צזיקי, הנה הדבר האמיתי! כמו ביוון רק אצלכם במטבח בבית. שוקי גלילי עם הגרסה הקלה והטעימה לאוהבי השום.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 03.08.23

זמן הכנה: לילה + 20 דקות | דרגת קושי: קל-בינוני | חלבי

הצזיקי היווני הוא לא “מרק יוגורט” כפי שנהגו פעם לקרוא לו במקומותינו, אלא ממרח סמיך ועתיר שום שמזכיר במרקמו חומוס. כך תכינו אותו בבית.

את הצזיקי קרוב לוודאי שאתם מכירים, או חושבים שאתם מכירים. טכנית, נכון – מדובר בתערובת פשוטה של יוגורט ומלפפונים קצוצים, מתובלים בשמיר ושום. אבל רק כשתטעמו צזיקי יווני אמיתי, תבינו למה התכוון המשורר.

ביוון היוגורט הוא אחד מאבות המזון, וזמין במגוון צורות שחלקן פחות מוכרות לנו. היוגורט שמשמש להכנת צזיקי הוא מהסוג השמן והסמיך, כי התוצאה הרצויה היא לא מיטבל אלא ממרח במרקם שמזכיר חומוס, ושאפשר (ורצוי) לנגב עם פיתה או לחם טרי.

בשנים האחרונות התחילו לשווק בישראל מוצרי יוגורט 7% בסגנון יווני, והם קרובים יותר למרקם הרצוי אבל אנחנו עדיין מעדיפים את השיטה שמוצגת במתכון: לסנן במשך לילה (לפחות) יוגורט רגיל דרך חיתול בד או מגבת מטבח. היוגורט מאבד בתהליך קרוב לחצי מהנוזלים שלו וממילא גם אחוז השומן כמעט מוכפל.

האתגר הבא הוא לצמצם את כמות המים במלפפונים, ולשם כך ממליחים וסוחטים אותם היטב. כדי לקבל משהו שמזכיר את החמיצות הטבעית של היוגורט היווני, אפשר להוסיף מעט חומץ או גרידת לימון או שילוב של השניים (גם ביוון מוסיפים לפעמים את הנ”ל, כי השאיפה היא שהציזיקי יהיה חמוץ מאוד ושומי מאוד).

המתכון שלנו מגיע בגרסה לאוהבי שום (ביוון אוהבים להשתמש בהרבה הרבה שום). אתם יכולים לוותר על שן שום אחת, או ללכת על הדבר האמיתי. בכל מקרה התוצאה תהיה נהדרת.

המצרכים

ל-6-8 סועדים

1 ליטר (5 מיכלים) יוגורט 3% שומן לפחות

2 מלפפונים יפים וקשים

3 כפות שמיר קצוץ

3 כפות שמן זית

2 שיני שום כתוש

1/2 כפית חומץ

1 כפית גרידת לימון

מלח לפי הטעם

אופן ההכנה

1. ערב קודם, מניחים מסננת בתוך קערה גדולה, מרפדים בחיתול בד או מגבת מטבח (מהסוג הדק, לא ה”שעיר”). שופכים פנימה את היוגורט, ממליחים קלות, מכסים ומכניסים למקרר לכ-12 שעות.

2. מרסקים את המלפפונים בפומפייה גסה, ממליחים ומניחים בצד ל-10 דקות כדי שיגירו נוזלים. סוחטים היטב.

3. מערבבים את היוגורט, המלפפונים ושאר המרכיבים.

מקשטים בשמיר, פרוסות מלפפון וזילוף של שמן זית. מגישים עם לחם טרי או פיתות.

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה