בשדי יער: בגן התפילה וההתבודדות-חלק א’: מי מטהר אתכם
צריכים לדעת, שהבורא נתן לנו מתנה גדולה; מתנה עצומה ומתוקה מאד, שהיא אחת מהמתנות הגדולות ביותר שקבלנו ממנו יתברך - והיא ה''שעה התבודדות". כל מי שרוצה לטעום טעם גן עדן בחייו, ולחיות חיים מתוקים ונעימים, צריך להרגיל את עצמו לעשות שעה התבודדות בכל יום, כמו שנלמד בפרקים הבאים.
מי מטהר אתכם
צריכים לדעת, שהבורא נתן לנו מתנה גדולה; מתנה עצומה ומתוקה מאד, שהיא אחת מהמתנות הגדולות ביותר שקבלנו ממנו יתברך – והיא ה”שעה התבודדות”. כל מי שרוצה לטעום טעם גן עדן בחייו, ולחיות חיים מתוקים ונעימים, צריך להרגיל את עצמו לעשות שעה התבודדות בכל יום, כמו שנלמד בפרקים הבאים.
כי התפילה היא הגאולה של האדם. אדם שזוכה ללמוד את הענין של התפילה ולעסוק בתפילה, הוא למעשה נגאל כבר. בשביל להבין ענין זה, נתבונן במעשה שסיפר רבנו הקדוש על הבעל תפלה”. ונביא כאן רק מעט ממה ששייך לענייננו במעשה הזה:
במעשה זה רבנו מספר, איך שהיה בעל תפילה, שהיה מקרב את כל העולם לעבודת ה’ וכו’, לעסוק רק בתפילה ושירות ותשבחות לה’ וכו’. והיה נכנס לישוב והיה מדבר שם עם איזה אדם על התכלית, ושאין תכלית מכל העולם הזה אלא לעסוק בעבודת ה’ יתברך וכו’. ומי שהיה מתעורר מדיבוריו היה לוקחו עמו למקום שלו, שהיה חוץ לישוב.
ומספר, איך שפעם הייתה רוח סערה שבלבלה את כל העולם, והתפזרו כל בני העולם וכוי, ואחרי כן התקבצו וחפשו להם תכלית, וטעו כל כת וכת כפי שטעו: כת אחת בחרה לה את הכבוד לתכלית, וכת אחרת את הדיבור, וזו את הרציחה, וזו את הניאוף, וזו את הממון – שזו הטעות הקשה מכולם, וכן כל קבוצה וקבוצה טעו במה שטעו, כל אחת לפי סברתה השטותית – מלבד כת אחת שלא טעתה, והיא הכת שבחרה לה את התפילה כתכלית.
והמלך, עם אנשיו ומשרתיו הקדושים וטהורים, גם הם התפזרו בעת שהייתה אותה רוח סערה. ואותו הבעל התפלה היה אחד מאותם אנשי המלך. אחרי כן החלו להתקבץ כל אנשי המלך, בעקר בזכות עבודתו של הבעל תפילה, עד שהיו כולם מקבצים יחדו, ואז היה צריך לטהר את העולם מכל הטעויות והתאוות שנפלו אליהן. ולמרות שכל אנשי המלך היו קדושים וטהורים, שלחו דווקא את הבעל תפילה! וכלשון רבנו הקדוש: “והנה עתה חזרו ונתקבצו כל הקבוץ הקדוש יחד, ושלחו את הבעל-תפילה אל המדינות הנ”ל (הינו המדינות של הכתות הנ”ל, שנחרו להם מדות רעות הנ”ל לתכלית) לתקן אותם ולטהר אותם ולהשיבם משטותם, כל מדינה ומדינה משטות וטעות שלה, כי כולם טעו ונבוכו כנ”ל, ועתה היה בוודאי כוח ביד הבעל תפלה לילך אליהם ולהשיבם…”
עד כאן לעניינינו. (ובאמת ראוי לכל אחד לקרא את המעשה מתחילתו לסופו, לי כאן הבאנו רק כמה פרטים בודדים השייכים לנו, מחמת קצר היריעה.) עקרו של דבר הוא, שמכאן אנו לומדים את היסוד הגדול ביותר בחיים: רק התפילה יכולה לגאול את העולם בכלל ואת כל אחד ואחד בפרט! ולמעשה – הגאולה היא התפילה! כמו שראינו במעשה הזה, שמי שנשלח לטהר את כל העולם, היה הבעל תפילה דווקא! כי רק לו היה את הכוח להוציא את כל העולם מהשטויות שלהם.
נשאלת השאלה: מדוע הבעל תפילה, הוא היחידי שיכול היה לתקן את העולם? מה היה בו יותר מכל אותם הצדיקים? מאותם אנשי המלך הקדושים והטהורים? התשובה היא פשוטה: מאחר וכל ענינו הוא תפילה, לכן הוא יכול ללמד את כולם להתפלל, ולזכות על ידי כך להיטהר.
כי צריכים להבין היטב: מה זו גאולה”? גאולה זו תפילה! הבעל תפילה שהלך לטהר את העולם ולהשיבם, עשה זאת על ידי שלימד אותם להתפלל. וכך יהיה כשיבוא משיח בקרוב – המשיח יתקן את העולם בעקר על ידי שילמד אותם להתפלל. כמו שמוזכר בכמה מקומות בדברי רבותינו הקדושים, שעקר ענינו של משיח הוא להביא את העולם לשלמות האמונה והתפילה. כגון מה שאמר רבנו הקדוש, שכשיבוא משיח, אזי כמו שהיום כל אחד מניח תפלין כך כל אחד יעשה שעה התבודדות. וכמו מה שמובא בשם הבעל-שם-טוב, שמשיח ילמד את העולם להתפלל שמונה-עשרה נקי. ושבמניין של משיח מי שיהיה לו מחשבה זרה אחת, יכו אותו, ועוד ועוד שיחות. וכן מרמז ענין התפלה בשמו של משיח, שהן אותיות ‘משיח – מדבר’.
וכן מובא בכתבי הקבלה, שאלפיים השנים הראשונות של בריאת העולם, עקר התיקון היה דרך ארץ ומדות, ואלפיים שנים שאחריהן – למוד התורה. ואלפיים שנים אחרונות – תיקון התפילה.
לרכישת ספרו המרתק של הרב שלום ארוש שליטא: בשדי יער לחצו כאן:
הרב שלום ארוש בשיחה על ההתבודדות:
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור