סמכות הורית- פרק יא

אם תשלחו את הילד לישון בשעה שבע בערב לאחר שישן שעתיים בצהריים, כעת כשאינו עייף, סביר להניח- שיסרב, או שילך למיטה אך יקרא לכם כל רגע באמת לאות שונות ומשונות כגון: "אמא! מים...שכחתי את ה... אני צריך לשירותים... תכסי אותי"

3 דק' קריאה

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 29.07.25

“דני, תכבה בבקשה מיד את האור ותישן, השעה כבר תשע וחצי”… / “אמא אני לא יכול לישון, אני לא מצליח להירדם. אני יכול לקרא עוד קצת?!”… / “דני אתה קורא כבר שעה. תכבה מיד את האור ותישן, אין לא יכול – יש לא רוצה. מי שרוצה-יכול     “

אין לא יכול, יש לא רוצה    !

הורים יקרים, מה דעתכם על תשובתה של אמא של דני, תשובה צודקת לא?! יש אפילו בתים שמשתמשים במשפטים מעין אלו בתדירות גבוהה, האם בצדק?!

בוודאי אין חולק, שמי שרוצה – יכול, אך האם הילד בכלל “רוצה”?!… לעיתים, זוהי בעצם עיקר ה”בעיה” שהילד “לא רוצה”, הילד רוצה לעשות רק מה שהוא רוצה ולא רוצה להיות ממושמע!

אבל לפני שאנחנו מתנפלים על ה”רוצה” של הילד, נזכור שלפעמים יש לילד בעיה גם ב”יכול”, בואו ונבדוק מדוע דני אינו מצליח להירדם, יכול להיות שהוא לא “רוצה” אבל גם יכול מאד להיות שהוא לא “יכול”…

רוצה אבל לא יכול

הזכרנו בעבר את הדוגמא של: “אי ציות מתוך חוסר יכולת לציית”. לדוגמא: ילדכם עלול לא לציית לכם, אם תדרשו ממנו משהו שאינו יכול לעמוד בו, בגלל גילו, טבעו או מסיבות אחרות.

אם תשלחו את הילד לישון בשעה שבע בערב לאחר שישן שעתיים בצהריים, כעת כשאינו עייף, סביר להניח- שיסרב, או שילך למיטה אך יקרא לכם כל רגע באמת לאות שונות ומשונות כגון: “אמא! מים…שכחתי את ה… אני צריך לשירותים… תכסי אותי” וכדו’

הילד באמת לא צריך כלום, הוא פשוט אינו מסוגל להירדם. הוא לא עושה זאת מתוך כוונה להכעיס, וזה בכלל לא קשור לחוסר משמעת, אלא פשוט כי דרשתם ממנו עכשיו דרישה שאינו יכול לעמוד בה. אחד הפיתרונות במצב כזה, הוא פשוט להפסיק את שנת הצהריים שלו.

דוגמא נוספת: אם ילדכם הקטן מתעקש לאכול בידיו במקום במזלג, אולי הוא לא ממושמע?! והראיה, ,שאתם אומרים לו בכל ארוחה לאכול בעזרת מזלג והוא “מסרב”?!

ומצד שני, ייתכן מאוד שהוא אוכל בידיו, פשוט כי עדיין קשה לו. ולכן, אם לא תכריחו אותו לאכול עם מזלג ורק תפרגנו לו מתי שהוא אכן מצליח, תיפתר הבעיה כשיגדל מעט.

כבשים תמימים

במסיבה שהייתי נוכח בה פעם, דרשו זוג הורים מילדם בן החמש, לשבת לידם יפה במשך 3 שעות ולהאזין לנאומים, מצגות וחידונים והכריחו אותו בצעקות ואיומים, לא לקום מהמקום. לדעתי דרישתם הייתה קצת מוגזמת בהתחשב בגיל הילד. חשוב לזכור, שילדים קטנים אינם מסוגלים להיות בשקט זמן רב, או להימנע מלהתלכלך.

לכן, שימו לב למגבלות של הילד ואל תדרשו ממנו משהו שאינו מסוגל לעמוד בו. הוא יסבול ויהיה מתוסכל מכך שלא הצליח להשביע את רצונכם, והדבר יגרום עוגמת נפש לשניכם. ולכן אם החלטנו החלטה, שאינה קשורה ביישום החוקים של הבית )זוכרים! אנחנו לא מדברים במאמרים של “סמכות הורית ומשמעת” על יישום החוקים של הבית, שאליהם אנו מתייחסים באופן שונה( וההחלטה הזו מתנגשת באחד הדברים האמורים לעיל, אל לנו לצפות למשמעת מיידית. אבל לא כל הילדים “כבשים תמימים” ובהחלט יש ילד שפשוט “לא רוצה” ועם ילד כזה צריך לעבוד על מוטיבציה שהיא אחד הנושאים שעליהם נדבר בע”ה בהמשך.

חוסר ההסברה-סכנה.

בינתיים אנו עדיין עסוקים בילד ה”לא יכול” כתוצאה מקונפליקט, התנגשות עם רצונות, קשיים על רקע של “חוסר יכולת להתמודד” בגלל סיבה, מקום, זמן וכדו’

ולחוסר משמעת של ילד מסוג זה אפשר לגשת ולעבוד רק ע”י חיזוקים חיוביים, פרגונים ו”משרד הסברה”. בד”כ ברוב הבתים שעובדים על משמעת, ולא בדרך של “חינוך מסודר לשמירה על חוקים וגבולות”, הילד בד”כ נתון כל הזמן למערכת חינוך לא הכי נעימה.

אם נשמע היטב את האווירה של הבית נשים לב: שבבית שלנו כמעט כל דבר אסור וכל הזמן צועקים, עלינו להבין שכאשר אנחנו מחנכים את ילדינו לשמירת חוקים וגבולות “בחוסר סדר”, הילד מקבל את כל ה”תרבות” שאליה אנו מנסים לחנכו- תרבות שהיא מלאה בסייגים ובאיסורים שונים.

אנחנו משתמשים הרבה במילים: לא, אסור, תפסיק, נו, אולי די, כמה פעמים, אתה לא מבין וכו’ וכו’ הסייגים והאיסורים בבית, בוודאי מטרתם טובה ובד”כ היא “לאפס” ולעצב את אישיותו של הילד שיבין שהוא לא יכול לעשות ככל העולה על רוחו והתנהגותו “המרדנית” לא תעבור בשתיקה, אך הצורה שבה הוא מקבל אותה, לא תמיד תקינה.

אני כמבוגר, מקבל את הסייגים כמובנים מאליהם וכחלק מ”תורת הקיום”, משום שאני מבין את הסכנה שבחוסר ציות לכללים ולסייגים. יכולת הבקרה העצמית וכושר השפיטה שלי, רואה את התוצאות ההרסניות היכולות לבוא כתוצאה מחוסר סדר ומשמעת עצמית ומחוסר ציות לחוקים ולכללים ולכן אני מקבל את המושג “חוקים וגבולות” בהבנה והסכמה.

אולם הילד הצעיר בשונה מהמבוגר, אינו רואה ומבין על מה ולמה נאסרו עליו דברים רבים כל כך, הוא מקבל רושם מוטעה שהעולם מלא באיסורים או שהמבוגרים נהנים מלהיות רודנים ושליטים דיקטטוריים שכל מטרתם היא השליטה ואכיפת החוק ומשתמשים בסמכותם כהורה, לאסור, להעניש ולצעוק .

ולכן נדרשת הדרכה אישית ע”מ להכיר את טבעי הילדים ולכוון אותם בע”ה בהתאם .

הנחיית הורים להצלחה

ניתן להתייעץ בטל: 0548-434-435 ובמייל com.gmail@0548434435a

לחצו עכשיו ורכשו מתנה לחיים- סט ספרי החינוך של מורנו הרב שלום ארוש שישנה לכם את החיים: 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה