
תורה לגנבים?
וזה תמוה מאוד? זה מה שיש לתורה להגיד לעם ישראל מיד אחרי מתן תורה, עם ישראל שרויים תחת הרושם הכביר ששמעו את ה' מדבר אליהם פנים בפנים, הם בשיא הטהרה, בשיא הקדושה – מה אתה מדבר איתנו על עבד עברי ?

תאר לעצמך שמגיע אליך גוי ורוצה שתסביר לו על המצוות של התורה, או שאתה היית כותב ספר, מאיזו מצווה היית מתחיל? מן הסתם היית מתחיל מהשבת, החגים, ואהבת לרעך כמוך… מוזר מאוד שהתורה – כאשר היא מתחילה לפרט את המצוות “ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם” – היא מתחילה דווקא מהדין של עבד עברי, כלומר מדין של יהודי שגבר עליו יצרו וגנב, ולא היה לו כסף לשלם, ולכן הדין הוא שנמכר בגניבתו כעבד ליהודי אחר.
וזה תמוה מאוד? זה מה שיש לתורה להגיד לעם ישראל מיד אחרי מתן תורה, עם ישראל שרויים תחת הרושם הכביר ששמעו את ה’ מדבר אליהם פנים בפנים, הם בשיא הטהרה, בשיא הקדושה – מה אתה מדבר איתנו על עבד עברי ?
מסבירים הספרים הקדושים שהתורה הקדושה לא פונה רק לצדיקים ואנשי מעלה, אלא התורה פונה גם לקשיי היום, גם לאנשים שיורדים ונופלים, גם לאנשים שמתמודדים.
שהרי עבד עברי זה לא עונש, אלא זו תוכנית שיקום לכל המשפחה. האדון לוקח חסות לכל המשפחה של העבד, ודואג לכל מחסורם בכבוד ובהגינות, וכך יש לעבד הזדמנות לראות חיים בריאים ותקינים של משפחה מסודרת, ולצאת מהעבדות לחיים חדשים לאחר שש שנים.
והמסר העמוק שיש כאן הוא שהתורה מתייחסת לכל אדם, גם אם ירד ונפל לאן שנפל וגם אם הוא בתחתית החברה, ונותנת לו מקום של חשיבות ויחס, ואומרת לו: ה’ איתך, ה’ חושב עליך ודואג לך. ויש לו דינים והלכות והאדון לא יכול להתעמר בו, אלא אדרבא הוא חייב להתייחס אליו בכבוד ואם יש לו רק כרית אחת הוא נותן אותה לעבד ולא לעצמו.
וזה מסר לכל אחד בכל מקום שהוא שהתורה קרובה אליו ויש לה פתרון למצב שלו. התורה לא שייכת רק לצדיקים, התורה שייכת לכל יהודי. דיני התורה נותנים מקום וחשיבות לכל יהודי.
ומה עושים כאשר אתה מרגיש שפל ונמוך? על זה אומרת התורה בהמשך כאשר היא מדברת על היתום והאלמנה שאין להם מי שיגן עליהם: “והיה כי יצעק אלי ושמעתי כי חנון אני”. ה’ קרוב אליך בכל מצב ובכל מדרגה, וגם בהסתרה וגם בנפילה, ומחכה שרק תצעק אליו והוא ישמע אותך ויעזור לך ויוציא אותך מהמצר לאור גדול.
שבת שלום
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור