הדרך הקלה – פרשת השבוע וישלח

פרשת השבוע וישלח - ישנה בדיחה האומרת, שפעם בכה מישהו יום שלם ליד הכותל המערבי וביקש שהקב"ה ייתן לו זכייה בלוטו. לבסוף נשמעה בת קול שאמרה: "קודם תקנה כרטיס!"

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

התקרבות לצדיק האמת – מי אמר שזה קל?
 
אנשים רבים מתלוננים שאין הם מצליחים למצוא את הצדיק האמת, אך ברגע שנתקלים בקצת קושי בחיפוש, הם נסוגים לאחור. זה דומה לבדיחה שרגיל לספר מורי ורבי הצדיק רבי שלום ארוש שליט"א, שפעם בכה מישהו יום שלם ליד הכותל המערבי וביקש שהקב"ה ייתן לו זכייה בלוטו. לבסוף נשמעה בת קול שאמרה: "קודם תקנה כרטיס!"
 
הכרטיס למציאת צדיק האמת הוא קבלת הבזיונות.
 
אומר רבי נחמן מברסלב זי"ע (ספר המידות, סימן צדיק קל"ז), ש"יש רשע שהוא בוש לכפור בצדיק עצמו ומדבר רעות על אלה שהם תחת הצדיק". זהו אחד היסודות לבזיונות הרבים שסובלים מתקרבים ומקורבים לצדיקים אמיתיים.
 
ככל שאדם עולה בסולם הקדושה, כך גוברת ההתנגדות. וכאשר אדם מבקש להתקרב לצדיק הגדול המסוגל לתקן נפשות ולקרב את הגאולה, אזי היצר הרע וחילותיו מגייסים את כל כוחותיהם כדי למנוע, לשבור, לבזות, ולהשפיל את המתקרב, עד שמתייאש ומוותר. על כן, צריך האדם להיות עז כנמר ולהמשיך בצדקת הדרך מבלי לשים לב למלעיגים ולמבזים, כמאמר חז"ל (מסכת כלה רבתי, פרק ג'), "אם יאמרו אחרים עליך דבר רע גדול יהי בעיניך קטן".
 
לאחר הסתלקותו של רבי נחמן מברסלב זי"ע, מבול של בזיונות, לעג, ומחלוקת נשפך על ראשו של רבי נתן זצ"ל, תלמידו המובהק וממשיך דרכו ועל כל המסתופפים בצילו. כותב רבי נתן זצ"ל (עלים לתרופה, מכתבי מוהרנ"ת קס"ד): "הם שופכים דמינו בבזיונות עצומות אשר לא נשמעו בעולם, ומסקלים באבנים ועפרו בעפר, ואינם חסים על נערים וזקנים…הם הולכים וקורעים הספרים הקדושים שחיבר אדוננו מורנו ורבנו הרב הקדוש זכר צדיק וקדוש לברכה, ורומסים אותם ברגליהם, וזורקים אותם לאשפות ולמקומות המטונפים…והחולקים אינם מסתפקים בכל זה ומוסיפים לפעור פיהם לבלי חוק עד שמרימים ידיהם על אנשי שלומנו העניים הנרדפים".
 
מדוע כל הבזיונות האלה? נראה היטב למפרע, שכל אותם הספרים אשר שרפו ורמסו המבזים והמתנגדים, מבלי שידעו מה שכתוב בהם, החזירו אלפים למוטב ועודדו רבבות. היות והקב"ה צריך לשמור היטב על מאזן הבחירה החופשית, אזי היצר הרע וחילותיו מקבלים רשות לבזות, לפעול ולהתנגד למבקשי אמת לאמיתו.
 
מלמד רבי יואל טייטלבוים מסאטמר זצ"ל, (הנהגות צדיקים – תיקוני תשובה מרבי יואל מסאטמר), "ואל יבוש מפני המלעיגים עליו זהו עיקר התשובה, ואם ככה יעשה אז ושב ורפא לו", שעמידה איתנה בפני המבזים והמתנגדים הינה רפואת הנפש.
           
מעשה המתנגד שהתקרב לבעל שם טוב זי"ע
       
מעשה באברך מופלג וחריף שהתנגד לבעל שם טוב זי"ע, ולבסוף חזר בו וביקש להתקרב. בתחילה, דחה אותו הבעל שם טוב זי"ע, עד שליבו של המתנגד נשבר לגמרי ותוך כדי בכיות עצומות החל לטעום טעם הכנעה ושפלות. אז, קיבל אותו הבעל שם טוב זי"ע בסבר פנים יפות.
 
דע לך, אמר לו הבעל שם טוב, אם כבר החלטת ללכת בדרך החסידות, תעמודנה עליך מניעות רבות. כל העולם יבזה אותך – תחילה בני ביתך, אחר כך אנשי עירך, ואפילו זרים. אפילו עופות השמים יבזו אותך.
 
האברך חזר לביתו וכך היה, שבתחילה התחילו בני ביתו להתגרות בו ולבזות אותו, תחת אשר מקודם היה חשוב ומכובד בעיניהם. אחר כך, התחיל לספוג עלבונות משכניו, ובמרוצת הזמן מכל בני העיר.
 
פעם אחת, עמד להתפלל, באופן הראוי כפי שהנחה אותו הבעל שם טוב זי"ע, בדבקות נפלאה ובהתלהבות. תוך כדי התפילה פרח עליו עוף שקוראים אינדיק (תרנגול הודו שחור בר, שגודל ביערות אוקראינה, ושלא כמו הסוג הלבן המתורבת, האינדיק מסוגל לפרוח באוויר, לפחות עד גובה צמרת עץ), ובלבל אותו לגמרי, וחרה לו מאוד על שנפסקה דבקותו, והיה מפריח אותו וחוזר לתפילה בהתלהבות כמו מקודם.
 
והנה, לא עברה דקה ושוב נחת מולו האינדיק ובלבל אותו שנית, וחרה לאברך ביותר, ותוך כדי הנפות ידיים מנסה להבריח את העוף הטורדני. האינדיק פרח לעבר החלון הפתוח, והאברך חזר לתפילתו כבתחילה. פתאום, זאת פעם השלישית וחזקה דאורייתא, חזר האינדיק וכמעט נחת על ראש האברך. דמו של האברך רתח, וחטף גרזן ביד כי רצה להתיז את ראש האינדיק. תוך כדי כך, נזכר במה שאמר לו הבעל שם טוב זי"ע, שאפילו העופות יבזו אותו ויתנגדו לו, נח רוגזו, הניח את הגרזן, ועזב את האינדיק לנפשו (על פי חיי מוהר"ן, תר"ח).
 
מסכם רבי נתן מברסלב זצ"ל, ששמע את המעשה הנ"ל מפי רבי נחמן זי"ע, שכוונת המעשה הנ"ל היא, לדעת כמה ניסיונות ובזיונות צריכים לעבור על כל מי שרוצה להתקרב להשם יתברך וללכת בדרכיו יתברך.
 
והנה, האברך הנ"ל השכיל לבלי להשגיח שהבעל שם טוב זי"ע מרחיק אותו, שכל העולם מבזה אותו, ואפילו עופות השמים מפריעים לו. אדרבה, הוא סבל את הכל, ועל ידי עמידתו והתאפקותו בניסיונות הכעס והבזיונות, זכה להיות צדיק גדול, אשרי לו (שם).
 
קבלת הבזיונות היא סגולה לענוה, וענוה מעוררת את רחמי השם האינסופיים, כך שהשם יתברך יגאל אותנו בקרוב ממש, אמן.
      

כתבו לנו מה דעתכם!

1. Gal

ז' כסלו התשע"ה

11/29/2014

חחח אייי קרע אותי עם הבדיחה גדול, מצחיק מאוד, וחוץ מזה מאמר נכון מאוד

2. Gal

ז' כסלו התשע"ה

11/29/2014

גדול, מצחיק מאוד, וחוץ מזה מאמר נכון מאוד

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה