סמכות הורית- חלק א’

הסדרה הנוכחית "סמכות הורית ומשמעת", תכוון אותנו בע"ה להיות הורים סמכותיים יותר ותיתן לנו כלים כיצד לכוון את ילדנו שיהיה ילד ממושמע יותר, מתוך אהבה ולא ח"ו כפייה או רודנות.

3 דק' קריאה

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 28.05.25

“מויישי כמה פעמים כבר אמרתי לך, לא לעלות על הספה עם הנעליים…”

“למה אני צריכה להגיד לך מאה פעמים לאסוף את הקליקס מהרצפה…”

“מויישי, נו, כמה פעמים אני אסביר לך שאני לא מרשה לקחת חטיף בלי רשות…”

נו, באמת מויישי, כמה פעמים?!” כמה פעמים: נבקש, נתחנן, נעיר, נדבר, נוכיח, נסביר, נזכיר, נשכנע ונצעק כדי שה”נסיך” יואיל בטובו לעשות את בקשתנו…

בדיקת גלידה

לעתים, חודרת למוחנו מחשבה קטנה, אולי פשוט יש לילד בעיית שמיעה?! אולי אנחנו סתם כועסים עליו, והוא לא עושה “בכוונה” אלא תעלת האוזן שלו סתומה בנוזלים?!… “

בדיקת גלידה” פשוטה, תוכיח לנו שאין כאן שום בעיית שמיעה. לחשו לילד בקול שקט על חלוקת גלידה או איזה ממתק, מובטח לכם כי תגלו ששמיעתו של ה”נסיך” גבוהה בהרבה מהממוצע. מדוע אם כן אנחנו מדברים כל כך הרבה פעמים ואין מענה? האם באמת לנצח, נצטרך לומר כל דבר “מאה פעמים”?!

הסדרה הנוכחית “סמכות הורית ומשמעת”, תכוון אותנו בע”ה להיות הורים סמכותיים יותר ותיתן לנו כלים כיצד לכוון את ילדנו שיהיה ילד ממושמע יותר, מתוך אהבה ולא ח”ו כפייה או רודנות.

סמכות הורית

הורים יקרים, עלינו לדעת כי: בעיית ה”חוסר משמעת” אכן נמצאת אצל הילד, וזו כלל אינה בעיית שמיעה. הילד בתוך תוכו רוצה לעשות את רצוננו. אך מה שאנו חוזרים על דברינו כל כך הרבה פעמים, הוא משום שאנו עצמנו איננו משוכנעים בסמכות שיש לנו. אנו עצמנו איננו בטוחים בחובתו המוחלטת של הילד לציית לנו. וכמעט תמיד אנו לא יודעים איך לעשות זאת.

אילו היינו בטוחים במה שאנו אומרים, אילו החלטותינו היו יוצאות מתוך מחשבה והיו נאמרות במילים ברורות וסמכותיות- המשמעת של הילד, בוודאי הייתה במצב הרבה יותר טוב.

עלינו מוטלת החובה

במקרים רבים כתוצאה מחוסר ציות של הילדים, נוצרת תחושת חוסר אונים אצל ההורים שגורמת בד”כ לשתי תגובות קיצוניות:

הורה א’: מיואש מלחנך, מוותר על סמכותו כהורה, נכנע בצורה מוחלטת לדרישות הילדים, עם הזמן ההורה מפסיק להעמיד גבולות, הילדים מבינים מהר מאוד את חולשת ההורה ונהפכות היוצרות: הילדים משליטים משטר טרור על ההורים, מה שגורם בסופו של דבר לויתור על נוכחות פיזית או רגשית כלפי הילדים והפקרות הורית מוחלטת.

הורה ב’: מאבד את גבול ההורה המחנך ומחוסר שליטה במצב, לוקח סמכות כוחנית המתבטאת בהתפרצויות זעם וכעס בלתי נשלט, פגיעה מילולית קשה, העלבות ושימוש במילות גנאי וסטיגמות, איומים ועונשים קיצוניים, מעורבות יתר בחיי הילד ונדנוד הורי בלתי פוסק ולא יעיל עד כדי שתלטנות ורודנות.

אם אומר לכם שאינכם צריכים לומר לילדיכם עשרה פעמים ואפילו לא פעמיים בוודאי תחשבו שהגזמתי. אזי האמת היא, שפעם אחת מספיקה!

אין כאן גוזמה כלל וכלל. עלינו להפנים, כי חינוכו של הילד הופקד בידינו מידי בורא עולם. הוא נתן לנו את המתנה המופלאה ששמה ילדים, ועלינו ורק עלינו- מוטלת החובה לחנכם בדרך טובה וישרה.

איך עושים זאת? היכן קונים את “תיבת-הקסמים”?!,

ובכן, בע”ה תוך כדי קריאת המאמרים בסדרה הנוכחית, תתבהר לנו התמונה, וכשנבצע מידי שבוע את שעורי הבית של המאמרים, נמצא את “תיבת הקסמים “.

מנהיגות הורית

אולי בעבר, כאשר הסמכות ההורית הייתה ברורה ויציבה, יכלו ההורים “לדרוש” את המשמעת בדין .

כולנו, בני הדור ה”קודם” כל אלו שמעל גיל ,30 אלו שעדיין מתביישים להביט בעיניים של אבא ואמא, להורינו עדיין הייתה באמת “סמכות הורית” אבא אמר, ואנחנו הילדים נדרשנו לבצע, כי מילה של אבא זו מילה.

אך בדורנו אנו “דור עקבתא דמשיחא” כפי שהגמרא מתארת: “בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָאּ חוּצְפא יִסְגֵא ומַלְכוּת תֵּהַפֵך לְמִינות וְאֵיןּ תּוֹכַחַת… נְעָרִים פנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינו בֵּן מְנַוֵ לאַב. בַּת קָמָה בְּאִמָהּ , כָּלָה בַּחֲמוֹתָהּ . אוֹ יְבֵיאִ ישׁ אַנְשׁי בֵּיתוֹ פנֵי הַדוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב הַבֵּןּ אֵינוֹ מִתְבַּיֵשׁ מֵאָבִיו…” )סוטה דף מט/ב(.

בדור בו הסמכות ההורית שלנו מוטלת בספק, כתוצאה מגזרת הבורא ב”ה, עלינו לבנות לעצמנו סמכות אחרת, שונה, משוכללת ומותאמת.

אם בעבר, יכלו הורים לפקד ולצווֹ ת על משפחתם, הרי כיום הם חייבים להנהיג אותם!

מנהיגות הורית

אני רוצה להציע לכם הורים יקרים, עיצה טובה. קוראים לה: “מנהיגות במשפחה” שפירושה: יכולתם של הורים, להוביל את משפחתם להתמודד עם אתגרים משתנים, שלא באמצעי כפייה.

מנהיגות הורית, מתחשבת אומנם בצורכי הילדים, אך משאירה את ניהול המשפחה בידי ההורים.

אין פירושו של דבר שהילדים במשפחה יהיו מאולפים ויעשו כל מה שההורים רוצים, תמיד ומהר. זו אינה מנהיגות. זו עריצות, שכבר אינה עובדת.

במשפחה בה מתקיימת מנהיגות מתאימה של הורים, יגרמו ההורים ע”י חינוך נכון שהילדים יבצעו את תפקידיהם מתוך אחריות לקיים את רצון ה’ וההורים, גם מבלי שנזכיר להם שוב ושוב .

לאחר הרגל החינוך נראה שהם פועלים מכוחם של ערכים תורניים ומשפחתיים ובמצבי משבר, לחץ וקונפליקט- יתגייסו לפעולה מתאימה בהנחיית ההורים  .

תוכנית “מנהיגות הורית” זו, אני מדריך ומלווה את ההורים שמגיעים אלי לקליניקה לטיפול משפחתי. ואת התוכנית הזו, אנחנו נלמד בע”ה ביחד לאורך המאמרים הבאים.

שעורי בית

תבצעו בבקשה רשימה של הקשיים שלכם כהורים מול הילדים, תנסו לבצע רשימה נפרדת של כל הורה בנפרד. תשוחחו אח”כ ביחד על הרשימה הזו, ותחשבו במה כל אחד מצליח יותר, ומה הסיבה לכך. תנסו להירתם האחד מהשני, יכול להות שהורה אחד רכש איזו יכולת או טכניקה, שווה ללמוד ממנו ולנסות.

אז בואו ביחד ונצא לדרך, בהצלחה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה