יש לי שיעורי בית- פרק ו’
הגענו ב"ה לפרק ו' ואנו מתמקדים במטרות של שעורי הבית, או במילים פשוטות: מה התועלת שתהייה לנו אם הילד שלנו יקבל שעורי בית. הסברנו כבר 4 מטרות: .1 למידה עצמית. .2 מניעת בטלה. .3 לימוד גם בבית. .4 ערך לימוד התורה. השבוע בע"ה נמשיך להכיר מטרות נוספות.
הגענו ב”ה לפרק ו’ ואנו מתמקדים במטרות של שעורי הבית, או במילים פשוטות: מה התועלת שתהייה לנו אם הילד שלנו יקבל שעורי בית. הסברנו כבר 4 מטרות: .1 למידה עצמית. .2 מניעת בטלה. .3 לימוד גם בבית. .4 ערך לימוד התורה. השבוע בע”ה נמשיך להכיר מטרות נוספות.
. 1למידה עצמית
הסברנו, שמטרת העל של שעורי הבית היא, להפוך את הילד מתלמיד- ללומד עצמאי. תוך כדי הכנת שעורי הבית במקצועות השונים, הילד לומד להתמודד עם חומרי למידה שונים. כשהוא יושב בבית להכין שעורים, הוא מתמודד איתם כמעט בכוחות עצמו. אין שם מי שיסביר לו או יגלה לו כי עוד מעט יש צלצול להפסקה, אין גם חבר שהוא יכול להעתיק ממנו, ולכן הוא פשוט “מתמודד”. ההתמודדות הזו עם חומרי למידה המותאמים לגילו ורמתו, מפתחת במוחו “כישורי-למידה”. תוך כדי העבודות, הוא מפתח אסטרטגיות למידה, הוא מחכים ומתפתח מבחינת ההבנה וכושר הבעה בכתב. במשך השנים, מתוך מיומנויות הלמידה, נהפך הילד מתלמיד- ללומד עצמאי.
2.מניעת בטלה
לעיתים קורה ואנו המבוגרים יושבים שעות רבות בבטלה ומחפשים במה להעביר את הזמן. ידוע שרעה חולה זו של השעמום, היא “אם כל חטאת”. מחקרים מוכיחים, ששעמום זה בגיל מבוגר, נובע מהרגל השעמום ושריפת שעות בבטלה, בגיל הילדות. כאשר ילד מתרגל לחזור לאחר שעות לימוד ועבודות בבית הספר, לבית “משעמם” לבית שאין בו “מטלות” הוא במשך הזמן לומד “להתפגר” דהיינו- לחפש את עצמו. ומזה נובעים כל הבעיות של הנוער של היום שמחפשים כל הזמן- ליהנות, לבלות, לטייל, לאכול וכו’ וכו’ חסד גדול עושה לנו בית הספר ששולח לנו כל יום “מטלות חינוכיות” בצורת שעורי בית. כך הילד יודע ומתרגל, שיש לו כל יום עבודה בבית וכך הוא אינו משתגע כל יום- מה לעשות עם שעות אחה”צ.
3. לימוד לא רק בבית הספר
ילד שרגיל ללמוד רק בבית הספר ואינו מקבל “מטלות לימודיות” בצורת שעורי בית, שעליו לעשותם רק בבית, מתפתחת אצלו במשך הזמן, תובנה מעניינת- שבית הספר, הוא ורק הוא מקום הלימוד. מאחר והילד לא לומד בבית וכל הקשר הלימודי שלו הוא רק בבית-העונש, סליחה בבית הספר, יוצא שהילד מפתח לכל הנושא הלימודי דימוי שלילי מאוד. במשך הזמן הילד מפנים, שללמוד זה עונש וכמה שרק יוכל, להתחמק ולברוח מבית הספר ומהלימוד- יעשה לו טוב בחיים. ילד זה יגדל ויסיים את מסגרת בית הספר כמו כולם, אך לדעתכם, האם הוא ירצה להמשיך וללמוד??? הרי בטח שלא. לעומת זאת-לילד שיש שעורי בית, והוריו משתפים איתו פעולה בהכנתם, מפנים עם הזמן תובנה הפוכה, והיא: שבכל מצב ובכל זמן, הוא תלמיד המחובר לנושא הלימודי. הלימוד בבית, מרגיל את הילד שעליו להיות “לומד” והלמוד לא מתרכז רק בבית הספר. ילד זה ממשיך ושואף למלא את זמנו בלימוד. הוא מתרגל לאהוב את הלימוד שמחכים אותו, הוא מתקדם ושואף להצליח. הרווח לילד המכין שעורי בית, הוא עצום! כי ילד שמתרגל ללמוד גם בבית, ימשיך ויטפח את ההרגל הזה. וכשיגדל, יהיה בע”ה תלמיד חכם בביתו.
4.ערך לימוד תורה
ילד שאינו מקבל מידי פעם “מטלות לימודיות” במקצועות קודש בצורת שעורי בית, מבין עם הזמן שבית הספר, הוא ורק הוא מקום ללימוד תורה, ומיד בסיום יום הלימודים בבית הספר, הוא פנוי מהתורה. במיוחד חשוב להשריש תובנות אלו בלב הבנים, שהרי מטרתנו שיהיו הבנים, עובדי ה’ ותלמידי חכמים וכדי שיוכלו למלא את מטרתם בחיים ולהיות “לומדי תורתך לשמה” וכפי שפסק רבינו הרמב”םּ בהלכות תלמוד תורה: כָּ ל אִישׁ מִיִשְׂרָאֵל ּחַיב בְּתַלְמוד תּוֹרָה: בֵּין עָנִי בֵּין עָשׁיר, בֵּיןּ שׁלֵם בְּגופוֹ בֵּין בַּעַל יִסּורִין, בֵּין בָּחור בֵּין ּ שׁהָיָה זָקֵן גדוֹל שׁתָּשׁשׁ כּוֹחוֹ , אַפִלו עָנִיּ הַמחַזר עַל הַפתָחִים, וְאַפִלו ּבַּעַל אִשהּ ובָנִים חַיב לִקְבֹּעַ לוֹ זְמָן לְתַלְמוד תּוֹרָה ּבַּיוֹם ו ּבַלַיְלָה, שׁנֶּאֱמָר “וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם ולַיְלָה”. לכן חשוב להשריש ולהרגיל בפרט את הבנים ללמוד גם שלא במסגרת בית הספר. ומתן שיעורי בית גם במקצועות הקודש בע”ה מרגיל לכך.
5. אחריות
שעורי הבית, הם הזדמנות נפלאה להחדיר בילד את נושא “האחריות”. שהרי גם לילד ברור, שמי שקיבל את השיעורים הוא הילד בעצמו. ומי שיצטרך לעמוד בפני המורה ולהראות את השיעורים, הוא הילד. ולכן הילד מבין, שהוא האחראי היחיד להכנתם. זה כל כך ברור לנו ההורים ולילד, עד שיש אמהות רבות שכאשר הילד מסרב להכין שיעורים הן אומרות לו: “מצידי אל תכין! אלו שעורי הבית שלך. מחר, אתה תצטרך להתמודד ולהסביר למורה מדוע לא הכנת.” לנושא האחריות בהכנת שיעורים, דרושה כמובן “הכנה” ותרגול באחריות כללית. במאמר מוסגר, לימודי “אחריות” הם לימוד בפני עצמו, שיש להחדיר ולחנך עליהם בבית בצורה קבועה ללא קשר לעבודות חינוך נוספות ובע”ה נכתוב סדרה שלמה בזה, ולכן כחלק מהעבודה על לימוד אחריות, שעורי הבית עוזרים לנו להחדיר דרכם את נושא האחריות. לכן, חסד גדול עושה לנו בית הספר, ששולח לנו כל יום “מטלות חינוכיות” בצורת שעורי בית. ומחייב אותנו ההורים לעבוד ברמה המשפחתית על נושאים חינוכיים אלו. המשך בע”ה בשבוע הבא.
צפו בשיעור המחזק של הרבנית מרים ארוש על חינוך ילדים:
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור