שופט ושוטר תהיה לעצמך, הכיצד? קאוצינג מפרשת שופטים
האדם מלא ביצרים מתלהטים, תכונות ומידות ולעולם מועד לפורענות כלומר חי בעולם שיש בו הרבה מאד ניסיונות ואם ה' לא עוזר לו הוא בנקל נופל, ואם אין לו אמונה חזקה וכוחות בנפש הוא בקלות יעבור על צווים וחוקים.
קואצ’ינג מפרשת השבוע: “שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק” (שופטים א, י”ח)
הפרשה הקודמת מתחילה במילה ‘ראה’ בה ה’ נותן לפנינו את הברכה והקללה, כלומר הבחירה כאמור נמצאת בידינו איך וכיצד להתנהג ובהתאם למעשינו כך נזכה לקבל את הברכה או חלילה נתחייב בקללה.
בפרשת שופטים משה רבנו מציב בציווי אלוקי שופטים ושוטרים כמנגנון של פיקוח.
נשאלת השאלה, אם מוצעת לפני אפשרות הבחירה בין טוב/ברכה לרע/קללה, בנוסף יש לי משמעת עצמית, מודעת לדברים והשלכותיהם, לשם מה צריך שופט ו/או שוטר שיפקח עליי. האם האמינות שלי אינה מספיקה או שמא אי אפשר להתנהל ללא פיקוח?
ידוע שבכל חברה מתוקנת ישנם חוקים הבאים לשמור על סדר וצביון מסוים. החוקים נועדו במקביל גם לעצור אנדרלמוסיה ובלאגן. אבל אם יש לי משמעת ומכובדות עצמית, לשם מה אני זקוקה לפיקוח?!
ובכן, ידוע הרי ישנם דברים כל כך ברורים שלא עוברים עליהם – אולם הם לא תמיד ברורים ולכולם. וישנם גם דברים שהם בין התפר והקוקים לבהירות גם לשם כך ישנם שופטים ושוטרים.
חבוב, אל תאמין בעצמך..
בנוסף, “הִלֵּל אוֹמֵר.. וְאַל תַּאֲמֵן בְּעַצְמְךָ עַד יוֹם מוֹעולם לא ניתנים לערעור. ובכן הלל הזקן מעמיד אותנו על טעותנו; לאדם יש יצרים חלקם טובים וחלקם פחות, ישנן תכונות נפש שהרבה פעמים מוליכות את האדם שולל.. כמו למשל תופסים את הראש ואומרים “אני לא מאמינה, איך עשיתי את זה?! או איך אמרתי את השטויות הללו, זה כל כך לא אני!” הנה ובכל זאת זה קרה לך!
האדם מלא ביצרים מתלהטים, תכונות ומידות ולעולם מועד לפורענות כלומר חי בעולם שיש בו הרבה מאד ניסיונות ואם ה’ לא עוזר לו הוא בנקל נופל, ואם אין לו אמונה חזקה וכוחות בנפש הוא בקלות יעבור על צווים וחוקים.
אדם ישר והגון שכל חייו שומר תורה ומצוות עלול חלילה להיכשל בגניבה אם יגיע לפת לחם וחרפת רעב והיו מקרים בהם אנשים לקחו לחם מהמכולת ללא תשלום. האם איש זה נקרא גנב או מחיה את עצמו? נשים בזמן המצור על ירושלים שאכלו את בשר ילדיהן, האם הן נקראות רוצחות, הורגות או שמא נשמרו לנפשן ובכך הצליחו לשרוד ולחיות, האם זה אתי מוסרי או שפלות שאין שני לה? על שאלות מוסריות גבוהות ומביכות כאלה עונה תורתנו הקדושה.
למעשה בתורה כתוב הכל.
גם מצבים מביכים ומורכבים של דורנו וימינו המה כתובים בספרים הקדושים ולא זו בלבד, אלא שרבי נחמן נותן להם מענה יפה, בדור עקבתא דה משיח רק מעטים יחזיקו באמונה.. וכל העולם יהיה מלא בשקרים ובלבולים בלי סוף.. האמת תעדר. תחזיקו חזק באמונה!
ואכן אנו רואים איך מערכת המשפט והמשטרה כבר מזמן פשטה את הרגל. מבלי להיכנס לפוליטיקה אין יושר ואין שום ערכים הומניים המשרתים את העם היהודי והחילים במערכות הללו. הכל כאילו אנטי יהודי. האם זו מערכת של צדק ויושר? התשובה ידועה. ושוב מובילים לתשובה החד משמעית, וחותכת, ניצחת, אמת לאמיתה: תורתנו הקדושה.
תורתנו – תורת אמת. לעד.
בתורה יש את כל התשובות גם לזמננו ימינו אנו. התורה אינה משתנה לעולם והיא אמת. היא ספר הספרים אותה ייסד וכתב כבוד הקודש ברוך הוא בכבודו ובעצמו. השופטים והשוטרים שעליהם מדברת התורה הם אנשים צדיקים מורמים מעם, אנשים ישרים, מלח הארץ עם מידות וערכיות. בע”ה לעתיד לבוא הסנהדרין, שהם יושבי הגזית צדיקי האמת ישפטו את העם ביחד עם מלך המשיח ואז האמת ממילא תתגלה ותצא לאור, משפט צדק!
שופט ושוטר תהיה לעצמך, הכיצד?!
זה ידוע שכל מהותו של רבנו הקדוש, רבי נחמן היא התפילה. רבנו אומר שאסור שיעבור על יהודי יום מבלי להתבודד, כלומר מבלי לדבר עם ה’ יתברך. בשיחה הזו מלבד הכרת הטוב, תודות והודאות על כל השפעים הרוחניים והגשמיים, יש גם עבודת מידות ברמה הרצינית והגבוהה ביותר בה אדם מפשפש במעשיו/התנהגותו, מחשבותיו ודיבורו ונותן עליהם את הדין. כלומר כאשר אדם מתבודד הוא מתבונן ובעצם נעשה כשופט ושוטר על עצמו ובכך ממתיק דינים מעליו וגם אם עשה מעשה לא יפה, עצם כוונתו לשפר וליעל, לבקש סליחה ולפשפש במעשיו זה כבר בעצמו נותן לו קרדיט עצום בשמיים ומעלה אותו ברוחניות.
גבירותי ורבותי – חודש אלול כבר כאן..!
ותאמרו לי אתם, מה יותר יפה נכון ומתוזמן להתחיל להתייחס לעצמנו בחודש אלול, בה המלך נמצא בשדה וקרוב אלינו, קרוב לכל קוראיו שקוראים לו באמת! זמן,מומנטום הכי מתוזמן להתחיל לעבוד על עצמנו ולתקן את היצרים והמידות ולהתחבר לבורא עולם שכה מתאווה לתפילותך ולשובך הביתה..
הרב שלום ארוש מלמד אותנו על מה למקד את התפילה על המשיח:
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור