ירידה תכלית העליה
אבל המציאות היא אחרת. כל אחד עובר הרבה ירידות וכישלונות שבהם הוא מוצא את עצמו שאינו עושה טוב כלל, ובנוסף רואה שיש בו מידות לא טובות וליבו מושך אותו לדברים לא טובים, ובכך שוכח הוא..
הרב יעקב הרצברג
אבל המציאות היא אחרת. כל אחד עובר הרבה ירידות וכישלונות שבהם הוא מוצא את עצמו שאינו עושה טוב כלל, ובנוסף רואה שיש בו מידות לא טובות וליבו מושך אותו לדברים לא טובים, ובכך שוכח הוא..
יעקב קרא לתפילה "בית" כמו שכתוב: "ויקרא שם המקום ההוא בית א-ל", היינו שתפילתו הייתה על דברים הקרובים לליבו של כל אדם, כגון פרנסה, בריאות, שלום בית...
כאשר יש לפני האדם דרך ברורה ורעיון ברור מה עליו לעשות, אין לו שום בלבול וקושי בדבר, ומצב זה הוא שלימות מצב הבחירה שלו. אבל כשיש ספק - מה עושים?
הצעקה מהסוג הזה היא נעימה מאוד, מאחר וכל כולה מושרשת בידיעה שכל הטובות הן ממנו יתברך בלבד, ואינה באה מתוך חוסר ברירה או רק אחרי שמתאכזבים מהכוחות הדמיוניים של ה"אני"...
כולם נמצאים בהצגה של "אצלי הכל בסדר", וכל אחד מסתובב עם עגמת הנפש שלו כשהיא מוסתרת מתחת לכמה וכמה כיסויים ומסכות, והוא בטוח שהוא היחיד שחש כך. אך יש דרך להרגיש אחרת!
זו הסיבה שעתה, כשאנו עומדים לפני חג החירות, אנו מקדימים לו עבדות ושיעבוד - שכל אחד טורח מאוד בהכנות רבות ומתישות, ואין זה אלא בשביל ללמדנו, שהחירות האמיתית היא רק בביטול...
האם איננו טועים כולנו בטעות הזאת? כלומר, שאנו מרגישים שכל עוד יש לנו כסף אז אנחנו חופשיים ורגועים, ואם אין הפרוטה מצויה אנו מרגישים חנוקים ומוגבלים?
...אומר המאמר החסידי הידוע: השמחה אינה מצווה מפורשת מהתורה, אבל מה שהשמחה עושה שום מצווה אינה יכולה לעשות, והעצבות אינה עבירה מפורשת מהתורה, אבל מה שעצבות יכולה לגרום שום עבירה...
המשותף לכולן הוא, שאין להם סימנים חיצוניים המראים על קדושה ופרישות יתירה, והן יכולות להתקיים כולן באדם הנראה פשוט והמוני...
כאן אנו מדברים על מלחמת היצר. היכן מתנהלת מלחמה זו? היכן זירת הקרב?
מה ביקשנו ממך, שתטפס על הרים ותלחם עם דרקונים? שתשבור חומות בצורות בידיים חשופות? בסך הכל דבר אחד ביקשנו ממך!
צריך מאוד להודות על כל ירידה או צרה שלא תהיה הבאה עליו כבר, כי הכל זה רחמנות של ה', שראה שאם לא יעורר אותו ברגע זה ממש...