ניסוי וטעייה

שני ניסויים חברתיים שונים בהם רואים שני צדדים של עם ישראל. ולמה בחרתי לשים אותם אחד ליד השני? כי נראה לי שהתוצאות ידועות מראש. שרון רוטר עם תובנות מחדר כושר.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 15.03.21

החיים שלנו עמוסים מאוד – זוגיות, ילדים, בית, סידורים, עבודה, יוזמות חדשות, משפחה, בריאות, פרנסה, ברברת אינסופית, ומה לא?!

 

בתוך המרוץ הזה אני משתדלת לדחוף מדי פעם גם התעמלות. קשה לי מאוד לצאת להליכה בערב כשאני כבר עייפה מעמל יומי (למרות שזה נחמד לברוח בשעה שמונה מההשכבות של הילדים ולצאת להתבודד בטבע הסובב את ביתי).

 

בכל זאת, אני מוצאת שקשה לי להכניס את ההתעמלות לשגרה של כמה פעמים בשבוע כמו שמומלץ, ולכן אני מערימה על עצמי ועל היצר הרע ונרשמת למכון כושר. מה החכמה אתם שואלים? ובכן, בגלל האופי החסכוני שלי (שזו מילה יפה לקמצנית). אני יודעת שכאשר אני משלמת אני מוכרחה לנצל, וכך אני ממירה את התכונה הנוראה הזאת לרווח אישי, וכולנו יוצאים מרוצים…

 

את כל ההקדמה הזו כתבתי לא בשביל לדבר על יתרונות ההתעמלות (שהם רבים והכרחיים לקיומנו), אלא דווקא לספר על מקרה שקרה לי שם.

 

כאמור, אין לנו מכשיר טלוויזיה בבית כבר יותר מעשר שנים. נכון, כל התכנים מוגשים כיום גם ברשת ואפשר לראותם במחשב, אך בכל זאת, נמנעת ממני חוויית השיטוט בשלט (וטוב שכך). אממה… מול ההליכון במכון יש מסך וכל אחד מקבל שלט אישי משלו ויכול לבחור ערוץ או תכנית. כך יוצא, שלרוב, אני נתקעת על חדשות ואקטואליה שאיני צופה בהן בדרך כלל.

 

באחת הפעמים יצא לי לצפות בשני ניסויים חברתיים מאוד מעניינים שבוימו על ידי חברת החדשות, על מנת לבחון את החברה הישראלית ולתת לצופים להסיק את מסקנותיהם. 

 

באחד מהניסויים ראו בן נוער ישראלי שבאור יום מלא מנסה לפרוץ את השרשרת של האופניים שלו. עוברי האורח אינם יודעים שהאופניים שייכים לו והדבר נראה להם כאילו הוא גונב אותם. אף על פי כן, אף אחד לא עוצר או מדווח על המקרה. בהמשך מגיע נער אתיופי ועושה את אותו הדבר, אבל במקרה הזה תוך כמה דקות מגיעה משטרה ועוצרת אותו, ולמרות שהוא מעיד שהאופניים הם שלו הם לא מתעכבים לברר את אמיתות הדבר.

 

מאמרים נוספים בנושא:

ניסוי האמבטיה

מה עושה לכם את זה – הספל או הקפה?

עשרה צעדים לחופש

להגיע רחוק

עניין של גישה

עשרה צעדים לאושר

סוד האושר והשמחה: שני כללים

נוסחת החיים

מעגל ה-99

בדרך אל אי האושר

החלום המושלם

תגיד, אתה מאושר?

הנוסחה הנכונה?

 

בניסוי השני רואים ילדה בת חמש וילד בן 13 ביחד בחנות צעצועים. השניים מחכים שיעברו על ידם זוג נשוי עם הבן הפעוט שלהם, וכשהזוג בטווח שמיעה הילדה מתחילה לבכות לאחיה, "אבל הבטחת לי שתקנה לי את הבובה ליום הולדת. חיכיתי כל כך הרבה זמן ואמרת שתקנה לי" היא בוכה. הילד עונה לה, "אין לנו כסף לקנות לך את הבובה הזאת. אני ממש מצטער מתוקה. ממש". וכך הדבר נמשך. האישה, ששומעת את שיח הילדים, לוקחת את בעלה לצד ומפצירה בו לקנות להם את הבובה. הזוג נראה עממי ולא אמיד אך הבעל מיד לוקח את הבובה ומשלם עליה, והאישה מביאה לילדה את הבובה ואומרת לה "מזל טוב חמודה. זה מתנה מאיתנו". הילדים מודים לה מאוד והאישה מסתובבת לצאת ומנגבת דמעותיה.

 

שני ניסויים חברתיים שונים לגמרי שבהם רואים שני צדדים של עם ישראל. אך מדוע בחרתי לשים אותם אחד ליד השני? בעיקר, מהסיבה שנדמה לי שכאשר מבקשים לביים ניסוי חברתי, התוצאות שלו כבר ידועות מראש. אין לי ספק שכל אחד מאיתנו היה קונה את הבובה הזו לילדה, וכנראה גם מדווח על הנער שפרץ את שרשרת האופניים. אין בניסוי הזה איזו אמירה או מסכנות מרחיקות לכת, אלא בעיקר מניפולציה טלוויזיונית שסופה ידוע מראש.

 

 

שני ניסויים חברתיים שונים לגמרי שבהם רואים שני צדדים של עם ישראל…

 

כשאני נחשפת לתוכן שכזה אני ממש שמחה שאני לא רואה חדשות ולא טלוויזיה, כי שוב התקשורת מוכיחה שהיא אינה אמת מוחלטת, ושהיא טומנת את ידה בצלחת בעיצוב המציאות שלנו הרבה יותר משהיא אמורה בתוקף תפקידה.

 

כשאנו צורכים את התכנים הללו, אנחנו חייבים לזכור את המניפולציה ולא להאמין. נכון, דברים כאלו בהחלט יכולים לקרות במציאות, אך עצם ההנחה של המצלמה במקום כבר פוגמת באמינות ומסיטה את הניסוי להיות סובייקטיבי. אז נכון שלפעמים אנחנו צורכים את התכנים הללו, אבל טוב יהיה שנזכיר לעצמנו בה בעת שזה הבל הבלים, תשקורת במיטבה ועיוות המציאות גרידא, נזכור שלא להאמין ונבקש לדעת תמיד את האמת לאמיתה.

 

 

* * *

שרון רוטר, מוסיקאית יוצרת זמרת וכותבת, מקדמת נשים יוצרות. רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה