גוזלמה טורקי עם מנגולד וגבינות

מתכון קל ומהיר למאפה טורקי מסורתי עם המנגולד היפה שמגיע בחורף לשווקים ולירקנים: גוזלמה ממולא במנגולד טרי וגבינות שאפשר לאכול חם או קר.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 15.03.21

זמן הכנה: 70-80 דקות ד| דרגת קושי: קל-בינוני | חלבי

 

חבל לא לקנות ולעשות משהו עם המנגולד היפהפה שמגיע בחורף הזה לשווקים ולירקנים. אז קבלו: מאפה גוזלמה טורקי ממולא במנגולד טרי וגבינות, שאפשר לאכול חם או קר.

 

הגוזלמה הוא מאפה טורקי מסורתי דק, שמזכיר קצת פיתה מטוגנת ולעיתים קרובות מגיע כשהוא ממולא בגבינות ו/או תרד ועלים אחרים. הוא מצוין כארוחת בוקר או בראנץ', עם או בלי סלט, יוגורט ותוספות אחרות.

 

במקור אופים את הגוזלמה על סאג' (מעין מחבת ענק הפוכה שמתחתיה מבעירים אש), אבל אפשר להכין אותו בקלות ובנוחות גם על מחבת ביתית גדולה. שהגוזלמה נצלה על המחבת כשהוא משוח בשמן זית, כך שמתקבל משהו שבין אפייה לטיגון. בכל אופן – התוצאה הסופית משומנת קלות, לא ספוגה בשמן.

 

המילוי שבחרנו למתכון הפעם מתבסס על מנגולד וגבינות. המנגולד מתנהג בצורה דומה מאוד לתרד, אבל קל יותר לטיפול. מכיוון שבימים האלה ממש יש בשווקים מנגולד משגע, לא היו התלבטויות רבות – אבל אתם בהחלט יכולים להשתמש בתרד.

 

 

לגבי הגבינות – אתם יכולים לגוון, אבל ככלל, תערובת של קשקבל עם גבינה מלוחה כלשהי תעשה את העבודה.

 

הגוזלמה טעים מיד אחרי שהוכן וגם אחרי שהתקרר, אבל הזמן הכי טוב לאכול אותו הוא כמה דקות אחרי שיצא מהמחבת, כשהגבינות עדיין חמות אך מתחילות להתקשות והמאפה מתייצב. אז הוא במיטבו.

 

 

המצרכים

 

ל-8 יחידות גוזלמה

לבצק:

500 גרם קמח

150 גרם יוגורט

1/3 כוס מים

2 כפות שמן זית

1 כף סוכר (עדיף חום)

4 כפיות שמרים יבשים

40 מ"ל מים (קצת פחות מרבע כוס)

 

למילוי:

100 גרם עלי מנגולד (או תרד)

80 גרם גבינת קשקבל מגורדת

80 גרם גבינה מלוחה מגורדת (מסוג יבש יחסית)

4 כפות קמח

 

למשיחה:

שמן זית

 

אופן ההכנה

 

1. בקערית קטנה מערבבים את השמרים עם הסוכר ו-40 מ"ל מים (רצוי שיהיו פושרים או חמימים, אך לא חמים). מניחים בצד לרבע שעה.

 

 

2. מערבבים את הקמח עם היוגורט, 1/3 כוס מים, השמן ותערובת השמרים. מערבבים במשך 2-3 דקות, מוסיפים את המלח וממשיכים עוד 2-3 דקות עד שמתקבל בצק. מקמחים ולשים במשך כ-10 דקות עד לקבלת מרקם גמיש ורך. מעבירים לקערה מקומחת, מכסים במגבת ומתפיחים במשך 30 דקות.

 

3. בינתיים, מכינים את המילוי: מפרידים בין עלי המנגולד לשדרות הלבנות. את השדרות קוצצים ומטגנים עד להזהבה. את העלים חותכים לרצועות ברוחב של 7-8 מ"מ ומוסיפים למחבת ממש בסוף, לערבוב קצר וישר מורידים מהאש. מעבירים לקערת ערבוב ומוסיפים את הגבינות המגורדות ו-4 כפות קמח. מערבבים.

 

 

4. מחלקים את הבצק המותפח ל-8 חתיכות. על משטח מקומח מרדדים חתיכה אחת לעיגול בגובה של סנטימטר או קצת פחות. מפזרים על עיגול הבצק מהמילוי כמות של בערך שתי כפות גדושות (זה אמור לצאת בערך שמינית מכמות המילוי, שהם 33 גרם). מקפלים לשניים ומהדקים קצוות.

 

 

5. מושחים את הגוזלמה בשמן זית משני צדיו. מחממים מחבת שטוחה וגדולה (רצוי 24 ס"מ קוטר או יותר) על אש בינונית-גדולה. כשהיא חמה (אך לא לוהטת) מניחים עליה את הגוזלמה המשומן ומטגנים עד שהוא משחים (כ-3 דקות) הופכים לצד השני ומטגנים שוב עד השחמה. מעבירים לצלחת מרופדת בנייר סופג.

 

 

חוזרים על התהליך עם שאר הבצק והמילוי.

 

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה