תשובה לכל נפש

בכל צחוק יש מעט צחוק, בגלל שהתכלית של הבדיחה היא להציג את האמת הצרופה, האמת היא היא העיקר, אבל בגלל שהאמת כל כך כואבת וכל כך קשה לדבר עליה ברצינות, כי קשה מאוד להתמודד עם האמת – לכן משתמשים במעט צחוק כדי להמתיק את הגלולה המרה ולעדן במעט את המסר...

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 25.09.24

זה לא צחוק

ישנה אמרה שְׁגוּרָה שבכל צחוק יש מעט אמת. כלומר, הבדיחה מבוססת על גרעין קטן של אמת אלא שהיא רק מגדילה ומקצינה את אותה אמת ועוטפת אותה בהומור, אבל הבדיחה היא הרוב והאמת היא המיעוט.

אבל יש אומרים שזה בדיוק להיפך: בכל צחוק יש מעט צחוק, בגלל שהתכלית של הבדיחה היא להציג את האמת הצרופה, האמת היא היא העיקר, אבל בגלל שהאמת כל כך כואבת וכל כך קשה לדבר עליה ברצינות, כי קשה מאוד להתמודד עם האמת – לכן משתמשים במעט צחוק כדי להמתיק את הגלולה המרה ולעדן במעט את המסר…

פעם אחת היה רבי נחמן בחתונה, והיה שם בדחן, מה שנקרא בימינו “סטנדאפיסט”. הבדחן שיחק דמויות שונות: ברגע אחד שיחק דמות של אדמו”ר, “רבי”; וברגע שלאחריו החליף בגדים ושיחק דמות של כומר להבדיל.

רבינו מיד הבין שזו לא בדיחה אלא מציאות כואבת. הוא הצביע על השינוי הקיצוני שבבדחן שברגע אחד היה נראה כאדמו”ר וצדיק עם כל הילת הקדושה ועם כל התנועות הַמַּלְאָכִיּוֹת של עבודת ה’; ומיד ברגע שלאחריו אותו אדם בדיוק היה נראה כאחרון הכמרים עם כל טומאתם וכפירתם וגסותם.

רבינו זיהה את האמת שבבסיס הבדיחה הזאת ואמר: “הנה, זה בדיוק כך אצל אנשים – ברגע אחד הם מלאכים ובין רגע מתהפכים לכמרים”. ובשפת היידיש זה יוצא גם חרוז, כי הכומר נקרא ביידיש “גַּלָּח”, וכך אמר רבינו: “פעם מלאך פעם גלח”.

כלומר, הרבי הבין שכל ההצגה לא הייתה באמת בדיחה, אלא שיקוף של המציאות הפשוטה של האדם בעולם הזה, שהוא תמיד נקרע בין היצר הטוב ליצר הרע, ברגע אחד מתגבר ורוצה להיות הצדיק שבצדיקים, וברגע שלאחריו היצר הרע מושך אותו להתנהגויות השפלות והנמוכות ביותר.

הדבר שעושה את כל ההבדל

מֻכָּר לכם? דעו לכם, שזה לא קורה רק לכם. זה קורה לכולם. כן. תהליך התשובה יכול להיות מתסכל מאוד. כולנו מנסים ונכשלים, עולים בסולם ונופלים, רגע שואפים ורגע מתייאשים. החיים מפותלים ומלאים בקשיים ובניסיונות. אתה מצליח להיחלץ מניסיון אחד, עוד לא מספיק להתאושש, והנה מגיע ניסיון גדול יותר ומרעיד את האדמה מתחת לרגליך; הנה אתה עובר תקופה טובה שבה אתה מתקדם ומתעלה ואתה חושב ש”עלית על הגל” ואתה במגמה חיובית – ופתאום הכול סביבך סוער ואתה צולל כעופרת במים אדירים וכל הזמנים הטובים נשכחים כלא היו…

הדבר הזה עובר על כולם! כ-ו-ל-ם!! ללא יוצא מן הכלל!

וּמְחַדֵּשׁ לנו רבינו: “וכל הנ”ל עבר על כל הצדיקים!!” מה שעובר עליך, כל הטלטלות האלה בנפש עברו על כל הצדיקים. אז למה יש כאלה שנהיו צדיקים ויש כאלה שנפלו מכל וכול ונשארו למטה מבלי יכולת לעלות? מה עושה את ההבדל?

ההבדל הוא בהתחזקות!! אומר רבי נתן. כי לנוכח כאלה קשיים צריכים המון התחזקות וכל צדיק זכה למדרגה שלו אך ורק כפי מידת ההתחזקות שהייתה לו.

מה זה התחזקות? התחזקות זה אומר: להמשיך לרצות בכל מצב! לעולם לא לאבד את הרצון, גם בנפילות ובירידות!

נכון שההצלחה לא תמיד בידך, ונכון שהמשברים והגלים עוברים עליך לפי מה שבורא עולם יודע שצריך לעבור עליך, ונכון שלפעמים אין לך כלים להתמודד בפועל ונראה לך שאתה במציאות בלתי אפשרית – אֲבָל!! וזה ‘אֲבָל’ גדול מאוד: יש דבר שהוא תמיד תמיד בידיים שלך!!

והדבר הזה הוא הרצון! וזו בדיוק ההתחזקות: לעשות את הדבר היחיד שתמיד בידיים שלך זאת אומרת לרצות ולרצות בלי פשרות, להחזיק ברצון ולא לעזוב את הרצון!

עם הפה ועם הלב

וזה מה שאומרת הפרשה שאנחנו תמיד קוראים כהכנה לראש השנה ולעשרת ימי תשובה: “כי המצווה הזאת (מצוות התשובה) אשר אנוכי מצווך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים היא… ולא מעבר לים היא…”

מדוע אומרת לנו התורה שמצוות התשובה היא לא בשמים ולא מעבר לים? כי באמת יש כזאת “הווא אמינא”, כי בחיים אנחנו מרגישים פעמים רבות שאין לנו סיכוי, ואנחנו מרגישים שהתשובה היא באמת דבר רחוק מאוד, “בשמים ומעבר לים”. ניסינו כל כך הרבה פעמים ונכשלנו, ואנחנו שוב ושוב מוצאים את עצמנו באותו מקום או נמוך יותר ואנחנו צריכים להתחיל שוב ושוב מחדש – ואנחנו מרגישים שזה לא בשבילנו, זה משהו “בשמים” לאיזה מלאכים יחידי סגולה. זו ההרגשה של כולם.

אז מה הפתרון? ממשיכה התורה ואומרת: “כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו” – כאשר אתה רוצה (בלבבך) ומתפלל (בפיך) אז הכול קרוב אליך ואין שום דבר בלתי אפשרי.

וככה עושים תשובה: עיקר התשובה הוא ברצון! לרצות ולרצות ולרצות – בכל מצב, כלומר בלבבך; וזה בא לידי ביטוי בהתבודדות כלומר בפיך, על ידי שאתה מוציא את הרצונות הטובים בלך בפה, וגם אם אתה נופל אתה לא מפסיק לצעוק לה’, להתפלל, לבקש עזרה ולגלות את רצונותיך הטובים.

אבני הבניין של התשובה

אבל רבי נתן – כמו שרק רבי נתן יודע – מוסיף כל כך הרבה עומק; ותקשיבו טוב לחיזוק המדהים הזה:

זה לא רק שהנפילות הן לא “תקלה” בדרך, אלא הן חלק בלתי נפרד ואפילו החלק העיקרי מהדרך! ולכן זה לא רק שאתה צריך להמשיך למרות הכול, אלא אדרבא, דווקא אז! כי הזמן הגבוה ביותר של התשובה הוא כשאתה ממשיך לרצות מתוך החושך ומתוך הנפילה, כשאתה ממשיך לרצות דווקא כאשר התורה והתשובה נראות לך בשמים ומעבר לים!

בלי שתהיה לאדם בחירה – לא הייתה שום משמעות לכל עבודתו. וכל הנפילות וההרגשה של הריחוק העצום – זו בדיוק נקודת הבחירה, זה בדיוק הזמן שבו אתה צריך לבחור. ואיך בוחרים? ברצון! בפיך ובלבבך לעשותו.

התורה הכי עמוקה, התשובה הכי גדולה, מתגלה דווקא מתוך החושך, “כי יש דרכי התורה שאי אפשר להשיגם כי אם מי שיכול לירד לתוך התהום ממש” אומר רבי נתן. כלומר מתוך ההרגשה של הריחוק הכי גדול – דווקא מי שיודע לרצות בכל הכוח מהמקומות האלה, הוא קרוב באמת למצוות התשובה, הוא זה שנאמר אליו “קרוב אליך הדבר מאוד”!

וזו ההכנה שלנו ליום הדין. רבים מתייאשים מראש מלעשות שינוי בחיים ולחזור בתשובה, כי הם אומרים לעצמם “כבר כל כך הרבה פעמים ניסיתי ובסוף נפלתי”. אבל כשיודעים את סוד התשובה שהוא סוד הרצון – לא מפחדים מהנפילה כי יודעים שאת האור של התשובה אף פעם אי אפשר לעצור, וכאשר ממשיכים לרצות ולהתפלל ולהחזיק בהתבודדות – כל נפילה ונפילה רק מעלה אותך ומקרבת אותך והופכת לחלק משמעותי מתהליך התשובה.

בברכת שנה טובה ומבורכת לכל בית ישראל.

הכוח המסוגל לתשובה הרב שלום ארוש:

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה