לדבר מהלב

מסתבר שלהרגיע את הנפש זה דבר פשוט. צריך רק לדבר אמת מהלב, ברגישות ובאהבה. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על הדיבור המועיל והדיבור המזיק, והעיקר – לדבר מהלב!

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 14.03.21

הסיפור של המנקה השקטה

 

זהו סיפור על אישה שקטה שעבדה בניקיון במחלקה של חולים קשים. חולים שיש להם מחלות חשוכות מרפא. שסובלים, כאובים ורוב הזמן עובר עליהם באי שקט. הרופא שם לב שבכל פעם שהמנקה השקטה יצאה מהחדר, החולים היו רגועים.

 

הוא לא הבין מה הסיבה לכך. אך מרוב סקרנות, עשה תצפית וראה שכאשר היא מנקה את הרצפה ליד מיטת החולה היא מתעכבת לידו זמן מה ומשוחחת איתו.

 

כאשר המנקה יצאה מהחדר, שאל אותה הרופא: "מה את אומרת לחולים?"

 

"אני מסתכלת להם בעיניים ואומרת להם 'זה לא נורא. זה לא כל כך נורא למות'" ענתה המנקה השקטה.

 

"איך את יודעת שזה לא נורא?" תהה הרופא.

 

"הבת הקטנה שלי נפטרה" המנקה ענתה בשפה פשוטה ומהלב, "לא מצאתי מנוחה לנפשי.  אבל מאז אני בכל ערב רואה אותה, היא בשמים וטוב לה. הבנתי שזה לא נורא למות. עכשיו כשאני יודעת את זה, אני אומרת לחולה שזה לא נורא…"

 

הרופא חפן את פניו בכפות הידיים ואמר: "אוי! אני טועה. אני מטעה. כל הזמן אני מסתיר מהמטופלים את מצבם, אני משקר להם ואומר שהם משתפרים ומבריאים, שתוצאות הבדיקות שלהם מצוינות ושמחר יהיה טוב יותר… 'תראו שמחר תרגישו טוב יותר'…" הוא שתק לרגע והמשיך, "אני לא מאמין בזה ומוציא המון אנרגיה כדי להכניס אותם לאשליה מתוך מחשבה שיתעודדו. אני מרגיש שהם לא מאמינים לי ואני כבר שחוק ועייף מכל השקרים.  תודה רבה לך. למדתי משהו חשוב: למדתי שאני מגן רק על עצמי ואני מפחד מאוד. למדתי ששיחה מהלב היא תקשורת הכי מעודדת, מחזקת, מתאימה וטובה".

 

* * *

 

הסיפור הזה מלמד אותנו שתקשורת אמיתית יוצרת רוגע. גם אם הידיעה קשה או מבקשת שינוי – אבל בגלל שזה אמיתי, רגיש ומהלב – זה מתקבל. זה נשמע. וזה אפילו מרגיע. 

 

מאמרים נוספים בנושא:

איפה העולם?

להקשיב, זאת אמנות

מישהו לדבר איתו

מדברים ונדבקים
החברים הכי טובים
החבר הטוב
שימו הכל על השולחן

זה מתחיל בדיבור
הרמב"ם ממליץ
דאגות? דבר על זה

 

אנשים נוטים לחשוב שעדיף לייפות את הדברים כדי למנוע סערה או התרגשות, התנגדות או כעס, אך במציאות, דיבור של אמת נכנס ללב ומרגיע את הראש. דיבור אמיתי מאוזן יוצר שקט פנימי, קבלה, השלמה והבנה.

 

כך זה בכל תחום. בשיחה בין בני זוג, בין חברים, במשפחה, בעבודה – לדבר בצורה יפה ומהלב זה עדיף על פני שקרים, הסתרות, שתיקות או ייפוי המציאות במילים של קוסמטיקה.

 

מסתבר שלהרגיע את הנפש זה דבר פשוט. צריך רק לדבר אמת מהלב, ברגישות ובאהבה.

 

כוחות הנפש שלנו הם עצומים, הם פועלים במיטבם כאשר יש דיבור טוב, אמיתי ואוהב ולא שקרים ומילים ריקות שאין מאחוריהן כלום.

 

אפשר בטעות לחשוב שעדיף לשתוק או עדיף לומר דברים בכל הכוח, עד ששוברים את האדם שמולנו. גם שתיקה רועמת וגם דיבור כוחני ולא מאוזן מזיקים. הם פוגעים ושוברים את הנפש.

 

דיבור או שתיקה שמקורם מרירות, כעס, עניין רגשי אישי – אינם מועילים לאף אחד ואף מזיקים.

 

 

מסתבר שלהרגיע את הנפש זה דבר פשוט. צריך רק לדבר אמת מהלב, ברגישות ובאהבה…

 

לעומת זאת, לדבר בנחת, באהבה ולומר דברים מהלב – אפילו אם הם דיבורים לא קלים – הם יכולים לתקן, לדייק ולבנות קומה יציבה במערכות יחסים.

 

למה דיבור אמיתי אוהב ורגיש, מועיל ואילו דיבור "מסביב" אינו מועיל?

 

הסיבה לכך היא, שכל חלק בנו רוצה הכרה, גם חלק שצריך לדייק ולתקן את עצמו רוצה הכרה. ברגע שיש הכרה ו"רואים אותו" – הוא מתחיל ריפוי. התהליך הזה מרגיע, משקיט, מחזיר ביטחון ואמון.

 

וגם, דיבור אמיתי הוא דיבור עם עין טובה.

 

הדיבור האמיתי הזה מבקש לצאת למילים בתנאי אחד. והתנאי הוא – שאתם קשובים ללכ שלכם, של היקרים לכם – משפחה, חברים וכן הלאה.

 

כאשר אדם מדבר מתוך סערה רגשית של עצמו, הוא לא קשוב והדיבור הזה מזיק. הוא נוטה לרוץ ולדבר מתוך אימפולסיביות ויש בזה הפסד גדול.

 

לעומת זאת, כשאדם שומע את ליבו ולב האדם שמולו – הוא יכול להביא חכמה פנימית שפועלת את פעולתה הטובה. בזמן שאתם מקשיבים לליבכם ולליבו של העומד שמולכם – החכמה "נספגת" בנפש, מתפתחת ומתעדנת, ממש כמו המנקה השקטה…

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספרים: "49 ימי מסע" והספר הירוק. להזמנת הספרים וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן בפייסבוק – מידה טובה – הקוד להרזיה בריאה, או באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה