
“וְהֶֽאֱמִ֖ן בַּֽהֹ’ וַיַּחְשְׁבֶ֥הָ לּ֖וֹ צְדָקָֽה” (בראשית ט”ו, ו’)
גם בחברות ענק מצליחות המנכלים תמיד מתחילים מלמטה. הצמיחה מלמטה מאפשרת לנו הכנעה, ענווה ולדעת שהכל מאת ה' יתברך והרצון לשליטה ויודעים גם הלמעלה וגם המלטה מאת ה', ויודעים שלולא הסיוע מה' לא היתה פה שום הצלחה ולולא הסיוע גם לא הייתה צמיחה.

נסיונות בחיים
אברהם אבינו התנסה בניסיונות קשים ביותר, עשרה נסיונות שכל אחד יותר קשה מהשני, וכל אחד הולך ונהיה יותר מורכב וקשוח.
ניסיונות שכל אחד מהם בפני עצמו עלול להפוך את הבן אדם, ולולא האמונה והביטחון בה’ וכן הביטחון העצמי קל מאד ליפול. כולנו עוברים ניסיונות למכביר ולכל אחד יש את “החבילה שלו”, אותה חבילה שה’ מכין, שולח ואורז לכל אחד ואחת בהתאם לניסיון שלו פה בעולם הזה שהרי הכל בהשגחה פרטית ומדויקת.
לפעמים אדם צריך לעבור נסיונות בחיים ללא קשר להתנהגותו ומעשיו, לפעמים זה חשבונות שמים, לפעמים זה סיבה ותוצאה, לעיתים מגלגולים קודמים ולפעמים כי זה חלק מהמסלול אותו הוא מוכרח לעבור.כך או כך אין לדעת ואין גם אפשרות לברוח מהם ו/או לסרב להם. כאשר מגיע משמים ניסיון לאדם יש לו כמה אפשרויות לעבור בשלום את הסיטואציה, ולכן נתמקד בכמה נקודות קריטיות להצלחה:
תובנות חשובות
1. מה שזה לא יהיה תדעו שזה זמני, עובר וחולף. כאשר משביעים את הייסורים שיבואו על האדם משביעים אותם גם לתקופת זמן מוגבלת. ואם אדם עושה תשובה, צדקה ותפילה זה יכול מאוד לסייע ולקצר את זמן, משך ועוצמת הניסיון.
2. לדעת שהכל בהשגחה פרטית ומדוייקת 24/7 מאת ה’ יתברך. אין שום דבר שלא קורה בגזרת ה’ יתברך.
3. אין יסורים ללא עוון, עושים תשובה על מעשים והתנהגויות.
4. לעיתים לא יודעים על מה ולמה, מהי הסיבה שבגינה הגיעו היסורים לכן לבקש מה’ עזרה ורחמים שיראה לנו . לבקש מה’ דעת שנוכל לעבור את היסורים עם כוחות בנפש ובגוף לבקש מה’ שיתן לנו את הדעת הנכונה לתקן את מה שקילקלנו, ואת הכוחות לעמוד בניסיון. זכרו! מה’ אי אפשר לברוח וגם לא מהניסיונות (כדוגמת יונה הנביא)
5. לפעמים יש יסורים שחייבים לעבור כי רק ככה אפשר להתקדם בחיים.
כאבי גדילה
מונח רפואי המתאר כאבים המופיעים כתוצאה מגדילה. הכאבים האלו אמנם כואבים אבל הם חיוביים וחיוניים להתפתחות תקינה וטבעית בהם העצמות גדלות ומתפתחות ומתחזקות. כמו שן הבוקעת זה כואב מאוד אך זה מצביע על תהליך טבעי ותקין, השן צומחת וגדלה והכאב הינו חלק טבעי ואינטגרלי מתהליך עצמו.
כאבי גדילה מנטליים/ נפשיים
מינוח המתלבש ככפפה ליד בהתאם לפרשה: אברהם אבינו התנסה בעשרה נסיונות בהם בכל ניסיון וניסיון הוא צומח וגדל, מתפתח ומתעצם מתמלא באמונה וביטחון בה’, מתקרב לה’ יתברך ובכך גם בונה כלים לקבל עוד שפעים ומטפס בסולם המידות וההצלחה וז הרי ידוע שבכדי להצליח מוכרחים לעבור קשיים ובכדי להתפתח מוכרחים לעבור ניסיונות, כמו שתיל שבהתחלה נרקב ורק אחר כך גדל וצומח.
חוק רוחני
חושך קודם לאור. ריקבון מגיע לפני צמיחה. ירידה באה לפני עליה. משמעות הדבר שהקושי, החושך, הריקבון, הירידה הם דווקא מה שמביא לגדלות ושינוי לטובה כלומר לאור צמיחה ועלייה.
החוקים הרוחניים כוללים מספר תנאים:
←בלי הקשיים, החושך והירידות אי אפשר לעלות, להתקדם ולהצליח
←בלעדי הקשיים, החושך והירידות אי אפשר להעריך את ההצלחה, ליהנות ממנה ולשמוח בה.
←בלעדי הקשיים אי אפשר להתקדם הלאה
ההתמודדות עם הקשיים והמשברים לא רק מחשלת אותך ומאפשרת העצמה, חוזק, חוסן שזה בבחינת אור שזורח מן החושך, אלא גם מצמיחה מלמטה.
צמיחה מלמטה
גם בחברות ענק מצליחות המנכלים תמיד מתחילים מלמטה. הצמיחה מלמטה מאפשרת לנו הכנעה, ענווה ולדעת שהכל מאת ה’ יתברך והרצון לשליטה ויודעים גם הלמעלה וגם המלטה מאת ה’, ויודעים שלולא הסיוע מה’ לא היתה פה שום הצלחה ולולא הסיוע גם לא הייתה צמיחה.
ההצלחה מגיעה רק אחרי וכאשר מתמודדים עם החושך. כל צמיחה ללא כאבי גדילה בסופו של דבר יכשלו ולא יחזיקו מעמד זמן רב.
בהסתרה שבתוך ההסתרה
מניין לוקחים את הכוחות להתמודד, לא להתייאש ולהישבר? דעו לכם שתמיד תמיד ה’ נמצא איתנו ולא משנה מה, ההסתרה זהו מקום אומנם חשוך אבל גבוה מאד בה ה’ נמצא איתנו, וישנו מצב יותר גבוהה של הסתרה בתוך הסתרה ודווקא שם נמצא ה’ יתברך.
תבקשו את ה’ יתברך, את עזרתו ורחמיו. זכרו תמיד “ה’ יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהי לי טוב ועוד יותר טוב ורק טוב!” זו ידיעה זה ביטחון בה’ וביטחון מושך את השפעים, ההצלחות והישועות. מי ששם מבטחו בה’ יתברך זוכה לכל הישועות וההצלחות
הניסיונות של אברהם אבינו ע”ה
אברהם מקבל הבטחה מה’ ואותה הוא נוצר בליבו ובוטח בה’ במאת ה% ללא רבב, וזה ביטחון מלא שלם וגמור, היות ולמרות ההיפוכים שבדבר הוא לא שואל שאלות. ואעשך לגוי גדול ואין לו בכלל ילדים. ולמרות זאת הלב שלו נקי עם אלוקיו, עד כדי כך שה’ אומר שעצם האמונה נעשית לו צדקה.
אור החיים על הפסוק “וְהֶאֱמִין בַּה׳ וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה” פֵּרוּשׁ עַל דֶּרֶךְ אָמְרָם זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (ראש השנה ו.) כִּי דִּין הַצְּדָקָה כַּנְּדָרִים, שֶׁהַנּוֹדֵר לַגָּבוֹהַּ כְּמוֹסֵר לְהֶדְיוֹט. וְהוּא שֶׁאָמַר ״וְהֶאֱמִין בַּה׳״ פֵּרוּשׁ הִפְקִיד אֶצְלוֹ הַבְּרָכָה, וְאִם תֹּאמַר וַהֲלֹא עֲדַיִן לֹא הִגִּיעָה לְיָדוֹ לְהַפְקִידָהּ בְּיַד נֶאֱמָן, לָזֶה אָמַר וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה, פֵּרוּשׁ הֶחְשִׁיב אַבְרָהָם מַה שֶׁאָמַר ה׳ אֵלָיו שֶׁהוּא צְדָקָה, וְכֵיוָן שֶׁכֵּן דִּין מְסִירָה יֵשׁ לָהּ וְהֶאֱמִינָהּ בְּיַד ה׳.
הנני בידך
כלומר גם פה ההסתמכות היא על דבר האמונה והבטחון בה’ ככתוב בספר “הנני בידך” של מו”ר הרב שלום ארוש שליט”א, בה הרב מדבר על מפתח הישועות, שכאשר אתה בוטח בה’-זה כבר נוגע לכבוד ה’! ואם ה’ לא מושיע אותו-זה כבר חילול ה’ ר”ל.
לכן ה’ עושה למען שמו הגדול ומושיע את האדם. וכאשר אתה בוטח בה’ בכל לב-המלחמה כבר לא שלך, אלא זו כבר המלחמה של ה’ יתברך. וה’ איש מלחמה ואת כל המלחמות שלו הוא מצנח.
ה’ אומר לך: אתה בטוח בי? זהו. תהיה רגוע. זה כבר “עלי”, זה בטיפול שלי! להמשך קריאה בספר משנה החיים.
כמו תינוק
כשם שתינוק אינו דואג ליום המחר ובכלל לרגע הבא, כי הוא יודע בטוח וסמוך שיקבל את כל צרכיו, כך גם אנחנו צריכים לשאוף ולחיות עם ה’ יתברך, “כגמול עלי אמו” לדעת שה’ הוא הכל בשבילנו ורק עליו לסמוך ובו לבטוח.
נכון זה קשה, ישנם הרבה מניעות והסתרות, אבל זה חלק מהקוד, שאם לא היו הסתרות אזי לא היה פה ניסיון בכלל וכולנו היינו רצים אחרי ה’ בעינים עצומות. הניסיון דווקא בא לידי ביטוי בחושך, בקושי, בהסתרה, באי ידיעה, בלא מובן, בבלבול.
בברכת שבת שלום, רוחמה אפרתי




כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור