פרשת בחוקותי – צפייה לגאולה

את כל המאמץ של החיים תשקיע בהפצה ובתרומה להפצה, בקירוב, בזיכוי הרבים, בללמד עוד ועוד יהודים ללכת בדרך התפילה וההתבודדות ולעשות תשובה בכל יום, בלחזק את עם ישראל בכל יכולתך באמונה שלימה וישרה, בתודה.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 29.05.24

אַל תתפלל על המשיח עד שתקרא את זה – חלק א

הצדיק מטיל וֶטוֹ

הרב הצדיק, רבי יהודה זאב ליבוביץ’, שהסתלק מאתנו לפני יותר מעשור היה ראש חבורת הצדיקים הנסתרים. במלחמת המפרץ כאשר הצורר סדאם חוסין ימ”ש איים לשגר לעבר ישראל טילים עם נשק בלתי קונבנציונלי שרר פחד גדול בארץ ישראל.

הצדיקים הנסתרים נמנו וגמרו ביניהם שהם רוצים להביא את הגאולה. אבל הם ידעו שהם זקוקים לרבי יהודה זאב שיסמוך ידיו על ההחלטה. לכן הם חיכו להזדמנות שבה התכנסו כולם יחד, ואז העלו את הדברים בפניו.

רבי יהודה זאב נחרד ופנה לשמשו והתחיל לשאול אותו על כל אחד מהצדיקים שנכחו במקום: “תגיד לי, רב פלוני עבר את השואה האיומה?” והשמש ענה: “לא, הוא לא עבר את השואה”. ושוב שאל הצדיק “והאם רב אלמוני עבר את השואה האיומה?” והשמש שוב ענה שלא.

כך עבר רבי יהודה זאב על שמותיהם של כל הצדיקים הנסתרים שנכחו במקום, ושאל על כל אחד בשמו האם היה בשואה ושוב ושוב נענה בשלילה.

ולבסוף אמר בזעקה: “הם לא עברו את השואה והם רוצים להביא את המשיח?! וכי הם לא מבינים שהבאת משיח בטרם עת תמיט שואה נוספת?! האם יש להם מושג מה המשמעות של שואה נוספת?! אני לא מסכים! אני עברתי את השואה האיומה ואני יודע מה זו שואה ואני לא אתן לזה לקרות!”

הסיפור הזה מסביר לנו מדוע בשמים כל כך מקפידים שלא לדחוק את הקץ ולא להביא את הגאולה לפני הזמן. זה כבר מובא בגמרא שהקדוש ברוך הוא משביע את עם ישראל שאם ינסו לדחוק את ביאת המשיח, התוצאות יהיו קשות ר”ל; וכן מובא בגמרא, שרבי יהודה הנשיא ניסה לקרב את הגאולה על פי עצתו של אליהו הנביא, ומשמים קלקלו את הדבר והענישו את אליהו הנביא בשישים מכות של אש.

מקובלי צפת מספרים על מקובל גדול שיצא מדעתו בגלל שניסה לדחוק את ביאת המשיח על פי קבלה מעשית, ועל חבורה של תלמידי הרש”ש שניסו לקרב את המשיח וגם אז הייתה עליהם הקפדה גדולה מהשמיים.

בנערינו ובזקנינו נלך

מסיפורים אלה ורבים אחרים אנו למדים שבשמיים מקפידים מאוד לא להביא את הגאולה לפני הזמן. ונביא מעשה נוסף שמסביר את העניין מזווית אחרת:

החוזה מלובלין היה גדול האדמו”רים בפולין והיו לו רבבות חסידים ובהם תלמידי חכמים מופלגים ורבנים ידועי שם.

באחד הזמנים שבהם התקבץ אצל “החוזה” קהל רב, אמר “החוזה” ברבים:

יכול אני להביא את המשיח כבר עכשיו, ואיני עושה זאת כי אז יישארו נשמות נידחות בעם ישראל שלא יזכו לתיקון שלהן ולא יזכו לגאולה.

לְשֵׁמַע הדברים הזדעק אחד מגדולי הרבנים שנכחו במקום ואמר לחוזה: רבינו, וכי בשביל כמה נשמות נידחות כל עם ישראל צריכים לסבול כל כך?!

הדברים נאמרו הרבה לפני השואה האיומה. והיום שאנחנו יודעים למפרע כמה צרות עברו על ישראל מאז – אנו מרגישים היטב את הזעקה: וכי את כל זה עברנו בשביל כמה נשמות נידחות?!

ענה לו החוזה ואמר: ומי אמר לך שאתה אינך מאותן נשמות נידחות…?

ואם הדברים האלה נאמרו לאותו גדול בישראל, על אחת כמה וכמה כל אחד מאיתנו אין לו שום סיכוי לדעת האם הוא כבר מוכן לביאת המשיח, או שחלילה ביאת המשיח תזיק לתיקון הנצחי שלו והוא יישאר חלילה בחוץ.

ולא רק שייתכן שביאת המשיח תזיק לך, אלא אולי אתה בעצמך זה שמעכב את הגאולה כמו שאומר רבי נחמן: “כי אולי בגלגול הראשון היה הוא הגורם שייחרב הבית המקדש, ואפילו אם לאו, אולי הוא מעכב עתה בניין בית המקדש, ונחשב גם כן כאילו הוא גרם להחריבו”, ולכן כותב במקום אחר: “הנה הכלל, שצריך כל אדם לראות שמצידו לא יהיה עיכוב משיחא”.

תפילה בשלושה תנאים

מסיפורים אלה עולה שישנן כמה בעיות בתפילה על ביאת המשיח בטרם עת ודחיקת השעה:

הבעיה הראשונה היא שאתה בעצמך לא יודע האם אתה מוכן לביאת המשיח או שאתה זה שמעכב את ביאתו; הבעיה השנייה, שגם אם אתה בעצמך כן מוכן, יש בזה אנוכיות גדולה, שאתה כביכול דואג לאינטרס האישי שלך, על חשבון אחיך בני ישראל; והשלישית, שהדבר עלול לעלות לעם ישראל בצרות גדולות כמו שאמר רבי יהודה זאב.

וממילא, אנחנו צריכים שהרצון והתפילה שאנחנו מתפללים על ביאת המשיח יהיו נכונים ומדויקים כפי שנסביר:

דבר ראשון, אתה רוצה משיח? תתחיל עם עצמך!

לפעמים התפילה לביאת המשיח היא פשוט תחליף לעבודה, בן אדם לא רוצה לעבוד על עצמו והוא חושב שמשיח יעשה את העבודה בשבילו…

לכן המשימה והתפילה העיקרית שלנו צריכה להיות לזכות לתקן את עצמנו ולמלא את ייעודינו ושליחותינו בעולם הזה; ולפחות להתחיל תהליך של תיקון עצמי ולשם כך להשקיע לפחות שעה ביום בעבודה אישית והתבודדות כדי שנוכל לומר שעשינו את המינימום הדרוש כדי לא למנוע את ביאת המשיח ולתקן את עצמנו כדי להיות מוכנים לביאת המשיח; ולא נחשוב שהמשיח יבוא ויעשה את העבודה והתיקון בשבילנו, כי אם המשיח יבוא לעשות את העבודה בשבילנו – זה כבר יהיה מאוחר מידי עבורנו.

וגם כאשר אנחנו כבר מתפללים על ביאת המשיח, אנחנו צריכים לבקש ביאת משיח אך ורק ברחמים גמורים ולא בצרות ובדינים, וכן לבקש ביאת משיח שתביא גאולה ותיקון וישועה לכל יהודי ויהודייה בכל מקום שהם ללא יוצא מן הכלל ושאף יהודי לא יישאר חלילה בחוץ בזמן הגאולה.

מביאים משיח ברגליים

וזה לא רק בדיבורים אלא זה גם במעשים!

כי מי שרוצה משיח באמת, זאת אומרת שהוא רוצה שכל נשמות ישראל יזכו למשיח ברחמים ולא שרק הוא יזכה למשיח הפרטי שלו, וכל מי שרוצה שהמשיח יבוא ברחמים גדולים ועצומים ובלי צרות ושואות – במה זה מתבטא בשטח? מה הדבר המרכזי והעיקרי שהוא צריך לעשות?

הפצה ועוד הפצה!

את כל המאמץ של החיים תשקיע בהפצה ובתרומה להפצה, בקירוב, בזיכוי הרבים, בללמד עוד ועוד יהודים ללכת בדרך התפילה וההתבודדות ולעשות תשובה בכל יום, בלחזק את עם ישראל בכל יכולתך באמונה שלימה וישרה, בתודה.

כי כאשר אתה עושה את זה – אתה מקרב את המשיח באמת; כי דבר ראשון, אתה מונע עיכוב משיח כתוצאה מעוונות; ובנוסף, אתה מציל הרבה נשמות שלא יהיו נשמות נידחות, וכשלא יהיו נשמות נידחות, ממילא תוכל לבוא הגאולה.

אם אתה מבין שהמשיח בא לתקן את כל עם ישראל, אסור לך רק לשבת רגל על רגל לדאוג לעצמך ורק לחכות למשיח; אלא אתה חייב להיות לוחם נאמן בצבא של המשיח, תתגייס ל”סיירת” של המשיח, תהיה אתה הכוח הקדמי שהולך לפני המשיח ומכין את הקרקע לביאת המשיח. וזו ההפצה!

כמו כן על ידי ההפצה אתה מונע הרבה מאוד חבלי משיח מעם ישראל, כי כל מטרת הצרות והייסורין היא לעורר ולקרב, וגם מטרת ההפצה היא לעורר ולקרב. יוצא שהמפיצים מגינים בגופם על עם ישראל מהפורענות, כי רק כשיש הפצה וזיכוי הרבים – אז יש טענה לצדיקים לומר לה’ יתברך, אל תעורר אותם על ידי צרות ודינים, תעורר אותם על ידי שיעורים וספרים וחוברות.

כשאתה חי כך: מתקן את עצמך ויוצא לעם ישראל, אתה מוכיח במעשים ממש ולא בדיבורים שאתה מבין בדיוק מה זה משיח ומה זה גאולה ואתה לא רק מתפלל על המשיח, אלא אתה שותף פעיל בגילוי משיח ובעבודה של המשיח שהיא תיקון העולם והפצת האמונה.

המאמר הזה הוא המאמר הראשון שמבאר בעומק איך צריכים להתפלל על המשיח, ובשבוע הבא אם ירצה ה’, נבאר את הדברים מכיוון אחר וחשוב עד מאוד, שממש אסור להתפלל על המשיח עד שמפנימים אותו. בעזרת ה’ המשך יבוא.

רוצים משיח? מה עלינו לעשות צפו בסירטון של הרב שלום ארוש שליטא ובמסר החזק לכל אחד מאתנו:

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה