51 מצוות וכותרת אחת

בפרשתנו התורה מורה לנו חמישים ואחת מצוות, חלקם בקבוצה של בן אדם למקום, חלקם בקבוצה של בן אדם לחברו, חלקם מצוות חמורות, חלקם פחות, אלא שעל פי ראיה פשוטה, אין להם כל כך קשר בין אחד לשני. אבל כותרת אחת יש לכל אותם מצוות, והיא: "קדושים תהיו"!!!

2 דק' קריאה

הרב נחמן ארוש

פורסם בתאריך 08.05.25

בפרשתנו התורה מורה לנו חמישים ואחת מצוות, חלקם בקבוצה של בן אדם למקום, חלקם בקבוצה של בן אדם לחברו, חלקם מצוות חמורות, חלקם פחות, אלא שעל פי ראיה פשוטה, אין להם כל כך קשר בין אחד לשני. אבל כותרת אחת יש לכל אותם מצוות, והיא: “קדושים תהיו”!!!

האם הכותרת הזאת היא מצווה ממנין המצוות או לא? זה אמנם מחלוקת בין הראשונים, אבל מה שברור, שהיא המטרה של כל המצוות! המכוון הפנימי של כל סוגי המצוות! המחבר והמקשר בין כל החמישים ואחת מצוות האלו   !

ועוד משהו ממש ממש חשוב   !

בדרך כלל אצל האדם מן השורה, ענין הקדושה והפרישות מצטייר כדבר מרומם וגבוה, ששייך רק לבעלי מדריגה, ולכאורה ההיגיון הפשוט גם מצדיק את ההסתכלות הזאת, כי הרי התורה מצווה אותנו כל כך הרבה דברים, חלקם הגבלות ואיסורים מוחלטים, וחלקם חיובים שאנו נדרשים לקיים ואופנים ומצבים וזמנים שונים, והם עצמם לא תמיד קלים ליישום, מרוב עכירות החומר, וחוסר ההרגשה וההשגה במציאות האלוקית.

וזוהי גם הסיבה שמצטייר אצל רוב בני אדם ציור, שעניין הקדושה זוהי בגדר של “מידת חסידות”, “כדבר שלפנים משורת הדין”, שמחייב רק אנשים בעלי מדריגה, שאצלם קיום המצוות הוא דבר של מה בכך, ולכך מקבלים על עצמם מדריגה גבוהה יותר, שהיא ענין הקדושה והפרישות, וזוהי גם הסיבה שרוב האנשים גם מתייאשים מהמושג של קדושה, ועד כדי כך שאפילו לא משקיעים כוחות וחיפוש ללמוד את המצווה הזאת, כי היא נראית בין כה מאד רחוקה ליישום לרוב העם .

אלא שהסתכלות זאת טעות היא ביסודה, רבינו הק’ מגלה לנו, שהכותרת של “קדושים תהיו”, לא רק שהיא מטרת העל והכוונה פנימית של כל המצוות, אלא היא היא העצה והדרך, שעל ידה יש את הכוח והאפשרות גם לאדם הרחוק ביותר, ליישם ולקיים את שאר המצוות כולם!!!

לא רק שהיא התחנה הסופית בסולם המצוות, היא עצמה גם התחנה הראשונה לפני כל המצוות-

אחד מהקשיים העיקריים של האדם בקיום המצוות, הוא אותו העדר טעם והרגש במצוות, כבדות ועצלות הנובעת רק מחמת הריחוק והגשמיות הסובבת את כל אדם, כמאמר הפסוק “עוונותיכם הבדילו ביני וביניכם”, כל הנאה גשמית שתהיה, כשהיא ללא צורך גם היא מותרת, אבל היא גורמת עיוורון רוחני, וכהות חושים, אותה גשמיות עוטפת ומנטרלת את כל החושים שלנו שלא נוכל להרגיש בהם טעם רוחני, וזה הקושי העיקרי בקיום המצוות  .

מצוות “קדושים תהיו”, צועקת לכל אחד מאיתנו שני מילים “לא כדאי….” יש משהו יותר טעים… “כי קדוש אני”…

כל פעולה הכי קטנה שאדם מוותר על משהו גשמי, על אכילה יתירה, או כל הנאה האחרת שתהיה, גם אם הדבר שוויתר עליו הוא מותר, הוא הרוויח רווח עצום, כי הרי חוץ ממה שקיים מצווה ואולי גם מצווה יסודית מאד, הוא הרוויח לטעום אור רוחני, שהוא הרבה יותר נעים וטוב, הוא הכין את ליבו ומוחו, שיוכל להאיר בהם אור אלוקי כל שהוא, אור שירומם אותו ויכניס בו כוח סמוי, שהוא הוא יגרום לו לקיים את שאר המצוות כולם.

“קדושים תהיו” זה פתח! זו דרך! המשמעות של המילה “קדוש”, זה “מיוחד-מזומן”, “קדושים תהיו”, זו מצווה יחסית, שכל אחד בכל דרגה שהוא- יכול להתחבר ולקיים אותה. כל אחד בדרגתו הוא, בכל תנועה שהוא מזיז את עצמו מחול אל הקודש, או כל פעם שמוותר על דבר גשמי כזה או אחר, הוא הופך לעצמו את היהדות בכלל לחווייתית, לנעימה, ולברת השגה. הוא מתייחד עם ה’, הוא מתחבר באותו רגע של וויתור, עם האור האלוקי…”כי קדוש אני”, לכך היא הכותרת, של אותם חמישים ואחת מצוות, כי היא, היא העצה והדרך ליישום של כל אותם מצוות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה