
מרבין בשמחה
משנכנס אדר מרבין בשמחה והרי ידוע ששמחה היא תוצאה של אמונה וא"כ היה לו לומר משנכנס אדר מרבין באמונה שהרי השמחה היא רק תוצאה של אמונה?

מובא בגמרא (תענית כט.) “אמר רב יהודה אמר רב… משנכנס אדר מרבין בשמחה”, והנה רש”י הקדוש פירש: “משנכנס אדר – ימי נסים היו לישראל פורים ופסח “.
ויש להבין כמה עניינים במאמר זה:
(א) מהו שאמרו משנכנס אדר מרבין בשמחה והרי ידוע ששמחה היא תוצאה של אמונה וא”כ היה לו לומר משנכנס אדר מרבין באמונה שהרי השמחה היא רק תוצאה של אמונה?
(ב)מהו שאמרו “משנכנס אדר” ופירש”י שהכוונה לפורים וא”כ היה לו לומר משהגיע פורים ירבה בשמחה?
(ג) מהו שפירש רש”י פורים ופסח והרי אנו כעת עומדים בזמן אדר וא”כ היה לו לומר משנכנס אדר וניסן מרבים בשמחה ?
ויש לבאר ביאור עמוק אשר על פיו כל השאלות יתורצו כמין חומר, תדע שלפעמים נראה לאדם שיש דברים שהם בגדר הטבע ומובנים לו עד כדי כך שהוא מרגיש שאין לו צורך להודות עליהם לה’ יתברך ח”ו, אך האמת יורה שאדרבא האמונה נמדדת בזה שהאדם מסתכל על כל הטבע ורואה שהטבע הוא רק בגדר נס שחייב להודות עליו, ולא מודה רק על נס אלא גם על הטבע שבזה הוא מאמין שאין עוד מלבדו יתברך .
ובזה יובן מה שחידשו בגמרא: “משנכנס אדר מרבין בשמחה”, והחידוש בזה שבאדר ופורים היה הנס בתוך הטבע ולא כמו בפסח שהיה שיבוש ושידוד מערכות הטבע, וזהו “משנכנס אדר”- היינו מי שנכנס לאדר היינו שהוא מודה על נס שהוא בגדר הטבע כמו פורים אז ממילא הוא מתרבה בשמחה כי האמונה מתגדלת אצלו והוא מאמין שהטבע הוא נס ומי שמאמין זוכה לשמחה, ולכן צריך כבר להתחיל לבנות את הכלי לשמחה מתחילת החודש ולבקש על מידת האמונה שתתרבה אצלנו עד כדי כך שנודה גם על הטבע, וזה העיקר .
ומי שמודה על הטבע אז ממילא ה’ יעשה לו ניסים כמו בפסח שהכל התנהג מעל לדרך הטבע.
ללמדך שעל ידי תודה והודאה האדם יכול לזכות שה’ ישדד בשבילו את מערכות הטבע שהרי הוא מאמין שאין עוד זולתו יתברך.
ובזה מצאתי רמז על מה שאמרו בגמרא (ביצה ט”ו:) “אמר רבי יוחנן… הרוצה שיתקיימו נכסיו יטע בהן אדר שנאמר אדיר במרום ה’,, ופירש”י כלומר, שאדר לשון קיום וחוזק, ולכך נקרא אדר, ללמדך כי מי שרוצה שיתקיימו נכסיו הרוחניים והגשמיים יטע בהם את העניין של אדר, היינו שהוא עניין של תודה והודאה גם על הטבע וממילא יעמדו לו נכסיו חזק וישארו לו לנצח, ולכן הסמיכו רבותינו במסכת ביצה את הפסוק אדיר במרום ה’ שהוא עניין של אמונה שזה כל רצונו יתברך שעם ישראל יגלה את מציאותו יתברך בזה העולם החשוך והמגושם והעב הזה, וזאת על ידי שלא יטה אותם ליבם לחשוב שיש משהו שהוא בגדר טבע אלא הכל הוא נס.
ועל ידי זה יובן מה שרבינו אמר: שעכשיו כל ההתחלות הם מפורים ללמדך שחג הפורים שהוא חג ההודאה הוא בסוד נצח שהוא ענין של סוף, אבל הוא גם ענין של התחלה כי אצל ה’ יתברך ההתחלה והנצח והסוף הם אחד, והוא רק תודה והודאה על מה שנראה כטבעי להפוך אותו לנס, ולכן חג הפורים הוא יסוד עצום של חיזוק לכל אדם מישראל שיכניס את אדר לתוך חייו ויתחיל לחיות על פי השכל הזה של אדר, ושיבקש מהשי”ת שיתן דעת להבין ולב להרגיש את עוצם וגדולת ימים אלו שנוכל לשאוב מהם שכל ולב לעבוד את ה’ וליראה אותו לבד כל הימים. ויהי רצון שנזכה לאמונה אמיתית בה’ שעל ידה נזכה לשמחה שלימה בבחינת מרבים בשמחה היינו שהשמחה תגדל יותר ויותר שהרי היא תלויה באמונה אכי”ר.
לשיעורו המרתק של הרב נחמן ארוש על פרשת תרומה לחצו על הקישור:
https://www.youtube.com/live/fYcM9SKw_GY?si=ngTQtpSVmdrD59or
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור