שובה, לאן לשוב ואל מי? – קאוצינג הכנה רוחנית ליום כיפור ושבת שובה

שב הוא למעשה מי שכבר היה וחוזר. שיבה היא אל מקום מוכר כסוג של חזרה. כאשר אדם מגיע למקום חדש לא אומרים לו 'ברוך השב', אלא ברוך הבא. ברוך השב נאמר לאדם שכבר היה וחזר. אז למי אנו צריכים לשוב, למה ומדוע?

5 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 21.09.23

שב הוא למעשה מי שכבר היה וחוזר. שיבה היא אל מקום מוכר כסוג של חזרה. כאשר אדם מגיע למקום חדש לא אומרים לו ‘ברוך השב’, אלא ברוך הבא. ברוך השב נאמר לאדם שכבר היה וחזר. אז למי אנו צריכים לשוב, למה ומדוע?

אנחנו שייכים לה’

שובה ישראל עד ה’ אלוקיך” – עם ישראל שייך תמיד בורא העולם. אולם, כתוצאה ממעשים לא טובים חלה התרחקות שגרמה לנו להרבה קשיים ובעיות. כי להיות רחוק מה’ פירושו להיות רחוק ‘מחיי החיים’ ומן האור שמחייה אותנו.

ה’ אמת או.. 

ה’ נותן לנו הזמנות מידי שנה לחזור אליו. ה’ הוא מקור חיותנו, הוא ורק הוא יתברך! ולא התאוות וכל הגירויים הזולים שאנחנו מחפשים בחוץ, כדוגמת קניות, בזבוזים, טיולים וטיסות לחו”ל, בתי קפה ומסעדות, סרטים, ויתר תענוגות , הרגלים רעים והתמכרויות – זה לא נותן לנו שמחה ולא אור בנשמה. להיפך, זה רק מרחיק אותנו מן האור האמיתי. וכתוצאה מכך הפער רק הולך וגדל ואז מחפשים ריגושים ברמה יותר חזקה, מחפשים ריגושים ברמה יותר עוצמתית כזו ‘שתדליק’ אותנו.. והו אז כאשר מגלים שהריגוש שמצאנו הוא לא מציאה גדולה וכבר לא מספק – אז אנחנו בנהירה כלפי מטה ודהירה לריגוש הבא (שאף הוא מאוד מסוכן כי הדרדרות כעת בשלבים יותר מהירים וחזקים רק שלא תמיד האדם יודע ומרגיש בכך כי הוא בסערת הרגשות של ההתלהבות והריגוש כביכול..).

איכות חיים 

וכך הדבר חוזר על עצמו עד אשר אדם פוקח את עיניו ומתחיל להתבונן מה קורה בחייו ואיך הוא כל הזמן רק רודף ורץ אחרי הזנב של עצמו מבלי לייצר יותר מידי איכות חיים, שמחה, שלווה, נחת רוח ויישוב הדעת, אלא רק מייצר ריגושים זולים שמפריעים לו ומזיקים ביותר. 

עלינו לשוב, לחזור את בורא העולם – שהוא מקור חיותנו והאור של חיינו. זכרו, בורא העולם הוא הכל! בורא העולם זה הכל! כל היתר הם הבלי העולם. אז למה לנו להסתפק בפירורים ושאריות שהיצר הרע מאכיל אותנו? למה שנסתפק בחיקוי עלוב של הנפש הבהמית ולא במקור האמיתי?! הגיע הזמן שנתחיל להתבונן ולתת את הדעת על הדבר האמיתי! אור ה’ זה החיות האמתית וכל הריגושים הזולים שבחיינו הם למעשה ניסיי עלוב לייצר שמחה שהיא מצד היצר הרע הלא טוב וכל ריגוש כזה או שמחה שכזו סופה להביא עצב וצער על האדם, כי השורש שלה הוא רע. 

עשרת ימי תשובה

מורי ורבי כבוד הרב שלום ארוש שליט”א אומר לנו דברי חיזוק עצומים ביותר. שימו לב: “בורא עולם נתן לנו את עשרת ימי תשובה שבו אתה יכול לתקן. אחר כך יום הכיפורים, יום סליחה ומחילה. “כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה’ תִּטְהָרוּ” (ויקרא טז, ל). כמה טוב ה’! כל מה שגזרו עליך במשפט הראשון אתה יול להפוך את הכל לטובה. הכל יתהפך לטובתך! 

שימו לב יהודים יקרים, האם יש כזה דבר? האם יש שופט בעולם שנותן ונותן ונותן כל הזמן הזדמנויות לתקן ולשפר?? רק אצל בורא עולם! שהוא אבא שבשמיים אבא רחמן, שכל הדרך שנותן לנו היא דרך של תשובה. דרך קלה ונעימה. מאוד קלה ומאוד טובה.  

צריך רק קצת רצון! קצת השתדלות. והעיקר לזכור תמיד לדבר עם המלך. לדבר בשפה שלך עם המלך “אבא תרחם עליי אבא תעזור לי, תמחל לי, תרחם עליי, תסלח לי , תכפר לי תפתח לי דף חדש, תעזור לי הקדוש ברוך הוא, אני זקוק לך לא יכול בלעדייך”. יש לדבר כי על ידי דיבורים אפשר וניתן לעשות את התשובה. עם ישראל, שתהיה חתימה טובה ובכיפורים כולם יחתמו לחיים טובים ומתוקים. שנה מתוקה. 

שבת שובה ועשיית תשובה 

היא שבת מיוחדת ומבורכת במיוחדה שבה מתנוצץ האור של התשובה.

נשאלת השאלה המתבקשת, אז איך עושים תשובה? מורי ורבי כבוד הרב שלום ארוש מסביר לנו בצורה הכי קלילה, נעימה ומתוקה איך לעשות תשובה בקלי קלות ממש:

נקודה יסודית – ילד שסרח ולא התנהג יפה, כעת הוא רוצה לחזור לאבא. האם אבא יקבל אותו? בטח! אבא ישמח בו? בוודאי! אבא יעזור לו? וודאי! אבא רוצה שיחזור אליו! אבא רוצה שיחזור בתשובה ולכן אנו אומרים “הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ וְהַחֲזִירֵנוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ בָּרוּךְ אַתָּה ההָרוֹצֶה בִּתְשׁוּבָה” 

  1. ההתחלה של הכל, קודם כל מחייכים. תן חיוך
  2. “ברוך אתה ה’ הרוצה בתשובה..” וזה פשוט מאד עשה זאת לפי הקצב שלך ותאמר: “אני רוצה להתקרב אליך בורא העולם”. 
  3. תנסה ← תרגיש. אחד הדברים זה תעשה. פשוט תעשה שהרי אמרנו “נעשה ונשמע”. תעשה ואז תרגיש. 

למה הדבר דומה? האם אתה יכול להסביר לאדם טעם של תפוח? התשובה לא. הרי איך אפשר בכלל להסביר טעם? שים בפה שלך ותטעם ואז תדע בדיוק מהו טעם התפוח. אי אפשר להסביר טעמים ↔ כך אי אפשר להסביר לך מהי תשובה. “טעמו וראו כי טוב ה'”. אותו הדבר אי אפשר להסביר לך תאורטית נהיגה – אתה אמנם תדע תאורטית אבל לנהוג לא תדע, כדי לנהוג אתה צריך לנסות וליישם בפועל. צריך לנהוג בפועל אחרת לא תדע, וגם אם תאורטית תדע מצוין זה לא יוביל אותך לנהיגה מעשית. וכל דבר ככה, תתחיל להתקרב, תתחיל לעשות.

  1. אמונה. דבר עם בורא העולם. לא צריך שום דבר מיוחד, ככה איך אתה ואיך שאת, אפילו בלי כיפה ובלי מטפחת – כמו שאתם נראים. קודם כל לדבר עם ה’, “אבא שבשמיים, בורא העולם, אני רוצה להתקרב אלייך, אני רוצה לדבר איתך”. אמונה בפשטות. “תן לי בבקשה אמונה שאתה שומע אותי. אני רוצה לבקש ממך דבר מסוים שקשה לי בו, תעשה אותו, זה יחזק לי את האמונה שאתה הוא הבעל בית של העולם..”
  2. תלמדו גם את הספר ‘בגן האמונה‘ – ותתחילו לדבר עם הבורא בשפה הפשוטה שלכם.
  3. מהם המילים הראשונות שאדם אומר בכל בוקר כאשר מתעורר? “מודה אני..” קודם מודה ואח”כ נטילת ידיים. מה זה טלית? מהי תפילין? לא תמיד אדם מבין מה זה, אבל כפי שאמרנו – תתחיל לעשות. אפילו תניחו 3 דקות תפילין, תגיד ‘שמע ישראל’ ‘ואהבת’. 3 דקות. תתחיל העיקר להתחיל ועם זה אחר כך גם נמשכים הלבבות. כי בכל אופן צריך להתחיל באיזושהי נקודה 
  4. אדם מתחיל לעשות מצווה זה גורר אחריו עוד ועוד מצווה. ואנחנו לעולם לא יכולים לדעת מה עורר את האדם לתשובה, הדבר נסתר ונעלם מאיתנו. לפעמים זה זכות אבות, לפעמים תפילות של הורים וסבתות, לפעמים אדם היה רחוק אמנם, אבל עשה איזה מצווה ברצון או עשה איזה חסד גדול ועזר לזולת – גמרנו! זה עמד לו לזכות והיה לו כמליץ להתעורר בתשובה. לפעמים מעשה אחד טוב לזולת יכול לעורר בך את הניצוץ של התשובה גם אם אתה רחוק לגמרי. 
  5. לחזור בתשובה זה בעצם משך כל החיים ולא רק יום אחד, היא דרך פשוטה קלה ונעימה , ארוכה בת 120 שנה שהיא לא רגע ולא יום אחד אלא מהלך כל החיים. כדרך חיים ממש. להתבונן בחייך לפשפש במעשייך, להשתפר לתקן ולשנות לפי רצון ה’. 
  6. משפט פרטי לכל אחד ואחד מאיתנו! כל יום יש להתבודד, כלומר לדבר עם ה’ כפי שאמרנו במילים ובשפה שלך כאל חבר טוב כפי שמלמד רבי נחמן. לכל אדם יש משפט פרטי משלו, כל אחד ואחת הקדוש ברוך הוא שוקל במשקל אחר, כלומר מה שמתאים לאחד אינו מתאים לשני. לכל אדם יש לו את המשקל האישי שלו, כלומר כל אחד והמהות שלו, הדרישה והציפייה ממנו, המשפחה שנולד אליה, החיים שעבר וכן הלאה. למשל אדם שנולד בקיבוץ לעומת אדם שנולד לתוך ישיבה. כלומר תשובה היא אישית, אינדיבידואלית ביותר.
  7. מיהו בעל תשובה ומה פירוש לחזור בתשובה? אדם שחוזר בתשובה היה איפה שהיה והתגבר מאיפה שהיה לעומת צדיק שבכלל לא עמד בניסיונות הללו ולא חווה את הקשיים והמהמורות הנפשיים, וחוזר בתשובה כל הזמן מבקש את ה’. עוזב את העבר שלו, את כל התענוגות השקריים וכל הרצונות הלא טובים, ומבקש את אור ה’. 
  8. עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים זהו זמן מצוין לערוך חשבון נפש ולעשות תשובה. זה עת רצון לתשובה. השמיים פתוחים. 
  9. סליחות זה כל החיים. לא רק ביום כיפור. כל יום אנו אומרים אנחנו מבקשים מה’ שישיבנו ויקרבנו – אדם בעל תשובה כל יום עושה תשובה. כל יום מפשפש במעשיו מה עשה מהיום ועד אתמול משך 24 שעות . לפי הזוהר, הרמח”ל וכל הצדיקים כולל רבי נחמן; אדם צריך כל יום שיהיה לו חשבון נפש, מה עשיתי מאתמול ועד היום. לעשות תשובה על כל פרט ופרט בפרטיות ולבקש סליחה על דברים שחשבנו במחשבה שדיברנו בדיבור ומעשים שעשינו במעשה. וזה נקרא גם לעשות וידוי ולבקש לא לחזור על הטעות.
  10. בכלליות – אדם גם צריך לעשות תשובה מה עשה במהלך כל השנה באופן כללי ולבקש סליחה על דברים שעשה 
  11. העיקר זה הרצון. לרצות. אף אחד לא רודף אחריך וה’ לא מצפה ממך שתהיה צדיק בין רגע. העיקר לרצות להתקרב אל ה’ ולשמח אותך. 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה