הדין, האמת והשלום
הבחור הצעיר שהגיע אלי להתברך לפני חתונתו היה נראה בחור רציני מאוד. הוא למד את הספר "בגן השלום", שמע את ההדרכות שלי, ואכן הרגיש שהוא קיבל ארגז כלים נפלא לחיים, אבל בכל זאת הוא שאל אותי...
העמידן על אחת
זו הייתה שאלה יפה וחכמה מאוד. הבחור הצעיר שהגיע אלי להתברך לפני חתונתו היה נראה בחור רציני מאוד. הוא למד את הספר “בגן השלום”, שמע את ההדרכות שלי, ואכן הרגיש שהוא קיבל ארגז כלים נפלא לחיים, אבל בכל זאת הוא שאל אותי כך:
כבוד הרב, אם הייתי מבקש ממך רק דבר אחד, רק הנהגה אחת, שאותה אקבל על עצמי ובה אתמיד לאורך כל חיי הנישואין – מהו הדבר המרכזי ביותר? מהו הדבר האחד שהיית ממליץ לי לקבל על עצמי? מהו הדבר שעליו אסור לוותר בשום מחיר יהיה מה שיהיה?
לפני שתקראו את התשובה, נַסּוּ לעצור ולחשוב מה אתם הייתם אומרים? ומה אתם חושבים שאמרתי לאותו חתן? ייתכן שצפויה לכם הפתעה…
התשובה שאמרתי לו הייתה פשוטה מאוד: “אם אתה רוצה דבר אחד להחזיק בו בכל הכוחות, תמיד ובכל מחיר תחזיק במידת האמת! לעולם אל תשקר לאשתך!”
יוצקים את היסודות
נכון שבספרי עסקתי והדגשתי כמה וכמה הדרכות יסודיות מאוד בשלום בית, ונכון שחשוב לכבד, ולהחשיב, ולהחמיא, ולא להעיר הערות ועוד ועוד, ואכן צריכים ללמוד ולקיים הכול; אבל הניסיון מלמד שגם בעל שעשה הרבה מאוד טעויות והתנהג אפילו בצורה המחפירה ביותר ואפילו בעיות קשות יותר שאני מעדיף לא לכתוב כאן – כמעט תמיד אפשר לתקן, ואין ייאוש, וכבר ראיתי מאות בתים שחוזרים ומשתקמים גם מהמקומות הגרועים האלה.
אבל כאשר אישה מרגישה שבעלה שקרן – זה כמעט בלתי אפשרי לתקן את המצב. היא כבר לא מאמינה בו, היא לא מסוגלת להרגיש שום קשר אתו, כי בלי אימון אין שום סיכוי לקשר!
לשקר אין רגליים. שום דבר לא עומד על שקר. האמת היא הבסיס של החיים, הבסיס של העולם, הבסיס של החברה האנושית, והבסיס של הבית היהודי.
כל הרוע והקלקולים והיצר הרע והתאוות והמריבות והמלחמות בעולם הזה – הכול בגלל השקר כמו שאומר רבי נחמן: “מרוח פיו של השקרן נעשה היצר הרע”. העולם הזה בצורה המעוותת שלו הוא עולם השקר ולכן הוא עדיין לא מתוקן, והתיקון של העולם הוא גילוי האמת, חיזוק האמת, ושכל העולם יתקרבו לאמת וידבקו בה.
וזו המשימה הקדושה של שופטי ודייני ישראל!
למה אנשים מגיעים לדין לפני הדיינים? כדי לברר את האמת. יש כאן שני צדדים, אמת ושקר, ייתכן שאחד הצדדים לא עשה “משא ומתן באמונה” כלומר שיקר במשא ומתן שלו! והתיקון של העניין הוא להעלות את השאלה לפני הדיינים, הם השופטים שעליהם אנחנו קוראים בפרשה שלנו, פרשת שופטים. שופטים צריכים להיות בכל מקום ומקום והם צריכים להוציא משפט צדק בלי שום נטייה מהאמת!
ולכן כל דיין שדן דין אמת לאמתו נעשה שותף לקב”ה במעשה בראשית. כי כל קיום העולם הוא אמת: “בראשית ברא אלוקים” – סופי תיבות אמת; “ברא אלוקים לעשות” – סופי תיבות אמת.
הן אמת חפצת
אלא שכאן בדיוק נשאלת השאלה המתבקשת: מניין יידע הדיין מי מהצדדים דובר אמת ומי דובר שקר? הרי המיומנות של השקרן היא להתחזות לדובר אמת ולפעמים השקרנים הרבה יותר משכנעים מדוברי האמת, אם כן איך יידע הדיין להוציא את האמת לאור? זה נראה כמשימה בלתי אפשרית…
את השאלה הנפלאה הזאת שואל רבי נתן מברסלב בספרו “ליקוטי הלכות”, וכך הוא עונה כדרכו על פי דברי רבינו בכמה מקומות:
אמת זה אור ה’ יתברך בעצמו! בורא עולם שחותמו אמת – הוא ורק הוא מקור האמת. ואכן, בשר ודם – היכולת שלו לדעת את האמת לאמיתה מוגבלת מאוד עד אפסית.
וכל אור רוחני מאיר ומזריח על האדם אך ורק לפי ההשתוקקות והרצונות והכיסופין של האדם לאותו האור הרוחני. כל שכן האור הרוחני העצום שהוא אור האמת – העצה היחידה להגיע אליו היא להשתוקק אל האמת בכל כוחו. דוד המלך שהיה דן את ישראל מתפלל “הדריכני באמיתך”, שלך אורך ואמיתך המה ינחוני” ועוד.
כאשר הדיין הוא איש אמת שכל השתוקקותו אל האמת, ונזהר בלשונו, ומגיע לדין באופן נקי לחלוטין מכל שוחד ומכל הטיה, לא לטובת עשיר ולא לטובת עני, וגם בחיים האישיים שלו הוא טורח לברר את האמת מן השקר ולהגיע לאמת זכה וברורה – רק אז ה’ יתברך בעצמו מאיר לו בדין, ואז מתקיים: “אלוקים ניצב בעדת א-ל” כלומר שה’ נמצא בבית הדין עם הדיינים! וה’ יתברך בוודאי יודע את האמת לאמיתה, ורק ממנו יוצא משפט האמת, ולכן דיינים נקראים “אלוקים” כי דרכם מתגלה האמת של ה’ יתברך בעולם.
לכן נצטוו הדיינים בתחילת הפרשה: “צדק צדק תרדוף”. ולכן הדיין צריך להיות לא רק נקי בענייני ממון אלא שונא בצע, שמרוב אהבתו לאמת הוא שונא את ממונו בדין, כמו שאומרת הגמרא שמי שלקחו ממנו את טליתו בבית דין צריך לצאת מבית הדין בשירה ובריקודים ולהודות ולשמוח על כך שנעשתה האמת והצילוהו מגזל.
דברי שלום ואמת
וזה נוגע לכל אדם ואדם. כי רבינו אומר בליקוטי מוהר”ן שאדם שנאלץ להגיע לדין תורה – זה עונש לאדם שלא עשה משא ומתן באמונה, הוא פגם ולא ראה את ה’ במשא ומתן וממילא הגיע לשקר ורמייה והעונש שלו הוא ללכת לבית הדין ולחזור אל האמת, והוא רואה את הדיינים שכל רצונם הוא האמת ואור האמת של ה’ יתברך מתגלה דרכם – וממילא גם כאשר הדיינים מחייבים אותו הוא שמח מאוד, כי חוזרת לו ההשתוקקות והרצון רק אל האמת לאמיתה!
ועל ידי האמת מגיעים לשלום! ולכן הגמרא אומר שכאשר יעץ יתרו למשה למנות דיינים אמר לו: “וגם כל העם הזה על מקומו יבוא בשלום”, ומדייקת הגמרא “כל העם”, אפילו זה שחייבו אותו בדין, אפילו זה שהפסיד את כספו, כי כאשר מאירה האמת, אדם שש ושמח באמת, ומרגיש שלום מלשון שלמות, שלא חסר ממנו דבר. ולכן אומרים חז”ל שהעולם קיים “על הדין ועל האמת ועל השלום”.
השיבה שופטינו
וזה העומק של העצה שנתתי לאותו חתן: השלום עומד על האמת: “האמת והשלום אהבו”! והרמב”ן מביא בשם חז”ל: ואין אמת אלא שלום שנאמר “הלוא אם שלום ואמת יהיה”. ובספר המידות מובא: “כשיש אמת יש שלום”. וכל יהודי צריך לחנך את עצמו ואת ילדיו למידת האמת ולדבקות מוחלטת באמת ולתפילה ולהשתוקקות ולחיפוש מתמיד של האמת.
וזה המפתח לכל הברכות והישועות כי “השקר מעכב הישועה”, ולעומת זאת “האמת פודה מכל הצרות” ו”על ידי אמת העולם נשמר מכל ההזקות” (ספר המידות).
וכמו שהשלום בבית עומד על האמת, כך השלום של עם ישראל ואחיזתם בארץ עומדת על האמת, כמו שאומר הפסוק: “צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ” ומביא רש”י את הספרי שאומר: “כדאי הוא מינוי הדיינים הכשרים להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתן”.
והיום רואים בחוש איך משפט השקר המעוות מחליש את עם ישראל ואת אחיזתנו בארץ ישראל, ומגביר את הפירוד והשנאה בעם ישראל. ובזכות שנזכה ל”השיבה שופטינו כבראשונה”, לדין אמת של אנשי אמת – נזכה לשלום בעם ישראל ולנצח בכל המלחמות כמובא בספר המידות: “מי ששומר עצמו משקר הוא מנצח תמיד”.
ו' אלול התשפ"ד
9/09/2024
תודה לכבוד הרב!! מאמר מחזק במיוחד!