לקבל את התורה

אנו עומדים ערב היום הגדול, שבו הקב"ה נותן את התורה הקדושה, ובאמת צריך לתת את הדעת, מדוע חג השבועות נקרא בשם "מתן תורה" ולא נקרא בשם חג "קבלת התורה"  ?

2 דק' קריאה

הרב נחמן ארוש

פורסם בתאריך 28.05.25

אנו עומדים ערב היום הגדול, שבו הקב”ה נותן את התורה הקדושה, ובאמת צריך לתת את הדעת, מדוע חג השבועות נקרא בשם “מתן תורה” ולא נקרא בשם חג “קבלת התורה”  ?

אלא אומר הה”ק מקאצק זי”ע, כי בחג השבועות היה זמן נתינה, ולכן נקרא בשם “מתן תורה”, אבל קבלת התורה היא בכל עת, כמו שאנו מברכים בכל יום “נותן התורה” ולא מברכים “ָָנַתַ ן התורה”, כי התורה ניתנת בכל עת.

ועוד תירץ, כי בזמן שקיבלנו את התורה, נתן הקב”ה בצורה שווה לכולם את התורה, אבל קבלת התורה לא קבלוה בשווה, אלא לפי ערך המשיג )שיש”ק פולין שבועות(.

ומכיוון שקבלת התורה תלויה בנו, היינו בערך המשיג, צריכים אנו להתבונן יחד וללמוד, כיצד ומה הכלים הנדרשים לקבלת התורה. רבי נתן מברסלב )ל”ה חו”מ – הל’ גבית חוב מהיתומים ה”ג- יז(, מסביר; שעיקר קבלת התורה, תלויה בהכנה של ימים אלו שספרנו בהם וכספנו לקבלת התורה, כי כאשר האדם כוסף ומשתוקק לקבלת התורה, זהו כבר טהרתו, אך כדי לכסוף לקבלת התורה, צריך לדעת מהי התורה, אדם שחג השבועות אצלו הוא עוד יום, גם אם נלמד אותו לכסוף הוא לא ידע למה לכסוף.

ע”ד משל אם נאמר לבן אדם, בעוד 50 יום תקבל מיליון דולר, הוא יספור ויתגעגע כל יום מתי הוא כבר יגיע ליום שבו בוא יקבל את המיליון דולר, אבל לקבלת התורה אנו לא מתגעגעים, כי אנו לא יודעים מה היא התורה הקדושה ומה היא ערכה של התורה שלשם כך אנו צריכים לכסוף.

לכן צריך האדם בשלב ראשון, ללמוד על מעלת לימוד התורה, ללמוד בספרי מוסר מה התורה עושה לבן אדם וכל זה אי אפשר לכתוב ולתמצת ביריעה כה קצרה, זה דורש שימת לב ועבודה מתמדת, עד שהאדם יכניס בליבו, ולא יחשוב האדם שאין לו סיכוי, כי לא מבקשים מאף אחד להיות מושלם, מבקשים ממנו רק שישתדל.

ועל ידי זה יקפיץ אותו הקב”ה בכמה דרגות וכמו שמסופר בספר אור לנתיבתי )של הג”ר יעקב ישראל לוגאסי שליט”א(, משל לשר גדול שהיה בעירו בנין בן מאה קומות, והכריז: מי יהא הגיבור שיעלה ברגליו לקומה המאה? רבים מגיבורי עירו ניסו את כוחם, והנה בקומה ה- 40 נותרו ,40 בקומה ה- 50 נותרו ,30 בקומה ה- 60 נותרו ,20 בקומה ה- 70 נותרו ,10 בקומה ה- 80 נותר – .1 גיבור זה שנותר לבדו בקומה ה- 80 חישב מה הוא עושה מעתה, הרי נחלש הוא למאד והיאך יעלה עוד 20 קומות האחרונות שקשות הן מהראשונות, מחמת החולשה שמכבר ברגליו. החליט שמאמץ הוא את כל כוחו וסורך עצמו בידיו וברגליו כאשר יוכל, והנה גרר עצמו לקומה – ,81 פוקח הוא את עיניו ומצא שם מעלית שנטמנה שם להקפיץ את זה שהגיע לשם – לקומה ה- .100

הקב”ה טמן מעלית לכל הבא ליטהר! לאדם נדמה לא יתכן שאצא ממצבי זה, כל כך מסובך אני בחטא, קשור בו, האיך אוכל לבדי לצאת ממנו, הרי אני זקוק לנס ממש.

התשובה היא, אכן, באמת לבדך לא תוכל לצאת ממנו, ואכן זקוק אתה לנס ממש, אולם תזכה בו, מה שמוטל עליך הוא להשתדל ולהתאמץ בלבד, ובכך מובטח לך, שטמונה מעלית במהלך עלייתך, שתקפיץ אותך לקומה הרצויה   .

ודע שהנמשל הוא עוד יותר מהמשל, במשל שהבאנו, לא מצוין שהבטיח השר שישנה מעלית במהלך הדרך, ולא מצוין שישנם גם כמה מעליות זמניות במהלך ה- 80 קומות הראשונות.

אולם בנמשל, ראשית הקב”ה מבטיח שטומן הוא מעלית במהלך העליה, ועוד גם לא רק מעלית אחת לבסוף, אלא גם במהלך כל הקומות הראשונות טמונות מעליות שיקפיצו את ה”לוחם” לעוד קומה ועוד קומה, עד שלבסוף יזכה להגיע לתכלית, וככל שיחפוץ לעלות יותר כן יימצאו לו מעליות נוספות, שיקפיצוהו למדרגות נוספות כאשר יחפוץ, וזוהי הבטחת ”הבא ליטהר מסייעין בידו”

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה