ניצחון מוחלט

איך נוכל כולנו להירתם ולעשות מעשים של ממש כדי לעזור לניצחון של עם ישראל על אויביו, שהם אויבי ה', ולראות נקמות גדולות מאוד במהרה בימינו?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 01.07.25

מה עלי לעשות?

איך נוכל כולנו להירתם ולעשות מעשים של ממש כדי לעזור לניצחון של עם ישראל על אויביו, שהם אויבי ה’, ולראות נקמות גדולות מאוד במהרה בימינו?

ובכן, ה’ יתברך בעצמו נותן לנו את העצה. מהי העצה?

כשעמדו ישראל על הים בסכנה עצומה מהמצרים הרודפים אחריהם, צעק משה לה’ יתברך. אומר לו ה’: “מה תצעק אלי”. מסביר המדרש שה’ אומר למשה רבינו שעכשיו שעם ישראל בצרה כזאת גדולה – זה לא הזמן להתפלל ולצעוק לה’. “משה, בָּנַי נתונים בצרה, והים סוגר, ושונא רודף, ואתה עומד ומאריך בתפילה?!”

תרשו לי להניח שכולכם שואלים את עצמכם את השאלה הבאה: אם עכשיו זה לא הזמן, אז מתי זה כן הזמן? וכי יש זמן מתאים יותר לתפילה מאשר בעת צרה שכזאת?

שאלה יפה. זה בדיוק מה ששואל משה רבינו את ה’ יתברך: אתה אומר לי לא להתפלל, אז מה אני כן אמור לעשות?! “ומה בידי לעשות?” אומר המדרש.

אומר לו ה’: “הרם את מטך”. יש לך ביד מטה – תרים אותו. מה הכוונה? מבאר המדרש דבר נפלא ומדהים: “ואתה תהא מרומם ומשבח ונותן שיר ושבח והודאה וגדולה ותפארת והוד והלל למי שהמלחמות שלו”.

אתם שומעים?! מה עושים במלחמה? לא צועקים לה’ ומאריכים בתפילה, אלא מרוממים ומשבחים, שרים שירים, אומרים תודות והודאות והילולים לקדוש ברוך הוא שהמלחמות שלו!

מסרים מעומק הנשמה

מה הביאור בזה?

ה’ הוא זה שנלחם: “ה’ איש מלחמה”. גם במלחמה הנוכחית אנחנו רואים שה’ נלחם לנו. עם ישראל לא עיוורים. כולם רואים נכוחה שלא כוחנו ולא עוצם ידינו עושה לנו את החיל הזה. גם גויים ואפילו אנשי דת מוסלמים עומדים בהלם ואומרים: זו יד ה’. ה’ נלחם לכם.

ומה התפקיד שלנו בכוח?

אנחנו עמו וצאן מרעיתו, ואנחנו כביכול נותנים כוח לקדוש ברוך הוא לנצח, כלומר לגלות בעולם את מידת הניצחון שלו יתברך, כמו שנאמר: “תנו עוז לאלוקים” – תנו כביכול כוח לאלוקים.

ה’ הוא בעל הכוחות כולם, וה’ הוא נצחן על כל הנצחנים. אבל לא תמיד זה מתגלה בעולם הזה. לפעמים זה נראה שאויבי ה’ מרימים ראש. הגילוי של מידות ה’ בעולם הוא כפי המעשים שלנו.

אם רוצים שמידת הניצחון של ה’ יתברך תתגלה בעולם הזה בפועל – צריכים לתת כביכול עוז לה’, ואיך נותנים עוז? על ידי המטה, “הרם את מטך”, והמטה נקרא “מטה עוז”: “מטה עוזך ישלח ה’ מציון”.

ועל פי המדרש שהבאנו, מהו אותו מטה עוז? מטה העוז הזה אומרים חז”ל הוא השירים וההודיות והשבחים לבעל המלחמות.

ועם ישראל הקדוש, אם אינם נביאים – בני נביאים הם. ולכן אנחנו רואים ושומעים יהודים שבאזעקות עוצרים הכול ושרים “ה’ יתברך תמיד אוהב אותי” ו”מזמור לתודה”.

מאיפה הם מגיעים לזה? כי הנשמה שלהם מרגישה את דברי המדרש, כי התורה כתובה על הלבבות של עם ישראל: “כי זאת הברית אשר אכרות את בית ישראל אחרי הימים ההם נאום ה’ נתתי את תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה והייתי להם לאלוקים והמה יהיו לי לעם”.

קוד ההפעלה של הבריאה

ולא מדובר כאן ב”סגולה” בלבד, אלא בחוקים רוחניים המושרשים עמוק עמוק בסודות התורה!

גם אם אתם לא מקובלים גדולים, זה מחזק מאוד לדעת מה אומרת תורת הקבלה על העניין הזה.

תורת הקבלה מגלה לנו שה’ מתגלה בעולם הזה בעשר מידות הנקראות עשר הספירות, וכנגדם יש שמות קדושים של ה’ יתברך.

מובא באחד הספרים הקדושים שכאשר מלבש השם הקדוש אדנ-י בלבוש הנקרא “הוד” – מנצח כל המלחמות, ונפרע לנו מצרינו ומשלם גמול לכל אויבי נפשנו.

ואיך עושים את זה? איך גורמים לשם הקדוש להתלבש בלבוש הוד? “הוד” זה מלשון הודאה. אומר אותו מקובל קדוש שההודיה לה’ מעוררת את השם הקדוש להתלבש בלבוש ההוד ואז מתקיימת הברכה: “א-ל ההודאות, אדון הנפלאות” – השם הנקרא אדון עושה לנו נפלאות גדולות.

ואיך זה קשור לניצחון?

הקשר הוא שישנן מידות שתמיד הולכות בזוגות כמו חכמה ובינה, חסד וגבורה. גם שתי המידות “נצח והוד” תמיד הולכות יחדיו. מידת הנצח היא מידת הניצחון, ומידת ההוד היא מידת ההודאה.

אליהו הנביא אומר הזהר הקדוש שהמידות העליונות של ה’ יתברך מתגלות בעולם לפי המעשים של עם ישראל. וכאשר עם ישראל מתעורר בהודאה לה’ הוא מעורר את לבוש ההוד, וכאשר מידת ההוד מתעוררת היא מעוררת איתה יחד את מידת הנצח ומתגלה הניצחון של ה’ יתברך בעולם הזה בפועל ממש.

חזק ונתחזק

לכן עם ישראל היקר, אל תיראו ואל תפחדו ולא תיפול רוחכם.

ה’ אוהב אותנו ונלחם לנו ושומר עלינו ומושיע אותנו וה’ גם ינצח וישמיד את כל אויבינו וינקום בהם נקמות גדולות.

ולכן ה’ הקדים רפואה למכה והוריד לעולם את השיר הנפלא ה’ יתברך תמיד אוהב אותי. וכמה שראינו את עם ישראל שואב חיזוק פנימי אדיר מהשיר הזה, כנראה זו הייתה רק ההכנה לימים הגדולים האלה ולישועות הכבירות שעוד נכונו לנו.

וה’ הקדים רפואה למכה והוציא לאור עולם את הספרון המדהים “הנני בידך”, שכל כולו מחבר את האדם לביטחון עמוק בה’ מתוך הידיעה שה’ אוהב אותי.

ומה שנשאר לנו הוא פשוט להחזיק בכל הכוח בידיעות הללו ופשוט לשיר לה’.

והנה בפרשת השבוע שלנו אנחנו לומדים על שירת הבאר. שירת הבאר עוסקת במלחמות ה’: “על כן ייאמר בספר מלחמות ה'”. והיא כל כולה שבח והודיה לה’ יתברך על הניסים הגדולים שעושה איתנו בידיעתנו ושלא בידיעתנו. כי כמו אז גם היום אויבי ישראל חורשים רעות ורוצים לפרוע פרעות בישראל, ועם ישראל הולכים בדרך ושרים לה’, וה’ יתברך מכה ומוחץ ומשמיד אותם מפנינו.

וכמעט כל השירות בתנ”ך הן סביב מלחמות. שירת הים, שירת דבורה, שירת דוד, וגם שירת הבאר אצלנו. כי הכלי הגדול ביותר לעורר את ניצחון המלחמות הוא השירה. כי השירה לה’ כמו שאנחנו לומדים במדרש שהבאנו כאן על קריעת ים סוף, היא לא רק תודה לאחר הניצחון, אלא היא זו שמעוררת את הניצחון ואת הישועה.

ולכן עכשיו צריכים להתחזק לשיר בעוז ותעצומות לה’ יתברך ואז נעורר לא רק את הניצחון במלחמה הזו אלא את הגאולה השלימה ואת השיר החדש שיתער לעתיד לבוא ויתקן את כל העולם כולו.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. זהבה

ז' תמוז התשפ"ה

7/03/2025

מסר חזק ומעצים
אין עוד מלבדו

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה