תפקיד בכיר! קאוצ’ינג מסר לחיים מפרשת השבוע

מלמד אותנו רבי נחמן הקדוש שלכל אדם ישנה ממשלה על אנשים ואחריות עליהם. גם על עצמך זו ממשלה ואחריות!  גם לאדם הקטן לכאורה שאין לו תפקיד בכיר וייחוס כלשהו, עדיין יש לו ממשלה (מלשון מושל ושלטון) בביתו על בני משפחתו, לעיתים על השכנים חברים ומכרים

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 04.01.24

“וְעַתָּ֣ה לְכָ֔ה וְאֶשְׁלָֽחֲךָ֖ אֶל־פַּרְעֹ֑ה וְהוֹצֵ֛א אֶת־עַמִּ֥י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם” (שמות ג, י)

להיות מגשר אלוקי 

משה רבנו נולד ואיתו אור גדול זורח בכל העולמות ובפרט בעולמנו אנו. אור גדול, זך וטהור של קדושה עילאית כבר מהיווצרותו ככתוב “וַתַּ֥הַר הָֽאִשָּׁ֖ה וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתֵּ֤רֶא אֹתוֹ֙ כִּי־ט֣וֹב ה֔וּא וַתִּצְפְּנֵ֖הוּ שְׁלשָׁ֥ה יְרָחִֽים” (שמות ב, ב) משה נועד לגדולות ואינו יכול לברוח מהתפקיד אשר יועד לו עוד מימי בראשית. תפקיד רם ונישא לצד ‘כאב ראש גדול’ בו צריך או בעצם מחויב לעם ישראל במלוא היושר והמחויבות המתבקשת, תוך שימת דגש על תיווך בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא, ואולי בעיקר יצירת גישור מתמיד בין המעשים השלילים ופיוס ה’ תוך מחילה וסליחה. משה היווה סנגור מושלם של עם ישראל בפני הקדוש ברוך הוא. תפקיד המגשר ומקצוע הגישור אינו חדש מסתברא, הוא כבר היה קיים עוד מספר שמות.

תפקיד ומעמד מחייבים!

משה רבנו נבחר לתפקיד אך בטרם מקבל הסמכה מלאה הוא מו”מ עם הקדוש ברוך הוא, עושה הרושם שמשה רבנו לא ממש שש לתפקיד ואפילו מנסה להתחמק. משה רבנו הענו והצנוע שבאדם חושב שאחיו הבכור, אהרון יותר מתאים, ומצד שני אולי הוא גם קצת חושש מגודל האחריות. 

לכל אדם אחריות

מלמד אותנו רבי נחמן הקדוש שלכל אדם ישנה ממשלה על אנשים ואחריות עליהם. גם על עצמך זו ממשלה ואחריות!  גם לאדם הקטן לכאורה שאין לו תפקיד בכיר וייחוס כלשהו, עדיין יש לו ממשלה (מלשון מושל ושלטון) בביתו על בני משפחתו, לעיתים על השכנים חברים ומכרים. אדם בעל נשמה מאוד גבוהה ייתכן ובנמצא אצלו ממשלה גם על אנשים שמעולם לא ראה ולא יפגוש. ברם, מעשיו משפיעים עליהם באופן ישיר מבלי שהוא ו/או הם ידעו בכלל.

לכן כל אדם מחויב לעצמו ולסובבים אותו. מוכרח לקחת אחריות על מעשיו, שזה אומר ללכת כרצונו של בורא העולם ולא לפי שרירות ליבו. 

תפקיד בכיר

אם נבחן את מנהיגנו לאורך הדורות, גם צדיקי האמת שחיים איתנו כיום, נראה שעבודתם או יותר נכון מחויבותם לעם ישראל היא דבר ברומו של עולם והם עומדים ומחזיקים את כל העולם כולו שבזכותם מתקיים העולם! תפקידם ‘הבכיר’ אינו דבר של מה בכך ובפרט התפקיד מאד מחייב, סיזיפי וקשוח אותו קבלו משמיים ולעיתים בלי בחירה. 

ניתן לומר במילים אחרות שזה בעצם כמו אין ברירה; כאומר זה התפקיד שלך, זה הייעוד שלך ואיתו אתה אמור להתמודד. ואם לא תתמודד , תתרשל ותחליט להתחמק בוא יבוא ויגיע מחליף אחר. כי מישהו אמור למלא את התפקיד, בין אם זה אתה ובין אם לא.. 

גם למלכה לא הייתה ברירה או שכן..

זאת כפי שראינו אצל אסתר המלכה, שאולי הססה ו/או חששה לקבל את תפקידה, אמר לה דודה מרדכי היהודי בצורה הכי נחרצית ושאינה משתמעת לשני פנים “ויֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים: כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ….. וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת (מגילת אסתר, יג-יד)

מייסד החסידות

אדוננו, מורנו ורבנו כבוד הבעל שם טוב הקדוש, סבא רבא של רבי נחמן, בתחילת דרכו היה צדיק נסתר שפעל ישועות מאחורי הקלעים בשקט רב. והנה הגיע היום בו נגלה אליו אחיה השילוני (מורו ורבו של אליהו הנביא) ובפיו בקשה להתגלות לעם ישראל הנמצא בגלות החשוכה וכי הגיע העת להאיר עיניהם בתורת החסידות. הבע”ש בתחילה סירב, אולם רבו הציב בפניו עובדה “אתה חייב ומוכרח! ככה קבעו לך משמיים..!”

הוא מלך ישראל!

דוד מלך ישראל שהיה ילד נדוי עזוב ושנוא. אחיו כפשוטו שנאו אותו בצורה קיצונית, וכל אימתי שיכלו לבזות אותו דמו היה מותר. דוד ע”ה היה רץ לה’ כל הזמן ומכוח בכיותיו נולד ספר התהילים, ממעמקי הלב הכמוסים והנסתרים. 

עם ישראל ביקש מלך וה’ נענה לבקשתם. שמואל הנביא לא ידע מי הוא זה שנבחר למלוכה וכאשר הגיע למשפחתו של דוד, אחיו אפילו לא לקחו אותו בחשבון מרב שזלזלו בו, לא רחשו לו כבוד ואפילו לא העלו על דעתם שהוא זה שנבחר לתפקיד המלך. וכך, כאשר שמואל הנביא משך, השמן סרב להמשך על האחים, ורק נשפך ונמשך על דוד. מזל טוב! יש לעם ישראל מלך הלוא הוא דוד מלך ישראל, משיח צדקנו!

דוד היה עשרות שנים נרדף וממש כמו מוקצה, אבל כאשר ה’ החליט להעלות אותו לגדולה בבת אחת הוא נהיה למלך. האם ניסיונותיו פסקו? ממש לא! שאול המלך קינא בו בטירוף וביקש להורגו. הנסיון עם כבשת הרש, הרדיפות הבלתי פוסקות, המלחמות ועוד. 

ומה איתנו?

גם אנחנו אנשים בעלי משמעות ובעלי תפקידים בכירים משמעותיים וחשובים לחיים! כל אחד ואחת במה שייעדו לו משמיים בהתאם למסלולו ודרכו. ישנו אחד שיודע לעבוד בעבודת כפיים, האחר תקליטן ומשמח באירועים, האחת ממנהלת בית ספר, השנייה פסיכולוגית, זו רואת חשבון וההיא אחות. הצלחה זה אומר לקחת את הכישורים הטובים שקבלת במתנת חינם משמיים ואת היכולות שלך וכל הכוחות המיוחדים הטמונים בך ולעשות איתם חסדים בעם ישראל ולעשות טוב לעם ישראל. 

כל אחד ואחת מאיתנו יודעים מתי אנחנו משמשים בתפקידנו בצורה טובה, ישרה ונאמנה ומתי חלילה מועלים בתפקיד והוא נהיה סרוח. 

אז אנחנו ודאי שלא משה רבנו, לא אסתר המלכה וגם לא הבעל שם טוב. אנחנו פריטים בודדים המהווים את הכלל ויש לנו כוח ויש לנו תפקיד חשוב ונכבד פה בזה העולם. 

ביטחון עצמי

יש לדעת כל עוד הנר דולק אני יכול לשנות. וכל עוד שאני חי פה בזה העולם משמע שהעולם אינו יכול להתקיים בלעדיי; ביטחון עצמי זה אומר שאני יודע את מקומי כרצוי, אהוב בן של מלך, אני יודע שאני יכול לבחור בדרכי את מימוש הפוטנציאל הטמון בי שקיבלתי משמיים לטוב או למוטב. אני משפיע טוב על האחר, מקדם אותו הלאה, מרים אותו, מסייע לו, תומך בו, מפרגן לו – כי מי שבטוח בעצמו ודאי שרק טוב חסד ושפע יכול לצאת ממנו.. הוא משפיע ולוקח אחריות, כי יש לו תפקיד בכיר וחשוב.. בדיוק כמו משה רבנו, אסתר המלכה והבעל שם טוב. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה