עקשן טוב

על האדם לדעת כי זהו המבחן האמיתי, אם באמת רוצה את דרך ה' או לא, כי מי שאוהב את ה' יתברך יעבור עליו מה שיעבור עליו הוא לא יפול בדעתו לעולם וישלים עם עצת יצרו, שהרי הוא חפץ באמת, ואת האמת להשיג קשה וצריך לעבור הרבה מבחנים עד שזוכים.

2 דק' קריאה

הרב נחמן ארוש

פורסם בתאריך 12.12.24

רבינו הקדוש מביא (ליקו”מ ח”ב מ”ח) ”וצריך להיות עקשן גדול בעבודת ה”, עקשן פירושו שהוא לא מבין מדוע לא נותנים לו להשיג מבוקשו, שהרי הדעת והשכל נותנים שהוא ראוי לקבל ובכל זאת הוא לא מקבל.

ורבינו הקדוש בא ומפקיע את ההבנה הזו של האדם שרואה שהוא חפץ באמת ובלב שלם לזכות לדרגה אליה הוא נכסף והוא לא מקבל נגד הסברה הישרה שהוא כן ראוי, אומר רבינו לאדם זה ”דע כי בעבודת ה’ צריך להיות עקשן גדול” ולפעמים לא רק שהאדם לא מקבל את אשר הוא חפץ וכוסף אלא אדרבא גם למה שהוא כבר כן זכה לאחר ריבוי תפילות מרחיקין אותו מהם ונראה לו שהוא חוזר לאחור וגם ע”ז רבינו שאג בקול גדול תהיה עקשן ואל תיפול בדעתך אלא תתחזק ותמשיך, כי כל זה זה עבודתו של היצר הרע שהוא גם עקשן נגדך והוא מתעקש אתך שאתה לא ראוי לכלום.

והשאלה כאן מי יהיה יותר עקשן, אתה או היצר הרע?

כי זה ברור שהעקשנות תביא אותך בסוף להשיג את אשר תחפוץ רק כך היא דרך ה’ לראות האם אתה באמת חפץ בעבודת ה’, או שמא כי הדבר בא לך בנקל, אז אתה שמח אבל אם יראו לך קצת קושי אתה מיד עוזב וסג לאחור, כי על האדם לדעת כי זהו המבחן האמיתי, אם באמת רוצה את דרך ה’ או לא, כי מי שאוהב את ה’ יתברך יעבור עליו מה שיעבור עליו הוא לא יפול בדעתו לעולם וישלים עם עצת יצרו, שהרי הוא חפץ באמת, ואת האמת להשיג קשה וצריך לעבור הרבה מבחנים עד שזוכים.

וזה מה שרבינו הקדוש כותב(שם): “כשאדם נכנס בעבודת השם אזי הדרך שמראין לו התרחקות. ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה, ואין מניחים אותו כלל ליכנס לעבודת השם, ובאמת כל ההתרחקות הוא רק כולו התקרבות… ועל כן נדמה לו כאילו איחן השם יתברך מסתכל עליו כלל… הן על כל אלה וכיוצא בזה צריך התחזקות גדול, לחזק עצמו מאוד מאוד, ולבלי להסתכל על כל זה כלל. כי באמת כל ההתרחקות הוא רק כולו התקרבות”.

וזה מה שלומדים מפרשתינו שעשו הרשע פוגש את יעקב ומבין שיעקב זכה למה שזכה מחמת גודל ההתעקשות שלו, ואי ההיכנעות ליצר בכל מה שעבר עליו.

ועשו רוצה להתחיל התחלה חדשה ולנסות גם להתקרב לה’ ומבקש מיעקב אבינו: “ויאמר נסעה ונלכה ואלכה נגדך” היינו אני רוצה להתקרב לה’ אני רוצה להתחיל להתבטל לצדיק אבל כאן באה התשובה של יעקב אבינו לעשו לראות האם הוא באמת חפץ בדרך או שמא זהו הבזק של רגע שהוא חש שהוא רק מכל תוכן אבל הוא לא מתכוון באמת למה שהוא מבקש ויעקב אבינו בוחן את עשו ומנסה אותו ועונה לו “אדוני יודע כי הילדים רכים והצאן והבקר רכים” ויכולים למות ולכן: ” יעבר נא אדוני לפני עבדו ואני אתנהלה לאיטי לרגל המלאכה לפני ולרגל הילדים עד אשר אבוא אל אדוני שעירה”  כל המתבונן תמה וכי זו טענה שעשו צריך להתיחס אליה ברצינות, הוא צריך מיד לומר ליעקב אבינו, רגע מה זה משנה אני אתך בכל מחיר ולא משנה לי כלום שהרי אני חפץ באמת לשוב בתשובה, ואני באמת רוצה את הצדיק.

אבל עשו לא עומד במבחן לא עומד בניסיון והוא לא מבין שרק הטענה היא לנסות לדחות אותו ולבדוק את מדת רצינותו, ואז הוא אומר לעצמו משמים לא רוצים אותי כי אם היו רוצים אותי, היה ה’ נותן בלב יעקב לקבל אותי בכבוד ולקחת אותי מעתה צמוד אליו ולחזק אותי וכו’ ואם זה לא כך סימן שאני לא חשוב בעיני ה’ ואין חפצים בי משמים והתורה מעידה וישב ביום ההוא עשיו לדרכו שעירה הוא לא עמד בניסיון.

נמצאנו למדים שכל בן ישראל חייב להתחזק וללכת לבקש ולחפש ללא שום הפסקה אחרי ה’ והצדיק ולהתעקש גם שזה נגד השכל.

לצפייה בתכנית פרשת וישב עם הרב שלום ארוש לחצו כאן:

https://www.youtube.com/live/bpbyfsU9JR4?si=_84tYQGUtPht18Zk

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה