כשהכל נראה תקוע

הצדיקים חיים וקיימים והמציאות שלהם ממש מורגשת בקברם. הצדיק נמצא שם "מעבר לדלת", והוא גדול במיתתו יותר מאשר בחייו. הזהר הקדוש כותב שהצדיקים לאחר הסתלקותם נמצאים וחיים ופועלים בעולם הזה – יותר מבחייהם! את כל מה שעשו ותיקנו בחייהם הם עושים ביתר שאת לאחר פטירתם!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.02.25

מה חסר?

לפעמים הכול נראה תקוע. אַתָּה עושה מה שאתה יכול בגשמיות וברוחניות, אבל אתה מרגיש שחסר משהו ואתה לא יודע מה. אַתְּ מתפללת בלי סוף, מחפשת מה לתקן, במה להתחזק, מה לקבל על עצמך, אבל את מרגישה שאת לא פוגעת בנקודה. הישועה נראית רחוקה, משהו חסום, משהו תקוע – מה עושים ברגעים כאלה?

ומרגישים את זה גם בכלליות עם ישראל. נכון שאנחנו רואים ישועות גדולות; אבל מצד שני מרגישים שאנחנו עומדים במקום, חיילים נופלים ר”ל, ועדיין מרגישים את מידת הדין מתוחה. ואמנם, כולם מתחזקים ומתפללים ואומרים תהלים, אבל היינו משתוקקים לדעת אם ישנו איזשהו דבר חזק באמת שאפשר לעשות כדי להמתיק את הדינים בשורשם לגמרי ולראות הכרעה גמורה ומוחלטת מפלה מוחלטת וברורה לכל מבקשי רעתנו, וסוף וקץ לכל צרותינו.

וגם בנוגע לגאולה שאנחנו מצפים לה. יש היום ישיבות ותלמודי תורה ועולם יהודי חי ותוסס ציבור מפואר של אברכים ותלמידי חכמים בלי עין הרע, בעלי תשובה ומתקרבים ומתחזקים כן ירבו – אבל איפה הגאולה? מה אפשר לעשות עוד כדי לראות את הגאולה עין בעין? מה חסר?

ה”מפתח” של הים

בואו נראה מה קורה בפרשה שלנו. אחרי אינסוף הבטחות, אחרי ניסים ונפלאות בְּעֶשֶׂר המכות, אחרי גילוי שכינה במכת בכורות, משה ואהרן מוציאים את העם ממצרים והם מגיעים לים סוף. ועכשיו העם “תקוע” בין המצרים מאחור והים מלפנים. אפשר לדמיין את ההרגשה, וקל מאוד להזדהות עם תחושת המצוקה שאין אחד שלא הרגיש אותה בחיים שלו.

יש לנו את כל הסיבות לנס: כל עם ישראל בני האבות הקדושים עומדים שם, מאמינים בני מאמינים, צועקים לה’, משה רבינו ואחיו הצדיק אהרן ומרים הנביאה עומדים שם, נחשון בן עמינדב קופץ לים ואחריו כל שבט בנימין – אבל הים לא נקרע.

ישנו גורם נוסף שמגיע ומכריע את הכף! יש דבר אחד שנראה “קטן”, אבל הוא זה שבסופו של דבר משנה את התמונה, הוא ה”מפתח” שפותח את הים. מה הדבר הזה?

“הים ראה וינס” – מה ראה? אומרים חז”ל, ארונו של יוסף ראה! הכול היה תלוי ועומד על ארונו של יוסף! והתורה מדגישה שמשה רבינו בעצמו טורח להביא את עצמות יוסף עמו, וחז”ל אומרים שהארון של יוסף היה ממש נמצא עם משה רבינו באוהל שלו, והארון של יוסף היה הולך ביחד עם הארון שבו היו הלוחות לפני מחנה ישראל לאורך כל המסע במדבר!

נקודת טעינה ניידת

מה המשמעות של ארונו של יוסף?

רבי נתן מברסלב כותב שהארון של יוסף היה בבחינת קברי צדיקים. כמו “הבאר המתגלגלת”  שהלכה עם אבותינו ממקום למקום כי אי אפשר לחיות במדבר בלי מים – כך היה בדיוק לעם ישראל בכל מקום קבר צדיק מתגלגל כי עם ישראל לא יכול לחיות בלי קשר עם קברי צדיקים.

הנסיעה וההשתטחות על קברי הצדיקים מבטאות את ההכרה והאמונה שאנחנו לא יכולים לבד ואנחנו חייבים את זכותם ועזרתם ותפילתם של הקדושים אשר בארץ המה. בכל פעם שאתם פוקדים קברי צדיקים הנשמה שלכם “נטענת” מחדש בכוחות ובתקווה, מתחדשת, זוכה להיגאל ממצרי הנפש. ובכל פעם שאתם פוקדים קברי צדיקים אתם יכולים לזכות לניסים ונפלאות, לקריעת ים סוף של ממש!

בן איש חי

הצדיקים חיים וקיימים והמציאות שלהם ממש מורגשת בקברם. הצדיק נמצא שם “מעבר לדלת”, והוא גדול במיתתו יותר מאשר בחייו. הזהר הקדוש כותב שהצדיקים לאחר הסתלקותם נמצאים וחיים ופועלים בעולם הזה – יותר מבחייהם! את כל מה שעשו ותיקנו בחייהם הם עושים ביתר שאת לאחר פטירתם!

אפילו צדיקים גדולים זקוקים לקברי צדיקים והם נוסעים ומתפללים ופועלים ישועות דווקא שם. וכל שכן יהודים פשוטים שאין להם שום סמיכה ותקווה אלא על הצדיקים, כמו שכותב רבי נחמן בספר המידות: “על ידי השתטחות על קברי צדיקים הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך”!

וכך כותב רבי נתן מברסלב: “גדולים  צדיקים במיתתם יותר מבחייהם, והם מתקנים נשמות ישראל במיתתן יותר מבחייהם. ומכניעין הסיטרא אחרא והקליפות הנאחזין בנשמות הנפולות בעוונותיהם, כי הצדיקים מכניעין ומבטלין אותם במיתתם יותר מבחיהם. בבחינת ‘ויהיו המתים אשר המית במותו רבים מאשר המית בחייו’, שהצדיק האמת, מנהיג הדור האמיתי, ממית שונאי הקדושה והקליפות והסיטרא אחרא במותו יותר מבחייו”.

ולכן יוסף הצדיק שבחייו הכניע את קליפת מצרים ומל את כל המצרים ושבר את הטומאה הקשה והכין את הקרקע שיוכלו עם ישראל לשרוד במצרים במחינה רוחנית – הוא היחיד שבמותו היה יכול לבטל את קליפת מצרים לחלוטין ולבער אותם מן העולם ולעשות את ה”מכה בפטיש”, את גמר המלאכה של כל יציאת עם ישראל מקרבם דהיינו את קריעת ים סוף, והוא ממשיך ללכת לפניהם במדבר ולהכניע את כל אויביהם!

מתחזקים אצל הצדיקים

יש לכך מקורות רבים ומדהימים ותקצר כאן היריעה להביא את כולם. אבל העיקר הוא שאנחנו צריכים לדעת שכל הגאולה הפרטית והכללית תלויה בקברי הצדיקים!

את הגאולה לא אנחנו בעצמנו מביאים, אלא הצדיקים שבכל הדורות כולם מביאים את הגאולה. הצדיקים כל ימיהם טרחו ויגעו כדי לקרב את הגאולה. וגם עכשיו הם ממשיכים אפילו יותר מבחייהם, ולכן כאשר אנחנו הולכים לקבריהם הקדושים ומעוררים את זכותם – זה בבחינת “הים ראה וינוס”, ובכל נסיעה לקברי צדיקים – עוד ועוד קליפות וחושך נָסִים ומתבערים מן העולם ועוד אחים ואחיות שלנו נושעים ונגאלים וזוכים לצאת מהטומאות ומהגלות לחיים של אמונה שלימה.

לכן אם אנחנו רוצים לראות שינויים גדולים לטובה בכלל ישראל וגם ברמה הפרטית אם קשה לך ואתה מרגיש תקוע – לֵךְ לצדיקים שכל ימיהם פעלו ישועות עבור עם ישראל. הם לא רק יושיעו אותך בישועה שאתה צריך, אלא הם גם ייתנו לך דעת ותיקון הנפש שזו הישועה האמתית.

כדאי הוא רבי שמעון

וצריכים לדעת שאחד המקומות הקדושים ביותר שבו אפשר לפעול הכי הרבה הוא בציונו הקדוש של רבי שמעון בר יוחאי במירון, שעליו נאמר “כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק”, ואנחנו רואים שכל ישראל נוהרים אליו ביום ההילולה, ובזמני שמחה ובזמני צער, ומרגישים קשר מיוחד ואווירה מיוחדת אצל הצדיק הזה שהכריז והבטיח שהגאולה תלויה בו: “כי בספר זה שהוא הזהר הקדוש ייצאו מהגלות ברחמים”.

לכן אם אתה זקוק לישועה דחופה, אם אתה רוצה סייעתא דשמיא בדברים שבהם אַתָּה מרגיש תקוע בחיים כגון בלימוד התורה או בפרנסה; אם אַתְּ זקוקה לישועה בשידוך או בזרע של קיימא – אל תהססו, תקומו ותיסעו לצדיק העצום רבי שמעון בר יוחאי, ותדעו שאתם הולכים לצדיק חי וקיים שרוצה לעזור ולרחם ולהושיע ולהמתיק מעליכם את כל הדינים ולתקן את הנפש שלכם ולפתוח לכם את כל שערי הישועות.

וחשוב לפרסם כאן את מה שביקש הצדיק מנתניה, רבי עמוס גוואטה, שכל יהודי צריך לנסוע לרבי שמעון ועל ציונו הקדוש לבקש את המשיח! וכל נסיעה כזאת – לא רק ממשיכה עליכם עצמכם ישועות, אלא היא גם מגנה ומצילה על כל עם ישראל, ומקרבת ומחישה את גאולת ישראל.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה