טבעת של הגנה

פרשת השבוע שלנו מגדירה את מוֹדֶל הקרב היהודי: "אלף למטה, אלף למטה" ומסבירים חז"ל במדרש שעל כל אלף לוחמים – היו אלף מתפללים. ומשמע במדרש שהם היו ממש זוגות, שכל מתפלל אימץ לוחם והתפלל עליו באופן אישי, כמו שעושים היום בישיבות רבות.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 01.08.24

המיזם של רבי נחמן
בפולין של ערב השואה ידעה החסידות בכלל וחסידות ברסלב בפרט עדנה ושגשוג גדול. החסיד הנלהב, רבי יצחק ברייטר הי”ד, חולל מהפך בעיר ורשה, והביא לכך שחסידות עלומה וכמעט לא מוכרת, חסידות מרוחקת מאוד שאין לה אדמו”ר מוחשי – צברה קהל עצום של חסידים ותומכים שהסתופפו בצלו של רבי נחמן, בעל התפילה.
כאשר ענני מלחמה כיסו את שמי אירופה, והצורר ימ”ש שילח איומים לכל עבר – למעלה משלושה מיליון יהודי פולין היו שרויים בפחת משתק מהבאות. הרב ברייטר עמד ועודד וחיזק את הנפשות בתקווה ובאמונה צרופה, וחזר והזכיר לכולם שאין כוחנו אלא בפה, ובפרט אנשי הצדיק שאמר ש”כל עניינו הוא תפילה”, בוודאי צריכים להחזיק ביתר שאת וביתר עוז באמונה שבכוח התפילה ובתפילה בפועל.
הרב ברייטר ייסד מיזם אדיר של תפילה והתבודדות מסביב לשעון ללא הפסקה, כשהוא מסתמך על דבריו החד משמעיים של רבי נחמן שבשעות קשות של גזירות על עם ישראל אומר רבינו בשיחות הר”ן לתלמידיו כך (בתוספת הערות קטנות להבהרה):
“היתכן שאנו מניחין את השם יתברך שיעשה ויחשוב לגזור גזירות בעולם?!
[אז מה צריכים לעשות? איך אפשר למנוע גזירות?] כי אנו צריכין לקרות את השם יתברך מעסקיו שהוא עוסק בהם, באיזה גזירה וכיוצא חס ושלום, [וכדי לבטל את הגזירות, אנחנו צריכים] לקרות אותו משם, שישליך זאת ויפנה אלינו למה שאנו רוצים לדבר עמו לבקש ממנו שיקרב אותנו לעבודתו יתברך.
[מה גורם לה’ יתברך לבטל ולעזוב כביכול את הגזירות?] כי כשאחד מישראל רוצה לדבר עם השם יתברך לפרש שיחתו לפניו יתברך [ומבקש להתקרב לה’ כמבואר] – אזי השם יתברך משליך כל עניניו וכל הגזירות שרוצה לגזור חס ושלום, וכל העסקים שלו שהוא יתברך עוסק בהם כביכול, והוא משליך הכול ופונה עצמו רק לזה האיש שרוצה לדבר עמו ולפרש שיחתו לפניו לבקש מאתו שיעזרהו להתקרב אליו יתברך”.
לאור זאת תיקן רבי יצחק ברייטר הי”ד שלא תהיה שעה ביממה שבה לא יהיה יהודי שעומד ומתבודד ומדבר עם ה’, כי כל עוד ישנו יהודי שמדבר עם ה’ מבטיח רבינו הקדוש שה’ יתברך עוזב את כל הגזירות. הוא יִסֵּד ויָצַר בעיר ורשה מעין שרשרת של התבודדות שהבטיחה שעשרים וארבע שעות ביממה יהיה לפחות יהודי אחד שיעמוד ויתבודד, והשרשרת הזאת החזיקה מעמד שנים אחדות. מסיבות שונות התפרקה השרשרת, וכעבור זמן קצר מאוד לצערינו עלה הכורת על יהדות פולין.
נענים לקריאה של רבי נחמן
אנחנו לא מבינים חשבונות שמים ואין איתנו מבין ויודע על מה ולמה יצא הקצף, אבל מה שברור לנו הוא שדברי רבינו הקדוש הם אמת ויציב, ודבר אחד מדבריו אחור לא ישוב ריקם. והדברים שהיו נכונים אז, בוודאי נכונים לצרות שאנחנו עוברים היום, והם המגן האמתי שלנו לנוכח על האיומים מבית ומחוץ, מצפון ומדרום, ממזרח וממערב – המגן האמתי הוא שרשרת של התבודדות.
ואפילו התבודדות אישית של יהודי המבקש מה’ על עצמו להתקרב אליו יתברך ולחזור בתשובה עוזרת ומועילה כדי לבטל גזירות – וכל שכן כאשר אנחנו מתפללים ומבקשים על כלל ישראל שאין דבר רצוי ואהוב לפני המקום כמו שמתפללים על הבנים שלו; כל שכן וכל שכן שהתבודדות כזאת היא ההגנה המושלמת מפני כל הגזירות.
ולכן אנחנו בישיבה שלנו ייסדנו שרשרת התבודדות בחלקים של רבעי שעה באופן שהמשימה תהיה שווה לכל נפש, ומי שיכול לקחת על עצמו יותר מרבע שעה לוקח גם יותר מרבע שעה. וישנן ביממה שעות קשות יותר, וברוך ה’ ישנם גברים ונשים שסדר היום שלהם מאפשר להם לנצל גם שעות מורכבות – וכך אנחנו זוכים להבטיח לפי כוחנו שבכל שעה ביממה ישנו איש או אישה שעומדים ומתפללים על החיילים שלנו בכל הגזרות, ועל יושבי ארץ הקודש, ועל החטופים שיחזרו בשלום במהרה ועוד.
מתחברים לשרשרת
ומכאן יוצאת קריאה לכל עם ישראל בכל מקום שהם לייסד שרשראות תפילה במקום מגוריהם. ואם קשה לאנשים לקבל על עצמם להתבודד, כלומר לדבר עם ה’ במילים שלהם – אפשר לעשות שרשרת של אמירת תהלים. מי שיודע להתבודד, יכול גם לפנות אלינו ולהצטרף לשרשרת ההתבודדות שלנו שמתחדשת מידי שבועיים כדי לאפשר גמישות לחברים בשרשרת. כמו כן ניתן לפנות אלינו ולקבל רשימה של נקודות לתפילה שממקדות ועוזרות לכל אחד לקבל רעיונות חדשים של נושאים לבקש עליהם כמו שאומרים לנו חז”ל שצריכים להתפלל על כל פרט ופרט.
להצטרפות לשרשרת התבודדות: אריה 0556771146.
קו שרשרת ההתבודדות: 023139014.
לקבלת נקודות לתפילה שילחו מייל לכתובת: ahavatisrael.b.n@gmail.com
והעיקר הוא להתפלל שעם ישראל יתחבר לאמונה ולשורשים שלו, כי האמונה זה מה שנותן לנו את הכוח והעוצמה, וזה מה שנותן לנו את האחיזה האמתית בארץ ישראל, והשורשים ומסורת ישראל זה מה ששמר עלינו כל כך הרבה שנים בגלות הארוכה.
ואם פעם התפילה על עם ישראל הייתה יכולה להיחשב בטעות כמעלה ליחידי סגולה, הרי שהיום אי אפשר לחשוב ככה. היום ברור שחובה גמורה להתפלל על עם ישראל. היום כולנו חייבים להתפלל על עם ישראל ללא יוצא מן הכלל, גברים ונשים זקנים ונערים.
איך נוכל לישון בשלווה כאשר אלפי חיילים נמצאים בסכנת חיים ומעטפת שלימה של משפחות דואגות חיה בפחד משתק? איך נוכל להעלים עין מעשרות החטופים ומרבבות הגולים מבתיהם? איך נוכל להישאר שאננים כאשר אלפי אלפים מיהודי העולם מרגישים את האנטישמיות ואת שנאת ישראל מרימה ראש והם מפחדים להסתובב ברחובות?
איך מתפללים?
פרשת השבוע שלנו מגדירה את מוֹדֶל הקרב היהודי: “אלף למטה, אלף למטה” ומסבירים חז”ל במדרש שעל כל אלף לוחמים – היו אלף מתפללים. ומשמע במדרש שהם היו ממש זוגות, שכל מתפלל אימץ לוחם והתפלל עליו באופן אישי, כמו שעושים היום בישיבות רבות.
וכבר הזכרנו את דברי בעל הטורים על הפרשה שאומר על המילים “ויימסרו מאלפי ישראל” – אומר בעל הטורים דברים שאנחנו כל כך זקוקים להם: שמסרו עצמן על קדושת ה’, ובפסוק שלפני כן כותב בעל הטורים שכולם היה להם לב אחד לאביהם שבשמים.
וזה מה שאנחנו צריכים היום: לב אחד, אהבת ישראל אמתית, ערבות מושלמת עם כל עם ישראל, ושכל אחד יעשה את חלקו במסירות נפש; וכמו שהחיילים עושים מסירות בלתי רגילה בתנאים שלא ניתן להעלות על הדעת – גם אנחנו שמתפללים עליהם חייבים לעמוד במסירות, בכל הכוח, “לא לישון”, ולתת להם את השמירה וההגנה שהם כל כך זקוקים לה.
פותחים את העיניים – פותחים את הפה
וכדי שיהיה לנו כוח להתפלל, אנחנו חייבים לפתוח את העיניים ולראות את כל הניסים העצומים שמתחוללים סביבנו ולהודות לה’ בלי סוף. כי עם כל הצער והקושי האיום, כולנו מבינים שזה היה יכול להיגמר הרבה יותר נורא. וגם בכל שבוע ושבוע שעדיין נורים טילים בצפון ובדרום אנחנו רואים את יד ה’, כי עם כל הכבוד למערכות היירוט – ברור לכולם שאין יכולת באמת ליירט את כל הטילים ומה שמציל אותנו באמת זו שמירה עליונה.
לכן צריכים להודות לה’ על כל החסדים ועל כל הישועות וההצלות שראינו בעינינו, ומתוך ההודיה יהיה לנו כוח להתפלל כמו שאומר המשנה: “נותן הודיה לשעבר וצועק לעתיד לבוא”. כמו כן, בזכות ההודיה נזכה לראות עוד ועוד ישועות, כי כאשר מודים לה’ על ישועות, זוכים לראות ניסים וישועות בכפל כפליים.

תתבודד, תהיה קרוב. הרב שלום ארוש שליטא במסר מיוחד:

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה