”בסוכות תשבו שבעת ימים”…

הסוכה היא זכר לענני הכבוד ולסוכות שהיו במדבר. כשיושב בסוכה, צריך לכוון במצווה זו זכר לענני הכבוד. כל רגע ורגע שאדם יושב בסוכה, מקיים מצוות עשה מן התורה, שנאמר "בסוכות תשבו שבעת ימים".

4 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 13.10.24

השהייה בסוכה

הסוכה היא זכר לענני הכבוד ולסוכות שהיו במדבר. כשיושב בסוכה, צריך לכוון במצווה זו זכר לענני הכבוד. כל רגע ורגע שאדם יושב בסוכה, מקיים מצוות עשה מן התורה, שנאמר “בסוכות תשבו שבעת ימים”.

דיור, שהייה ולימוד בסוכה

מצוות סוכה כוללת: אכילה ושתייה, שינה, לימוד, דיור ושהות כללית בסוכה.

בכל שבעת הימים, עושה אדם את סוכתו קבע ואת דירתו עראי, ולכן יכניס לסוכה כלים נאים וכו’, כפי שהיה דר בביתו. בכל רגע שאדם שוהה בסוכה, מקיים מצוות עשה מן התורה, ולכן ישתדל לשהות בסוכה ככל היותר. מצווה, שעיקר דירתו של אדם תהיה בסוכה במשך כל החג, וכן הדין לכל תשמישיו שיהיו בסוכה, לרבות לימוד תורתו.

החייב והפטור במצות סוכה

יש החייבים בסוכה ויש הפטורים מסוכה (כמבואר בטבלה המצורפת למעלה מימין). אותם הפטורים מסוכה – מותר להם לישון, לאכול ולשתות מחוץ לסוכה.

יש שפטורים מהסוכה תמיד (כמו ילדים), ויש שפטורים מהסוכה חלקית: מצטער, חולה, שומרים וכדו’. לכן, כאשר הסתיימה סיבת הפטור, הם חייבים שוב במצוות סוכה.

אישה הפטורה מסוכה, מקבלת שכר אם אוכלת, שותה, ישנה או שוהה בכלל בסוכה, ואשרי חלקה. אך, לא תברך “ליישב בסוכה” כפי שבעלה מברך.

קטן שהגיע לחינוך, וקשה לו הקור בסוכה – פטור מן הסוכה. היושב בסוכה בזמן שיש קור ואביו או אמו מודאגים ומצטערים עליו פן יתקרר – הרי הוא בכלל מצטער ופטור מן הסוכה.

אכילה ושתיה בסוכה בלילה הראשון

בליל יום טוב הראשון של החג, יש מצווה עשה לאכול כזית פת בסוכה. הגמרא מציינת שישנו קשר בין אכילת מצה בליל פסח, ובין האכילה בסוכה בלילה הראשון של חג הסוכות, ולכן, שיעור אכילת לחם מעיקר הדין הוא – כזית (כ-27 גרם). יש המחמירים – כביצה (כ-54 גרם). את השיעור יש לאכול לכתחילה ב- 4-5 דקות, בדיעבד ב- 7.5 דקות.

 

אופן האכילה של הלילה הראשון

מעיקר הדין, ניתן לאכול את הלחם עם שאר מאכלים (סלטים וכדומה). המחמירים אוכלים את הלחם לבד, בלי כל תוספות (כפי שאוכלים בפסח). יש לבוא תאב לסעודה של היום הראשון (כפי שאוכלים בפסח).

אכילה ושתיה בשאר ימות החג

בשאר ימי החג (חוץ מהיום הראשון) אין מצוות עשה של סעודה בסוכה, אך אם רוצה לאכול – חייב לעשות זאת בסוכה.

אכילה החייבת בסוכה: אכילת קבע (מעל כביצה לחם, מעל כביצה מזונות).

אכילה הפטורה מסוכה: אכילת עראי (פחות מכביצה לחם או מזונות, פירות, אורז, שתיה).

יש “אכילה קבע”, שחייב לברך “ליישב בסוכה”, ויש “אכילה קבע” שפטור מלברך “ליישב בסוכה”. ראה למעלה טבלת סיכום לאכילה ושתיה בסוכה.

אופן הברכה בסעודת קבע, כשמברך בה “לישב בסוכה” – יברך בעמידה: “ברוך אתה… ליישב בסוכה”, ישב ויברך: “ברוך אתה… המוציא לחם מן הארץ”.

במקום ששכח לברך “לישב בסוכה”, ובירך “המוציא” בלבד, כל זמן שאוכל או שותה, עוד יכול לברך “לישב בסוכה”, אך אם לא רוצה לאכול עוד, לא יברך.

ניתן לברך כמה פעמים ביום ברכת “לישב בסוכה”, כפי הסעודות שסועד בה.

המחמיר על עצמו לאכול ולשתות כל דבר בסוכה – תבוא עליו ברכה (אך לא יברך ברכת “לישב בסוכה”, אלא במקום שחייב כפי המוסבר בטבלה).

אדם שאכל 27 גרם פת בסוכה, ופטור מברכת “לישב בסוכה”, ובתוך סעודתו רוצה להוסיף ולאכול עוד כזית פת או יותר, במצב זה הפכה סעודתו מסעודת עראי לסעודת קבע, ולכן יברך ברכת “לישב בסוכה” בתוך סעודתו.

כאשר אוכל סעודת קבע, שצריך לברך בה “לישב בסוכה”, אסור לאכול ולשתות כלום מחוץ לסוכה בסעודה זו, אפילו לא מים.

מי שמסופק אם בירך לישב בסוכה – לא יברך, שכן ספק ברכות להקל, אך טוב שיהרהר ברכת לישב בסוכה בליבו.

אדם שאוכל סעודת קבע, וצריך לברך בה לישב בסוכה, אך אינו יכול לשבת מאיזה סיבה, ורוצה להישאר עומד בזמן אכילתו, אינו חייב לשבת ממש, שהכוונה בברכת “לישב בסוכה” היא לשהות בסוכה.

נשים הרוצות לאכול ולשתות בסוכה, לא תברכנה ברכת “לישב בסוכה”, שכן הן פטורות מסוכה.

התחיל לאכול וירדו גשמים

אם ירדו גשמים תוך כדי אכילתו בלילה הראשון, ונכנס לביתו לקדש ולאכול, והסתיימו הגשמים – חייב לאכול כזית לחם בסוכה מהתורה.

בשאר הלילות, אם נכנס לביתו, אפילו לא התחיל סעודתו – אין מחייבים לחזור לסוכה עד שיסיים סעודתו, אפילו אם הסתיימו הגשמים. המחמיר לחזור לסוכה מיד בסיום הגשמים, תבוא עליו ברכה.

חיוב אכילה בסוכה לילדים

קטן מגיל 5-6 שנים חייבים לחנכו במצוות סוכה, על כן יש להסביר לו וללמדו שלא לאכול מחוץ לסוכה.

אסור לתת לילד בן 5-6 שנים לאכול “אכילת קבע” מחוץ לסוכה, כגון: לחם או מזונות יותר משיעור כביצה (54 גרם), שכן הכלל אומר, שאסור לתת לילד קטן איסור בידיים, ואף אישה, שאינה חייבת בסוכה, לא תיתן לילד איסור בידיים.

מותר לילד זה לאכול “אכילת ארעי” מחוץ לסוכה, כגון: פת או מזונות פחות משיעור כביצה (54 גרם), וכל שאר מאכלים, כגון אורז, בשר, ביצים ירקות, פירות וכו’ (כפי המבואר בטבלה לעיל).

ברית מילה בחג סוכות

נכון לעשות את ברית המילה בסוכה, ואת סעודת ברית המילה בסוכה, ואם נעשתה באולם – אסור לאכול “אכילת קבע” המצריכה סוכה (כגון: לחם או מזונות מעל 54 גרם), אלא יאכל אוכל שאינו מצריך סוכה, כסלטים וכדומה.

שינה בסוכה

השינה בסוכה חובה, וחמורה שינה בסוכה מאכילה בסוכה, שכן: “אכילת עראי” מחוץ לסוכה מותרת, אך “שנת עראי” מחוץ לסוכה אסורה.

 

תשמיש המיטה

טוב שהאישה תישן עם הבעל בסוכה, במקום שאפשר, ואין כלל בעיה של צניעות, ואף יכול לשמש עם אשתו בסוכה בעת עונתה, ואין בדבר כל בזיון בקדושת הסוכה כלל, וכלל שדרשו חז”ל “תשבו כעין תדורו”, שהרי סוכתו של האדם בימות החג היא ביתו. במקום שקשה לאשתו לישון בסוכה, יישן הבעל לבדו.

החייבים בשינה בסוכה

החייבים הם גברים בלבד. ילדים שהגיעו לחינוך, טוב לחנכם במצווה זו (הכל לפי הבנת הילד).

הפטורים משינה בסוכה

אדם המצטער בשהייתו בסוכה (לא כל מצטער פטור, אלא לפי הכללים שלימדונו חז”ל, כאשר יבואר), כשירדו גשמים (ויבואר להלן), נשים וילדים קטנים.

המצטער בסוכה – פטור מהסוכה

לא חייבה תורה לשבת בסוכה כאשר האדם מצטער בישיבתו. ישנם מספר מקרים שבהם דנים את האדם כמצטער הפטור מסוכה (דווקא במצוות סוכה פטרה את המצטער ולא בשאר מצוות).

זמנים שבהם האדם נחשב למצטער: כשיש בסוכה זבובים, יתושים רבים המטרידים, נחשים ועקרבים, כשיש בסוכה ריח רע מאוד, כשהאדם חולה שאין בו סכנה, אפילו רק יש לו כאב ראש, שיניים, גב, איבר מסוים וכו’, וכל שכן אם הוא חולה שיש בו סכנה. כשיורד גשם, אפילו מועט, במזג אויר כגון: רוח קשה, חום כבד, קור כבד, כשצריך לעזור לאשתו בטיפול הילדים בלילה (כגון שיש ילדים קטנים הבוכים, ילד חולה). כשהאישה מפחדת לישון לבד בביתה – הבעל נחשב למצטער. קטן שהגיע לחינוך, וקשה לו לישון בחוץ מחמת הקור.

ישנם מצבים שבהם המצטער פטור מסוכה, ואסור לו להחמיר על עצמו לשהות בה, כגון שיורד גשם. ישנם מצבים שבהם המצטער פטור מהסוכה, ומותר לו להחמיר על עצמו לשהות בה, כגון בשאר המקרים הנ”ל.

כללים נוספים ל”מצטער”

במזג אוויר של רוח וקור, ראוי לאדם להתלבש היטב ולהתכסות בשמיכה כפי שהיה מתכסה בביתו אם היה לו קר, ולא יפטור עצמו בקלות יתירה ממצוות סוכה החשובה.

כשיצא מהסוכה כשהוא מצטער, לא יצא ויבעט, אלא יצא במיתון ובהכנעה.

בכל המקרים הנזכרים לעיל, שפטור מהסוכה, אם הסתיים הדבר המצער אותו – חייב לחזור לסוכה (כגון אם הלכו היתושים, הנחש, הסתיימו הכאבים, פסק הגשם, האישה אינה זקוקה לו וכו’…).

פעולות בסוכה

אסור לשטוף כלים וקערות ולהחליף חיתול לתינוק בסוכה. מותר לעשן וליטול ידיים.

הרב שלום ארוש בהופעה חיה: ה’ יתברך תמיד אוהב אותי:

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה