סיפור של נסיך

רבי נחמן סיפר מעשייה קצר על מלך גדול. למה גדול? כי הוא רצה לתת לבן שלו את המלוכה בעודו בחיים. מה זה אומר ואיך זה קשור אלינו?

3 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 17.03.21

רבי נחמן מברסלב מספר מעשייה קצרה על מלך גדול.
 
"אספר לכם איך היו שמחים. פעם אחת היה מלך והיה לו בן יחיד, ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו, ועשה משתה גדול, ובודאי בכל פעם שהמלך עושה משתה הוא שמחה גדולה מאוד, והיו שם כל השרי מלוכה וכל הדוכסים והשרים, והיו שמחים מאוד על המשתה.
 
"וגם המדינה היו נהנים מזה שמוסר המלוכה לבנו בחייו, כי הוא כבוד גדול למלך, והיה שם שמחה גדולה מאוד, והיה שם כל מיני שמחה, מקהלות ובדרנים וכיוצא בזה כל מיני שמחה, הכל היה שם על המשתה.
 
"וכשנעשו שמחים מאוד, עמד המלך ואמר לבנו: "היות שאני חוזה בכוכבים, ואני רואה שאתה עתיד לירד מן המלוכה, בכן תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה, רק תהיה בשמחה, וכשתהיה בשמחה גם אני אהיה בשמחה. וגם כשיהיה לך עצבות, אף על פי כן אהיה בשמחה על שאין אתה מלך, כי אינך ראוי למלוכה, מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה, אבל כשתהיה בשמחה, אזי אהיה בשמחה יתירה מאוד…"
 
חובת ילדי המלך
 
רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו מהי החובה המוטלת עלינו, ילדיו של המלך – מלך מלכי המלכים בורא עולם יתברך שמו: להיות בשמחה בלי שם תנאים!
 
טוב, זה ברור שקל להיות שמחים שבראש השלטון עומד מנהיג כמו דוד המלך או שלמה המלך ע"ה, כשהיה לנו בית מקדש והשכינה הקדושה שכנה בנינו. זה קל להיות בשמחה שיקרת התורה והעם היהודי נראו לעיני כל ואף אחד לא זלזל בהם. אין שום בעיה להיות שמחים כשכל אדם חי בנחלתו. ולמרות הגלות והעובדה שאין לנו בית מקדש, שיבנה במהרה בימינו, והשכינה הקדושה שלא נמצאת איתנו, אנחנו צריכים להיות שמחים. כי לא להיות שמחים זה לא רק להיות כפויי טובה, אלא אנו מוכיח שאיננו ראויים להיות נסיכים ונסיכות.
 
אם אנחנו לא שמחים, ההפסד כולו שלנו. בורא עולם הוא קדושה אינסופית ונצחית, ועל פי האריז"ל, אי אפשר להיות קדושים בלי שמחה. לכן בורא עולם הוא התמצית והמהות של השמחה, לא משהו שגובל עם מושגים כמו נוחות ונהנתנות שאנשים מבלבלים עם שמחה. בורא עולם – המלך – ימשיך להיות שמח גם כשאנחנו לא שמחים. כי כשאנחנו לא שמחים, אנחנו מראים לו שאיננו ראויים לשלוט ולזכות שהשכינה הקדושה תשכון בינינו. הגמרא (מסכת פסחים קי"ז, א) אומרת שהשכינה הקדושה יכולה לשכון רק במקום שיש בו שמחה. לכן, אדם עצוב לא זוכה לנוכחות השכינה איתו. כאן מתחיל המדרון האיום של אדם עצוב, כי בלי בורא עולם והשכינה הקדושה הבעיות הופכות לגרועות יותר מתמיד.
 
היום אנחנו נמצאים במבחן השמחה. ישראל והעם היהודי לא זוכים לפופולאריות שהכרנו משנים עברו. בנקודה זו הרבה אנשים מגיעים להחלטות שגויות – הם חושבים שהם יהיו שמחים אם יתרחקו מהיהדות. אבל אין לך שקר גדול מזה. הדרך היחידה להיות אדם שמח, היא ליהנות מכל רגע שאנחנו ילדיו של המלך – של בורא עולם. גם כשאנחנו לא בעמדת כוח, אנחנו עדיין שמחים לקיים את מצוות המלך. אנחנו שמחים בשבת שקיבלנו, בתפילין, בכל מטבע שאנחנו נותנים לצדקה, אפילו כשהמצב קשה לנו.
 
יתירה מזו, קיבלנו את הזכות לדבר ישירות עם המלך בכל זמן שנרצה. זכות זו לכשעצמה היא סיבה לשמחה בלי שום תנאי.
 
לא נולדתי למשפחה דתייה או חרדית. גדלתי בבית ספר חילוני בארצות הברית, וכשעליתי לארץ חייתי את 'ישראל החילונית'. שלמה המלך ע"ה מכנה את היצר הרע "מלך זקן וכסיל". אלה מאיתנו שזכו באמת לטעום את השבת, דף גמרא ואת חכמת הצדיקים האמיתיים, לשבת בשורה הראשונה של הסרט הכי טוב או להגיע לגמר גביע בכדורסל, לא עושים לנו את זה וממש לא מרגשים אותנו יותר. הדרך היחידה בה נרגיש שמחים באמת הוא ההנאה מאור התורה והמצוות, שהן אור הבורא, אור השמחה.
 
כשנהיה תמיד בשמחה, אפילו במצבים הכי קשים ומעיקים בחיים, נראה לבורא עולם שאנחנו באמת הילדים שלנו, העם הנבחר שלו, צאצאים של אבות ואימהות קדושים, שבאמת ראויים להיות אור לגויים, ולקבל את המלוכה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה