הספר מכפר אדר

הוא גייר את "ברבאבא", את "התקווה", וגם את שיריו של אייל גולן החזיר בתשובה. מיכאל נתן, "הזמיר", רקדן לשעבר, מספר כיצד הפך לתעשיית להיטי קאוורים. והכל... בזכות 10 שקלים.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

כמעט כולנו רוקדים לצלילי השירים שלו, אך רק מעטים מכירים אותו בשמו האמיתי.

הוא גייר את "ברבאבא", את "התקווה", וגם את שיריו של אייל גולן החזיר בתשובה.

מיכאל נתן, "הזמיר", רקדן לשעבר, מספר ל"ברסלב ישראל" איך הפך לתעשיית להיטי-קאוורים, שכמעט כל מי שנוסע לאומן – חוזר עם אלבום שלו. והכל… בזכות 10 שקלים.

מי אתה "הזמיר"?

כבר 9 שנים שמיכאל נתן (42), המכונה בפי כל – "הזמיר", לוקח מנגינות מוכרות, מלביש עליהן מילים "ברסלבריות" ומצליח לגרום לאלפי אנשים לפזם אותן בהתלהבות. נוסחה פשוטה לכאורה, אולי אפילו גימיקית, אבל מנצחת, אין מה לומר. באמתחתו כבר 9 אלבומים וסרט אוטוביוגרפי אחד והוא ממשיך למכור. "כל שנה, ב"ה, לקראת ראש השנה באומן אני מוציא דיסק חדש", הוא חושף בפניי חלק מהנוסחה.

הוא נולד בהוד השרון וגדל כ"חילוני גמור", כהגדרתו. במשך 10 שנים רקד בלהקת מחול והיה שחקן כדורגל בהפועל כפר סבא. לפרנסתו, שימש כספר. "את השיר שלי ‘הספר מכפר אדר’ כתבתי על עצמי", הוא מגלה. לפני שחזר בתשובה היה שר להנאתו בפאבים, אך עדיין לא הספיק לעשות מזה קריירה.

מיכאל נתן, "הזמיר", באומן

"לפני 12 שנים, בגיל 30 התחילה הגאולה", הוא מספר כיצד הפך מחילוני לחסיד ברסלב. "יום אחד נסעתי לקנות סיגריות בעיר, קופסת סיגריות הייתה עולה אז 9.70 ש"ח והיו לי רק 10 ש"ח בכיס. ליד הקיוסק פתאום ראיתי מודעה על כנס עם הרב ניסים יחזקאל והזמר עופר לוי שמתקיים ממש עכשיו. הכניסה לשם עלתה 10 ש"ח וזה בלבל אותי. אהבתי מאוד את עופר לוי אבל אמרתי לעצמי שזה או לקנות סיגריות או ללכת לשם. בסוף החלטתי ללכת לשם".

עם עגיל ובלי כיפה נכנס מיכאל לאולם המלא מפה אל פה. "התחלתי להתווכח עם הרב, כי עד כיתה ו’ הייתי דתי ורק אז עזבתי את העולם הזה" הוא נזכר, "נלחמתי עם הרב, שאלתי שאלות של כפירה והוא ענה לי תשובות לעניין. וכל הערב הוא אמר לי – יש פה 500 איש אבל אני באתי לכאן רק בשבילך. עניתי לו שאני מכיר את הדתיים האלה… לא השתכנעתי".

לאחר ההרצאה של הרב עלה עופר לוי לבמה לשיר, ומה שלא עשו דרשות, הצליחה לעשות המוסיקה. "הוא שר את השיר "בצימאוני לדבר אמת" ומאוד ריגש אותי. התחלתי לבכות. עליתי לבמה ואמרתי לרב – כבוד הרב, אני רוצה לחזור בתשובה".

מיכאל הנרגש הפתיע את הנוכחים ומיד הוריד את העגיל, חבש כיפה וציצית ובירך שהחיינו לפני כל הנוכחים. לאחריו, עלו עוד כ-30 בחורים שקיבלו עליהם כיפה וציצית, ועוד כ-60 נשים שקיבלו על עצמן באותו המעמד – כיסוי ראש. "הרב אמר לי שכל אלו שעלו אחריי זה בהשפעתי, כי אני הייתי הראשון, הנחשון", הוא מתרגש.

מיכאל נתן בשמחת בר-מצווה בכותל המערבי

מיכאל ביקש להישאר עוד קצת על הבמה ולשיר את "שבחי ירושלים". "ה’ נתן לי קול יפה באותו יום, ומאז התחילה הגאולה. בזכות 10 ש"ח. יכולתי לקנות סיגריות ולאבד גם את העולם הזה וגם את העולם הבא, אבל ב"ה הגעתי לכנס וזכיתי גם לעולם הזה וגם לעולם הבא".

הוא נולד כמיכאל, אבל כאשר חזר בתשובה הוסיף לשמו את השם "נתן". "נולדתי בט"ו בשבט, כמו רבי נתן" הוא מסביר. הוא גר בבית שמש, עוסק בהפצת ספרים של רבי נחמן ומשמח יהודים עם ניידת הנ-נחים המקפצת ברחבי הארץ.

מהיכן נולד הכינוי שלך "הזמיר"?

"בשבת חנוכה לפני 9 שנים היינו במירון אצל הרשב"י קבוצה של נ-נחים. באותה תקופה בדיוק התחלתי לכתוב כמה שירים אבל עוד לא הוצאתי דיסק. עשינו שם תחרות שירים וחברים ביקשו שאני אשיר להם. שרתי שיר ואחר כך עוד שיר. כשסיימתי כולם קמו וקראו: "הזמיר", "הזמיר". ככה נולד השם".

מיכאל ראה שיש ביקוש, והמשיך לכתוב עוד ועוד שירים. "התפללתי לה’ שאם זה טוב שאוציא דיסק – שיעזור לי, ואם לא – אז לא" הוא מספר.

כעבור שנתיים של כתיבה, היו באמתחתו כבר 10 שירים אבל כסף להוציא אלבום – אין.

ערב אחד, הגיע לחתונה של חבר, שביקש שיעלה לשיר שיר שלו. מיכאל ביקש לשיר את השיר שכתב בדיוק באותו היום, למנגינה של "ואת". מסתבר, שבדיוק באותו היום הנגן שהיה שם התאמן על השיר הזה. "עליתי לשיר וה’ נתן לי קול יפה באותו יום. כשסיימתי, בא אלי בחור שאני לא מכיר ואמר לי – אחי, ריגשת אותי, אני חייב את הדיסק שלך. אמרתי לו – אין לי דיסק, מצטער, יש לי 10 שירים אבל אין לי כסף להוציא דיסק. הוא אמר לי – חכה רגע, ירד לאוטו והביא לי משם חבילה של שטרות. הוא נתן לי ואמר – קח, אתה לא חייב לי כלום, רק תוציא דיסק".

בשמחת בר-מצווה בכותל, שני מימין

מיכאל הוציא דיסק, ועוד דיסק, ועוד דיסק, כך 9 במספר וראה ברכה. הוא לקח מנגינות של להיטים ישראלים והלביש עליהם את מילותיו. כך עשה עם שיר הילדים "ברבאבא", עם המנון המדינה "התקווה" ועם שירים נוספים עם מילים פשוטות וקליטות. "כרטיס לאומן לא עולה מיליון דולר" הוא שר למנגינתו של אייל גולן, "יש צדיק יסוד עולם", "אלוקים נתן לך במתנה, תיקון גדול, תיקון נפלא" ועוד. מעטים משיריו הם מקוריים, אך רובם ככולם מצליחים להקפיץ את השומעים.

בימים אלה הוא עובד על שני אלבומים חדשים – אחד שיהיה אלבום מקורי, והשני קאוורים. מועד יציאתם הוא כמובן, ראש השנה הבעל"ט. "זה בא בתפילות, בלי תפילות אי אפשר לעשות כלום" הוא מסכם, "אני מתפלל וה’ מוריד לי מילים וניגונים. בינתיים יש לי כבר 10 שירים לדיסק המקורי, אבל צריך עוד קצת תפילות".

בינתיים, מי שאין לו סבלנות לחכות, יוכל לשמוע אותו בניידת הנ-נחים המקפצת ברחבי הארץ, מסתובב ושר ורוקד. או כמו שהוא מסכם את זה – "משמח יהודים".

מחרוזת דאנס

קרנבל באומן

רוצה טיסות

אש

לרכישת הדיסקים של מיכאל נתן – "הזמיר" בחנות האתר – לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה