קאוצינג מפרשת נח – על סיבה ותוצאה
העולם בו אנו חיים בנוי מחוקים, גבולות, הסדרים, נורמות, ערכים וכללי התנהגות מאד ברורים בכל התחומים. אנו גם יודעים שיש לכל דבר סיבה ותוצאה. כלומר מובן שלכל מעשה יש השלכה. הבה נסביר את הדברים:
“וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹקים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס: וַיַּרְא אֱלֹקים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ” (בראשית ו’, יא-יב)
הפעם ברשותכם ברצוני להתחיל מהסוף אל ההתחלה.
העולם בו אנו חיים בנוי מחוקים, גבולות, הסדרים, נורמות, ערכים וכללי התנהגות מאד ברורים בכל התחומים. אנו גם יודעים שיש לכל דבר סיבה ותוצאה. כלומר מובן שלכל מעשה יש השלכה. הבה נסביר את הדברים.
אם אכלתי פחות ממה שאני רגיל לצרוך קרוב מאד לוודאי שארזה. ההרזייה הינה פועל יוצא של פחות להכניס יותר להוציא, כלומר גירעון קלורי. אם לבשתי מעיל ביום חם ברור שאזיע. הזיעה הינה פועל יוצא של ויסות החום בגוף גם בהתאם למזג האוויר.
הזיעה כמו ההרזייה הם רק פועל יוצא. הם לא הסיבה הם התגובה למעשה קרי התוצאה.
סיבה ותוצאה
פרשת נח היא פרשת התוצאה. המבול שהביא ה’ לעולם קדם להתנהגות בוטה, מחפירה, מבזה, מחריבה של האנשים שדרו כאן!
כתוב בפרשה ותשחת הארץ, ותמלא הארץ חמס, נשאלת השאלה האם הארץ מעצמה יכולה להשחית? האם ארץ יכולה לעשות מעשים רעים וגרועים עד כדי כך? התשובה היא כמובן שלא. אז מי כן? בני אדם, יושבי הארץ.
בני האדם של אותה התקופה מלאו את הארץ בחמס. כלומר המעשים הכל כך רעים שלהם מלאו את כל החלל ברוע טומאה וזוהמה שאין שני לו. הארץ נשחתה בעקבות מעשיהם הרעים והקלוקים. זאת אומרת שבני האדם בהתנהגותם עלולים להרוס ולהשחית.
סוגי בגרויות
קיימים שלושה סוגי בגרויות אותם עובר האדם במהלך חייו:
1. בגרות גופנית – נולד תינוק קטנטן ומתפתח פיזית חסדי ה’ יתברך עם הזמן והשנים בתהליך בגרות של התפתחות הגוף מבחינה פיזיולוגית. תינוק/יונק, שקל כמה ק”ג הלך וגדל עד למימדים של איש בעמיו הנושא אישה ומקים משפחה. השותף לגדילה שלו זה הזמן וכמובן ה’ ששולח בריאות והתפתחות תקינה.
2. בגרות נפשית – ההתפתחות התקינה מאד תלויה בסביבה קרי ההורים, אחים, משפחה, קרובים, גננת/מחנכת, חברים שהסתובבת ושיחקת איתם, היכן הילד לומד ובאילו מסגרות? מה הדרישה בבית מההורים מעצמם וכן מהילדים, למה הם מגדלים ומחנכים אותם, לאילו ערכים? כמו גם מה הרמה הסוציו אקונומית והשכלית בבית, כמה ואיך משקיעים בילד, איזו סביבה הוא מקבל האם עוטפת וחמה או מלאת משקעים, מזניחה, טעונת טיפוח. הסביבה מאד משפיעה בעיצוב האדם.
3. בגרות רוחנית – הבגרות הזו אינה תלויה בסביבה,עם מה שנולדת איתו ולתוכו אלא תלויה באדם עצמו בלבד. תלויה בעבודה העצמית של האדם . בגרות רוחנית זה אומר עבודה פנימית מתמדת ויצוקה של עבודה אישית על המידות שלך. גם אם תלמד תורה 24/7 ולא תעבוד על עצמך חלילה אפשר להיות “נבל ברשות התורה”. יש לדעת שדרך האדם שיהיה נמשך במידותיו ודעותיו אחר סביבת ואי אפשר להתחבר לחברה שלילית ורעה ולצפות שזה לא ידבק בו. הרי אי אפשר להתעסק עם אש ולא יתפס בו ריח של אש ואם אדם יעבוד על עצמו יכול להגיע לפסגות אפילו של רוח הקודש.
הגיע הזמן שאנו האנשים הדרים בארץ ניקח אחריות על מעשינו/התנהגותינו ודיברנו בכל המובנים. יש לנו את היכולת להשפיע ולשנות, לבנות ולקיים עולם טוב יותר, בריא יפה מתוקן! תן דעתך שלא תחריב את עולמו מבקש הבורא מאיתנו והמקדם הטוב ביותר הוא “אהבת חינם” המחברת מאחדת מהדקת בין כולנו.
וכפי שמו”ר הרב שלום ארוש שליט”א חוזר ואומר אדם יכול לתת רק את מה שיש לו הן בגשמי הן ברוחני. אם יש לך מיליון דולר אתה יכול לקנות הרבה דברים ואם יש לך מינוס – איך תקנה? אותו כנ”ל גם בפן הרוחני, בו אם יש לך מידת הכלה הבה רחמים חמלה אמפתיה אתה תוכל לאהוב גם את עצמך וגם את הזולת.
מאידך אהבה היא לא תמיד הרגשה שבאה לנו בקלות ובמהרה ובפרט כאשר אנשים פוגעים בנו אנו נכנסים למגננה ומבצרים סביבנו חומות הגנה, ואז מתבצרים בתוכם ומפחדים כביכול להיפגע כך שלא רק שמתרחקים מבני אדם לא מגלים רגשות הפוכים של שנאה ריחוק!
איש מהאלוקים: הרב שלום ארוש:
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור