
ה’ יתברך תמיד אוהב אותי- הרב נחמן ארוש
ומהי התרופה למחלה הקשה הזאת? באים יהושע וכלב ומוחים בתוקף ועיקר טענתם היא: ה' איתנו! אין לנו מה לפחד! ולא רק זה, אלא ה' אוהב אותנו וחפץ בנו!

המרגלים היו אנשים גדולים מאוד, ראשי העם. “כולם אנשים ראשי בני ישראל המה”. הם המנהיגים. הם אלה שאמורים להוביל את עמ”י קדימה, אל הגשמת ייעודו, להגיע אל א”י, להשלים את תהליך הגאולה בשלימות.
ומה קורה בפועל? במקום לנסוך בעם ביטחון ולהוביל אותו אל השלמות – הם עושים בדיוק את ההיפך. הם מפחידים את העם, מפילים עליהם מורך לב נורא, עוצרים אותם, ומונעים מהם להגיע למנוחה ולנחלה, וגוזרים עליהם שנים של סבל במדבר!
המילים שאומרים המרגלים לעם כ”כ ברורות ומתארות את התחושות המסוכנות וההרסניות של רבים בדורנו שלא מאמינים בעצמם: “ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם” ומכאן המסקנה שלהם: “לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו” – זה “גדול עלינו”…
וזה לא נגמר בזה. כל העדה יושבים ובוכים. הייאוש כל כך עמוק עד שהם רוצים למות! “לו מתנו בארץ מצרים או במדבר הזה לו מתנו”. והם לא נרגעים עד שהם מאשימים את ה’ שהוא פשוט רוצה להרוג אותם! והם מחליטים לחזור למצרים. מה קורה כאן?!
עד כמה זה מסוכן: לא שהפחדים שלך והדימוי העצמי המרוסק שלך לא מאפשרים לך להתקדם ולהגיע אל האושר – אלא הם לוקחים לך את כל הרצון לחיות ומחזירים אותך אחורה…
שורש החטא הוא חוסר הביטחון שהוביל אותם להרגיש קטנים ומסכנים. דיבת הארץ – זו רק התוצאה. לכן כל עמ”י ענשו, כי כולם הגיעו לאותה הרגשה של אומללות ומסכנות. אצל עמ”י התוצאה של ההרגשה הזאת הייתה בכיינות, אבל השורש הוא אותו שורש והוא הבעיה.
ומהי התרופה למחלה הקשה הזאת? באים יהושע וכלב ומוחים בתוקף ועיקר טענתם היא: ה’ איתנו! אין לנו מה לפחד! ולא רק זה, אלא ה’ אוהב אותנו וחפץ בנו!
“אם חפץ בנו ה’ והביא אותנו אל הארץ הזאת וּּנְְתָָנָָהּּ לנו, ארץ אשר הוא זבת חלב ודבש. אך בה’ אל תמרודו ואתם אל תיראו את עם הארץ כי לחמנו, הם סר צלם מעליהם וה’ איתנו אל תיראום”. כשאתה יודע שה’ איתך – אין לך שום פחד.
יהושע וכלב לא מכחישים את הטענה של המרגלים שיש בארץ ענקים אדירים- אבל מה הם הענקים האלה אם השם איתך? הם כלום, אתה “אוכל אותם בלי מלח” – לחמנו הם, אנחנו אוכלים אותם כמו לחם, סר צילם, אין להם שום סיכוי נגדנו כי ה’ איתנו. אם חושבים שאפשר להצליח בלי ביטחון,
כאן הפרשה מלמדת אותנו שבלעדיו הכול חסום וסגור. יוצא מכאן מסר אדיר: אתה יודע מה
מרחיק אותך מהישועה שלך, מההצלחה שלך, מהאושר שלך, מלנצח את היצר הרע, מלקבל תפקידים חדשים בחיים? מה שמפריע זה אתה בעצמך! הפחד שלך! אלה הקולות בתוך הראש שלך שאתה לא יודע שה’ איתך ואתה מרגיש קטן ומסכן וחלוש.
ממה זה נובע? מחוסר ביטחון, חוסר קשר עם ה’, שאתה לא יודע שה’ איתך אוהב אותך, וכמה כוח ופוטנציאל אינסופי יש לך. ולכן בכל ישועה שאתה צריך – תתפלל רק על הביטחון! ולא רק כשאתה צריך ישועות אלא לפני החלטות חשובות, לפני משימות גדולות- תתפלל רק על הביטחון!
תעשה ותבדוק מה שאתה צריך על פי השכל הישר, אבל כשאתה צריך לקפוץ למים – תזכיר לעצמך שאתה לא לבד, שה’ איתך, שומר ומלווה אותך, “ה’ שומרך ה’ צילך על יד ימינך”, תאמין בעצמך ותתלה עיניים לשמים, לך עם אמונה ותפילה – ותגיע למקום שלך ולהצלחה שלך בעז”ה.





כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור