שלושת השבועות ותשעה באב

מומלצים לקריאה

כל הפוסטים

להתאבל ולהתנחם ביחד?

2 דק' קריאה

עומדים אנו ביום מאד גורלי לעם ישראל, יום שנאמר בו "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" ומי מאיתנו לא רוצה לזכות בשמחת ירושלים, ובשובה של שכינת עוזינו לשכון בתוכינו.

מי ביקש כסף? מיוחד לתשעה באב

כמה שנים, כמה תפילות, כמה דמעות – ובית המקדש עדיין לא נבנה! אמר פעם מורנו ורבנו ראש הישיבה: מה הסיפור? האם זה סיפור של כסף? אם כל יהודי ייתן חמישה דולרים – יצטבר מספיק כסף שאפשר להקים בו בית מקדש מפואר לעילא ולעילא. אז מה הבעיה, בואו וכבר נבנה אותו...

או אמונה או שנאה

4 דק' קריאה

למרות שאנחנו בוכים ומתאבלים כבר 1955 שנה, אסור לנו להתרגל למצב הזה של הגלות והחורבן; שהרי חז"ל מדגישים לנו, שחורבן בית המקדש הוא לא היסטוריה, אלא הוא אירוע המתחדש בכל דור ודור כי "כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו החריבו".

חודש מנחם אב

בשבת הקרובה אנו נכנסים לחודש אב. לא לחינם נקרא החודש: "מנחם אב", לאמר, האב שהוא הקב"ה, מנחם את בניו ומראה להם את הישועה הקרובה ואת הדרך אליה.

מתחזקים באהבת חינם

היה היה עשיר גדול, ושמו זלמן, שהתגורר בבית מפואר, הוא היה גם תלמיד חכם וירא שמים, אך דבר אחד העיב על אושרו: שלוש בנות בוגרות לו בבית, שיושבות ומצפות לחתן שהבושש לבוא...

הלכות הצומות הקלים

כשתקנו הנביאים אחר חורבן בית המקדש הראשון ארבעה צומות, תקנו אותם כדוגמת צום יום הכיפורים, שכן בדרך כלל תקנו חכמים את תקנותיהם כדוגמת מה שנצטווינו בתורה. וכמו שצום יום הכיפורים נמשך יממה שלמה כך גם תקנו את ארבעת הצומות. וכשם שבצום הכיפורים אסורים בחמישה עינויים: אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה, כך תקנו גם בצומות על החורבן. וכך נהגו במשך שבעים שנות גלות בבל.

הלכות תשעה באב 

תשעה באב הוא יום האבל הלאומי של עם ישראל, יום תענית מדרבנן מקור התענית בדברי הנביאים, והיא נקבעה במשנה לציון חורבן בתי המקדש - חורבן בית ראשון בשנת 586 לפנה"ס בידי צבאו של נבוכדנצר מלך בבל, וחורבן בית שני בשנת 70 לספירת הנוצרים, בידי טיטוס והרומאים.

ימי בין המצרים

3 דק' קריאה

יְמֵי בֵּין הַמְּצָרִים הם שלושת השבועות שבין צום שבעה עשר בתמוז (היום שבו הובקעה חומת ירושלים בחורבן בית שני) לצום תשעה באב (היום שבו חרבו שני בתי המקדש).

אני יושב בדד

1 דק' קריאה

איך זה קרה? כיצד ייתכן?! העיר ירושלים - שהייתה מיושבת בעם רב - עכשיו יושבת בדד בלי תושבים! הארץ שהיו מבקרים בה גויים רבים - נהייתה כאלמנה שאפילו בעלה לא מבקרה!

בית זה לב ונשמה

3 דק' קריאה

בדרך חזרה מהעבודה זלגו להן כמה דמעות על הלחיים, לא בגלל האבנים שנחרבו כי בית המקדש השלישי מחכה לנו בשמים והוא רק מוכן ליריית הפתיחה. בכיתי כי לקב"ה אין פה בית.