שומר האש

מכירים את שומר האש? למעשה, אומרת עדנה קדוש, אנחנו חייבים אחד כזה שיהיה איתנו כל הזמן וישגיח על האש שלנו שלא תיכבה אבל גם שלא תתפשט ותשרוף את כל מה שסביבנו.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 16.03.21

בטקסים אינדיאנים היו ממנים את אחד מבני מהשבט להיות "שומר האש".

 

ומה היה תפקידו של "שומר האש?"

 

לשמור על האש שלא תכבה.

 

וגם, לשמור על האש שלא תתפרץ ותתפשט ללא שליטה.

 

גם אנחנו זקוקים ל"שומר אש" – שלא תיכבה לנו המוטיבציה, ושלא יעלם הרצון למשור על אורח חיים בריא ותקין, שלא יתפרצו ויצאו משליטה מידות הנפש והתאוות, הרגשות והמחשבות השליליות, המעשים המזיקים, הדיבור הלא טוב… כל אלה זקוקים לשומר אש.

 

בוודאי ישנו גשר המחבר בין התורה, בין דרך ארץ ובין האנשים. בוודאי ישנה דרך המקרבת בין לומדי התורה, התנהגות טובה ובין האנשים. חייב להיות גישור בין מי שמנסה לחיות חיי רוח ובין אחיו, אחיותיו וחבריו.

 

לפעמים, נדמה שאדם שהוא טוב ועושה חסד נופל לזמן מה ונהיה הפוך ממה שהיה.

 

השאלה הגדולה היא – כיצד נוכל לחיות לאור הדרך הרוחנית שלמדנו? איך נוכל להביא את התוכן החיובי לחיינו ביישום יומיומי?

 

כנראה שלמידה, מודעות והבנות גדולות – נתקעות כשהן נתקלות בממד הרגשי של האדם ובכל מיני מטענים רגשיים שאסף בחייו. הכוחות הרגשיים החזקים פועלים אל מול למידה שכלית ורוחנית. הכוחות הרגשיים הללו מבקשים תשומת לב אוהבת ועוטפת.

 

היינו רוצים לחיות את החיים כך שיכללו את לימודי התורה וההנהגות הרוחניות הטובות. שכל פעולה וכל מנוחה, כל דיבור וכל מעשה יהיו חלק מהתוכן הרוחני ולא מנוגד לו. אכן, יש לתרגל עובדה ישירה ומותאמת בין התורות הרוחניות וחיי היומיום המעשיים.

 

סימן מובהק הוא שאם הלכתם על הקשבה ללב, והלב שמח – כנראה הלכתם על הגשר בין חכמת התורה ודרך ארץ ויישמתם את זה נכון. אבל אם הלב לא שמח – כנראה שאתם לא בכיוון הנכון.

 

מאמרים נוספים בנושא:

סוד האושר

מחוץ לקופסה: נהנים מהמתנות

מפלים של הזדמנויות

עשרה צעדים לחופש

כיף לקום בבוקר

מחליפים משקפיים

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

פשוט, לזרוק את השכל

 

בחיים הלחוצים והמורכבים שאנו מנהלים, אנו שוכחים מדי פעם את הכוונות העמוקות שלנו, את הטוב שרצינו לעשות. כל תורה רוחנית אין לה ערך אם לא חיים את החיים באהבה. בעיקר אהבה לאנשים.

 

דבר ראשון, יש להפסיק את המלחמה שבה מתנהלים חיינו. כוחניות, אגו, דריסת האחר, היאחזות בביטחון מדומה של כוח והחלשת האחר – אלו גורמים לקהות חושים.

 

במקום מלחמה, כדאי לנו לדבר מהלב. להתקרב. ליצור שיתוף פעולה. לחיות במחויבות לעשיית טוב על ידי טוב, ולא על ידי רע. אם עשיתי טוב בצד אחד ורע בצד השני, הרי זה מאבק מלחמתי. יותר טוב שתהיה מחויבות לטוב. המאבק מגיע מכאב ומצוקה שצברנו. ויש כאב בחיים של כל אדם. זה גם מקום ההולדת של הטוב, אם רק מדברים ויוצרים קשר בלב פתוח.

 

להפסיק את המלחמה שאינה יוצרת דבר טוב – זה הצעד הראשון.

 

דבר שני, יש לבחור ב"מושב יחיד". לשבת עם עצמנו. לעשות התבודדות. לאפשר במחשבה לכל המלחמות לבקר, לכל האנשים לבוא ולכל האנרגיות הקשות להופיע. אבל אתם – נשארים במקומכם. העבודה שלכם היא להישאר על מקומכם כדי להתבונן. רגעים של התבוננות ללא שיפוט או מסקנות, ומתוך כך תצמח תבונה אמיתית ונינוחה. מתוך כך יתפתח כוחנו המאוזן.

 

איך זה שאדם טוב נופל להתנהגות רעה? האם הוא לא נורמאלי, מפוצל ולא עקבי?

 

אמר הרבי מליובאוויטש זיע"א, שיש לאדם נפש בהמית ונפש אלוקית. לעיתים, אנו מובלים על ידי הנפש האלוקית ואז אנו בגדלותנו. אך לפעמים, אנו מובלים על ידי הנפש הבהמית ואז אנו בקטנותנו.

 

 

כל אחד מאיתנו זקוק לשומר האש כדי שהאש שבתוכנו לא תתפרץ ותצא משליטה…

 

יש בנו יצר רע וטוב. דחף רע וטוב. היצר הרע דוחף ודוחף שוב ושוב, וברור שמכל הדחיפות האלו ניפול מתישהו. אך אם נאפשר ליצר הטוב לדחוף אותנו, הרי שזה יהיה בכיוון טוב. עלינו לשים לב שהיצר הרע מתוחכם ומופיע בתחפושת ובצורה נסתרת. היצר הרע אומר לאדם שהוא עושה את המעשה הכי נכון כלפי האחר, ואינו שם לב שמעשהו הוא מעשה רע.

 

לכן, תקשיבו ללב שלכם, אם הוא לא שמח, אם הוא לא שקט, אם יש קונפליקט – תעצרו את ההתנהגות האוטומטית הזו, וחשבו מסלול מחדש.

 

סיפורים רבים ומוכרים יש על אנשים טובים שמדי פעם עושים רע, במיוחד לאנשים הקרובים להם. לכן טוב שנכיר את שומר האש, כמו אצל האינדיאנים. הוא שמר על האש שלא תדעך ותכבה אך גם שלא תתפרץ ללא שליטה.

 

גם אנו זקוקים לשומר אש, שומר אש זה ישמור עלינו שלא תכבה לנו התורה, הרוחניות והמעשים הטובים, ושלא תתפרץ לה ותצא משליטה האישיות. שלא יתפרצו רגשות ומעשים שליליים או דיבור לא ראוי.

 

אנחנו צריכים את שומר האש.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספרים: "49 ימי מסע" והספר הירוק. להזמנת הספרים וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן בפייסבוק – מידה טובה – הקוד להרזיה בריאה, או באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה