בשדי יער עמוד 313-314
הגן היומי בשדי יער עמוד 313-314: בְּפָרָשַׁת קֹרַח, אֲנַחְנוּ נִתְקָלִים בְּדָבָר מַבְהִיל. אֶחָד מִגְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, וּבְיַחַד אִתּוֹ עוֹד מָאתַיִם וַחֲמִשִּׁים...
יְפַשְׁפֵּשׁ וִימַשְׁמֵשׁ
בְּפָרָשַׁת קֹרַח, אֲנַחְנוּ נִתְקָלִים בְּדָבָר מַבְהִיל. אֶחָד מִגְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, וּבְיַחַד אִתּוֹ עוֹד מָאתַיִם וַחֲמִשִּׁים רָאשֵׁי סַנְהֶדְרָאוֹת, חוֹלְקִים עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ וְנֶעֱנָשִׁים בְּצוּרָה חֲמוּרָה. חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל הִרְבּוּ לְהִתְיַחֵס לְפָרָשָׁה זוֹ וְלַמְּסָרִים הַנִּלְמָדִים מִמֶּנָּה, כְּגוֹן: כַּמָּה קָשָׁה הַמַּחֲלֹקֶת, וְעוֹד. אֲבָל אָנוּ נִתְרַכֵּז בִּשְׁאֵלָה אַחַת קָשָׁה הָעוֹלָה מֵהַמִּקְרֶה הַזֶּה: הֲרֵי יָדוּעַ שֶׁקֹּרַח הָיָה תַּלְמִיד חָכָם עָצוּם, וּבַעַל רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, וְשׁוֹמֵר עֵינַיִם וּבַעַל מַדְרֵגָה, וְכָל תּוֹרָתוֹ מִפִּיו שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ וְכוּ’ וְכוּ’, וְנִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁהַתּוֹרָה שֶׁלָּמַד לֹא הֵגֵנָּה עָלָיו? וְאֵיךְ הִיא לֹא הֶחֱזִירָה אוֹתוֹ לְמוּטָב? וְאֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁאָדָם הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וּמִתְקַדֵּשׁ בְּכָל מִינֵי קְדֻשּׁוֹת, מַגִּיעַ לְטָעוּת כָּזֹאת? אִם הַתּוֹרָה לֹא עוֹזֶרֶת לָאָדָם שֶׁלֹּא יִטְעֶה, מַה כֵּן עוֹזֵר?
לִפְנֵי שֶׁנִּפְתֹּר אֶת הַקֻּשְׁיָה הַזֹּאת, נִתְבּוֹנֵן בְּמַה שֶּׁכָּתוּב בַּפָּרָשָׁה הַבָּאָה אַחֲרֵי פָּרָשַׁת קֹרַח, הִיא פָּרָשַׁת חֻקַּת. גַּם כָּאן אָנוּ נִתְקָלִים בִּתְמִיהָה רַבָּתִי. פָּרָשָׁה זוֹ מַתְחִילָה בְּתֵאוּר עֲשִׂיַּת אֵפֶר הַפָּרָה הָאֲדֻמָּה לְטַהֵר מִטֻּמְאַת מֵת. מִצְוַת אֵפֶר פָּרָה הִיא אַחַת מֵהַחֻקּוֹת הַלֹּא מוּבָנוֹת בְּיוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ בַּתּוֹרָה, שֶׁכֵּן הָעוֹסְקִים בַּעֲשִׂיַּת הָאֵפֶר נִטְמָאִים עַל יְדֵי אֵפֶר הַפָּרָה, וְאִלּוּ הַטְּמֵאִים שֶׁמַּזִּים עֲלֵיהֶם אֶת אֵפֶר הַפָּרָה נִטְהָרִים. נִמְצָא יֵשׁ בְּאֵפֶר הַפָּרָה שְׁנֵי כֹּחוֹת מְנֻגָּדִים: הִיא מְטַהֶרֶת טְמֵאִים וּמְטַמֵּאת טְהוֹרִים.
וְהִנֵּה, אִלּוּ הָיְתָה זוֹ תְּמִיהָתֵנוּ, כֵּיצַד יִתָּכֵן דָּבָר כָּזֶה, שֶׁאֵיזֶה דָּבָר יָכוֹל לְטַהֵר טְמֵאִים וּמִצַּד שֵׁנִי לְטַמֵּא טְהוֹרִים, לֹא הָיִינוּ מִתְבַּלְבְּלִים כְּלָל: חֹק חָקַק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאֵין לָנוּ עֵסֶק בְּנִסְתָּרוֹת הַבּוֹרֵא. אֲבָל בִּפְתִיחַת תֵּאוּר מַעֲשֵׂה הַפָּרָה הָאֲדֻמָּה כָּתוּב: וְזֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה וְגוֹ’, וְהַפְּסוּקִים מַמְשִׁיכִים מִיָּד בְּתֵאוּר מִצְוַת אֵפֶר הַפָּרָה. וְזֶה דָּבָר תָּמוּהַּ: מַדּוּעַ כָּתוּב שֶׁ”זֹּאת חֻקַּת הַתּוֹרָה”? וַהֲרֵי צָרִיךְ הָיָה לוֹמַר: “וְזֹאת חֻקַּת הַפָּרָה”, שֶׁהֲרֵי הַפָּרָשָׁה עוֹסֶקֶת בְּאֵפֶר פָּרָה?
אֶלָּא, הַדָּבָר בָּא לְלַמֶּדְךָ שֶׁאוֹתוֹ הַחֹק הֶחָל עַל הַפָּרָה הָאֲדֻמָּה, שֶׁמְּטַמֵּאת טְהוֹרִים וּמְטַהֶרֶת טְמֵאִים, אוֹתוֹ חֹק חָל עַל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּה! וְהַתּוֹרָה כֻּלָּה, יֵשׁ בָּהּ בְּחִינָה זוֹ שֶׁמְּטַמֵּאת טְהוֹרִים וּמְטַהֶרֶת טְמֵאִים. וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ”ל בְּמָקוֹם אַחֵר: וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם – זָכָה נַעֲשֵׂית סַם חַיִּים, לֹא זָכָה נַעֲשֵׂית לוֹ סַם מִיתָה. וְיֵשׁ כָּאן תְּמִיהָה גְּדוֹלָה, הַמִּצְטָרֶפֶת לַתְּמִיהָה שֶׁהִתְעוֹרְרָה מִפָּרָשַׁת קֹרַח: כֵּיצַד זֶה יִתָּכֵן? אִם הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֵין בָּהּ אַךְ וְרַק אֶת הַכֹּחַ לְטַהֵר טְמֵאִים, אֶלָּא יֵשׁ בָּהּ גַּם אֶת הַכֹּחַ הָהָפוּךְ – לְטַמֵּא טְהוֹרִים, וְכֵן הִיא אֵינֶנָּה אַךְ וְרַק סַם חַיִּים, אֶלָּא יְכוֹלָה גַּם לִהְיוֹת סַם מָוֶת, אִם כֵּן מַה תַּקָּנָתוֹ שֶׁל הָאָדָם? וּמַה יַּעֲשֶׂה? הֲלֹא גַּם אִם יִלְמַד תּוֹרָה, מִי יַבְטִיחַ לוֹ שֶׁלֹּא יִטָּמֵא עַל יְדֵי כָּךְ? מִי יַבְטִיחַ לוֹ שֶׁלֹּא תֵּהָפֵךְ לוֹ לְסַם מָוֶת?
נִמְצָא, שֶׁיֵּשׁ לָנוּ כָּאן שְׁתֵּי קֻשְׁיוֹת חֲזָקוֹת עַל הַתּוֹרָה. הָרִאשׁוֹנָה: אֵיךְ הַתּוֹרָה לֹא הֵגֵנָּה עַל קֹרַח? אֵיךְ הַתּוֹרָה לֹא הֶחֱזִירָה אוֹתוֹ בִּתְשׁוּבָה? הֲלֹא נֶאֱמַר: הַמָּאוֹר שֶׁבָּהּ יַחֲזִירֵהוּ לַמּוּטָב? וְהַשְּׁנִיָּה: כֵּיצַד יִתָּכֵן שֶׁיֵּשׁ בָּהּ אֶת הַכֹּחוֹת הַמְנֻגָּדִים הַלָּלוּ, שֶׁמְּטַמֵּאת טְהוֹרִים וּמְמִיתָה?
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור