
שני מהלכי הכפרה
הנהג יכול להצטער ולהתחרט מכאן ועד הודעה חדשה ולהחליט שזה לא יקרה יותר לעולם – אבל את הדו"ח צריך לשלם, ואת הנקודות הוא יקבל, ואם זה מגיע לשלילה, הוא גם ייאבד את הרישיון...

ביטול קנסות?!
המצלמות היום פרושות בכל מקום, ונהגים מקבלים דו”חות ישירות הביתה בלי שהמשטרה אפילו צריכה לעצור אותם. ברגע שמתקבל הדו”ח – אין עם מי לדבר. בפרט אם יש לנהג עבר של עבירות תנועה. אין כאן רגשות ואין כאן התחשבויות. הנהג יכול להצטער ולהתחרט מכאן ועד הודעה חדשה ולהחליט שזה לא יקרה יותר לעולם – אבל את הדו”ח צריך לשלם, ואת הנקודות הוא יקבל, ואם זה מגיע לשלילה, הוא גם ייאבד את הרישיון…
החוק הוא עיוור ואין לו רגשות. וכך נותנת הדעת. ברגע שיש חוק – הוא מחייב את כולם מגדול ועד קטן. וברגע שבחוק נקבע עונש – אין מקום לשום משחקים.
זה מה שמונח במילים של הירושלמי: “שאלו לחכמה: חוטא מהו עונשו? אמרה להם: ‘חטאים תרדף רעה’. שאלו לנבואה: חוטא מהו עונשו? אמרה להן: ‘הנפש החוטאת היא תמות'”. מי שחוטא ופושע נגד המלך – אין לו שום מחילה ושום כפרה.
תשובת החכמה והנבואה זו האמת הפשוטה, וזה מה שנותנת הדעת. וכך כותב רבי נתן מברסלב: “על ידי האמת הפשוט אין תקנה להחוטא… ובאמת לפי הדעת הפשוט כך האמת נוטה”.
האמת הזכה
על פי זה אין מקום ליום הכיפורים. ועל פי זה קשה מאוד להבין את כל העניין התשובה. ובכל זאת ממשיך הירושלמי ואומר: “שאלו לתורה: חוטא מהו עונשו? אמרה: ‘יביא קרבן ויתכפר’. שאלו לקודשא בריך הוא: חוטא מהו עונשו? אמר להן: ‘יעשה תשובה ויתכפר'”.
הקב”ה הוא “חנון המרבה לסלוח” – אם על פי האמת הפשוט אין תקנה, אז מאיפה מגיעות התשובה, הסליחה והכפרה?
אומרת לנו התורה הקדושה: “בזאת יבוא אהרן אל הקודש”. מסביר רבי נתן שהכהן הגדול מגיע אל ה’ יתברך באמת הזכה של ה’ יתברך בעצמו, שהיא האמת שאותה זוכים להשיג אך ורק מובחרי הצדיקים, כל אחד לפי בחינתו. והאמת הזאת מבוססת על גודל עוצם הרחמנות של ה’ יתברך.
האמת הפשוטה היא האמת של המלאכים שקטרגו על יצירת האדם, וטענו שמכיוון שהוא עתיד לחטוא, והרי החוטא צריך למות – אם כן אין מקום בכלל לברוא אותו. וה’ שחותמו אמת השליך את האמת הזאת ארצה, וברא את האדם; כי האמת של ה’ יתברך גדולה וזכה לאין שיעור, ועל פי האמת של ה’ יתברך תמיד תמיד יש תקווה ויש תשובה ואין ייאוש וגם מי שעשה את כל העבירות שבתורה – יכול לחזור בתשובה וה’ יקבל אותו באהבה!
אז מהי באמת האמת הזכה והעמוקה של ה’ יתברך שעליה מבוססת הסליחה והמחילה והכפרה, ועל פיה אין ייאוש בעולם כלל?
יש בזה שני מהלכים.
ידיעה שֶׁמְּחַיָּה מתים
מהלך ראשון: ה’ הוא אבא טוב! ה’ אוהב אותך! ה’ יתברך תמיד אוהב אותי!
האמת של המלאכים מבוססת על זה שה’ הוא מלך. החוק קשור למלכות כי “מלך במשפט יעמיד ארץ”. וזה בוודאי נכון שה’ הוא מלך כמו שאנחנו אומרים בתפילות בלי סוף.
אבל ה’ הוא גם אבא שלנו! ופסוקים ומקורות רבים מורים על זה. וה’ הוא אבא לפני שהוא מלך: אבינו מלכנו! ואבא אוהב תמיד את הילדים שלו ורוצה לעשות רק טוב לילדים שלו, ותמיד תמיד נותן להם הזדמנות להתחיל מחדש והוא סולח ומוחל להם ומקבל אותם באהבה אחרי כל הטעויות שהם עושים.
זאת אמת עמוקה, ידיעה שורשית. אם לא יודעים את זה בידיעה ברורה – אין בסיס לכל האמונה ולכל הקדושה, וזה השורש העמוק לכל ייסורי הנפש והחרדות, ולכל הייאוש והעצבות.
הידיעה הזאת מחיה מתים כפשוטו. וכבר ראיתי יהודים שהגיעו אלי כבויים וחשוכים נראים חסרי כל חיות וכאילו נושמים בנס. כאשר מזכים אותי משמים לשבת איתם ולהעביר להם את המסרים הפשוטים הללו – אתה רואה בחוש איך הם חוזרים לחיים, תחיית המתים ממש.
ידיעה שמצילה חיים
מהלך שני: אתה טוב! אתה רוצה רק טוב! וה’ יודע שאתה טוב ושאתה רוצה רק טוב, ושכל הרע לא שייך אליך כלל וכלל!
האמת לאמיתה היא שמהות היהודי היא הרצון הטוב שלו. גם אם הוא נכשל שוב ושוב – כל עוד הוא אוחז ברצון ולא מוותר על הרצון והוא לא מתבלבל מהכישלונות ומהנפילות שלו – הוא נחשב בשמים צדיק גמור כפי שהסברנו באריכות בספר “אור חדש”.
האמת הפשוטה של המלאכים רואה את החיצוניות שלך, אבל האמת הזכה של ה’ יתברך רואה את הפנימיות שלך. הסכנה הגדולה ביותר היא שהאדם מאמין למלאכים שהרע שייך אליו. אבל הכפרה של יום הכיפורים נמשכת מהאמת העליונה של ה’ יתברך שיודע שאתה טוב ושהרצון שלך הוא רק טוב.
וכל הנפילות של האדם בדעתו וכל הרדיפה העצמית שהורסת לאדם את החיים ומרחיקה אותו מכל הצלחה בחיים בגשמיות וברוחניות – הכול נובע מהסתרת הידיעה הזאת.
וכל ההתחדשות של התשובה והכפרה והיכולת לפתוח דף חדש בחיים ולהתחיל בכל פעם מחדש להתקרב לה’ – הכול נובע מהאמת של ה’ יתברך שהיא הידיעה שה’ יודע שאתה טוב, כי אתה חלק אלוק ממעל, הנשמה שלך כולה טוב ופנימיות הרצון שלך היא רק להיות טוב ולעשות טוב.
ולכן אמרתי שצריכים לשיר את השיר ה’ יתברך תמיד אוהב אותי בגרסה נוספת על המילים: “ה’ יתברך יודע שאני טוב ורוצה לעשות רק טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב…” ואם השיר הראשון האיר את עם ישראל, הרי שהשיר הזה ייתן לכולם תקווה ויקרב את כל עם ישראל לה’ מתוך אהבה.
שני המהלכים מתאחדים
ובגלל שיש כאן שני מהלכים. לכן יש לנו בכפרה של עם ישראל שני חלקים: האחד הוא פר הכהן הגדול, והשני הוא שני השעירים שעיר אחד לה’, ושעיר אחד לעזאזל.
הפר של הכהן הגדול רומז לאהבה הגדולה שה’ אוהב את עם ישראל בכל מצב. שהרי הפר מזכיר את חטא העגל וזה מזכיר את המצב השפל ביותר של עם ישראל, ובכל זאת מביאים אותו לקרבן ומזים מדמו בקודש הקודשים – כדי להראות שבמקום הכי פנימי יש רק אהבה של ה’ לעם ישראל בכל מצב. “תוכו רצוף אהבה”.
ושני השעירים מרמזים לכך שה’ יודע שכל יהודי הוא טוב במהותו. כי מה אנחנו עושים בהקרבת השעירים. מתוודים על שעיר אחד ונותנים עליו את כל העבירות ושולחים אותו לעזאזל, והשעיר השני מוקרב לה’ וגם דמו נכנס לקודש הקודשים. וזאת אמירה שבעצם העבירות שלנו לא שייכות אלינו כלל, ואנחנו כביכול “זורקים אותן” מהצוק והן מתרסקות ומתבטלות; אבל אנחנו בעצמנו – זכים וטהורים ולא שייך בנו עוון כלל כמו שאומר רבי נחמן: ” מי שיודע קדושת ישראל מֵאַיִן הם לקוחים, ויודע רוחניות ודקות של ישראל – הוא יודע, שישראל הם רחוקים לגמרי מעוון, ואין עוון שיך להם כלל כלל לא, לפי גודל קדושתם משרשם וגודל דקותם ורוחניותם”.
ומי שרוצה לחזור בתשובה צריך לחזק את עצמו תדיר בשני המהלכים, עד ששתי הידיעות תתחברנה אצלו לידיעה אחת שלימה שהיא נקראת: להכיר את ה’ יתברך באמת ולהכיר את עצמך באמת. ולכן בכפרת יום הכיפורים מזים לסירוגין מדם הפר ומדם השעיר ולבסוף מערבים את שני הדמים יחד!
ונסיים בהלכה למעשה. התפילה צריכה להיות באמת. לא רק האמת שבלב שלך, אלא גם האמת המוחלטת שה’ אוהב אותך ומכיר אותך. ולכן תמיד כשאתה מתפלל תגיד את המילים האלה מיד בתחילת התפילה: “אבא, אני בן שלך, אתה אוהב אותי ורוצה שיהיה לי רק טוב; ואתה יודע שהרצון שלי הוא להיות רק טוב; עזור לי תמיד תמיד לדעת את זה ולהחזיק באמת הזו ולא להסיח דעת מהאמת הזו”. ובעזרת ה’ בזכות זה תזכה לתשובה שלימה מאהבה ולכל ישועה.
צפו בסרטון המחזק ביותר של הרב שלום ארוש:
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור