במחשבה תחילה
לא פעם באים אלי יהודים לקבלת קהל בוכים ואומרים לי: הרב קראתי את הספרים, עשיתי הכול, אני מתפלל בלי סוף, קברי צדיקים, כל הסגולות, צדקות, ועדיין הכול תקוע הכול סגור – מה עוד אפשר לעשות?
סגולה שעוד לא ניסית
לא פעם באים אלי יהודים לקבלת קהל בוכים ואומרים לי: הרב קראתי את הספרים, עשיתי הכול, אני מתפלל בלי סוף, קברי צדיקים, כל הסגולות, צדקות, ועדיין הכול תקוע הכול סגור – מה עוד אפשר לעשות?
והתשובה שלי היא: “תדע שה’ אוהב אותך”.
בדרך כלל רואים עליהם שהם מצפים ממני למשהו אחר. הם מצפים שאתן להם עצה מעשית, לקרוא פרק פלוני שלש פעמים ביום, ללמוד ספר אלמוני, ולעשות כך או אחרת. ולכן הם מתאכזבים…
אבל מה שהם לא מבינים זה שהאמונה שה’ אוהב אותך, זו ה”סגולה” הגדולה ביותר, והעצה הטובה ביותר, כי זה ה”מנוע” שדוחף ומחיה ומאיר את כל התפילות שלך, כמו שתמיד אמרתי וכתבתי שהתפילה מתקבלת לפי האמונה! ואמונה זה אומר להאמין שה’ אוהב אותך ורוצה לתת לך רק טוב.
אדם שמתפלל ולא מאמין באמונה שלימה שה’ אוהב אותו – זה נקרא תפילה בלי אמונה ולכן התפילה שלו לא פועלת.
אדם שמתפלל וחושב שהוא צריך “לשכנע” את ה’ לתת לו – זה נקרא תפילה בלי אמונה, ולכן התפילה שלו לא פועלת.
ולכן אין לך עצה מעשית יותר לכל ישועה כמו להאמין באמת שה’ אוהב אותך ורוצה לעשות לך רק טוב ועוד יותר טוב.
איך מבקשים
כי הערך של התפילה לא נקבע לפי המילים אלא לפי האמונה!
והאמונה שמשפיעה באופן מכריע על התפילה היא: מה אתה חושב על עצמך, ומה אתה חושב על הבורא שאתה פונה אליו, הביטחון שיש לך בעצמך, והביטחון שיש לך במי שאתה מבקש ממנו – אלה הדברים שמשפיעים על איך שתיראה הבקשה שלך החזקה היא ומשכנעת אם רזה ורפויה, חלושה ודלה, ומובן שזה ישפיע על התוצאות והפירות של התפילה.
ונסביר: אתה לא יכול להתפלל אם אתה לא מאמין בבורא שהוא אוהב ורוצה לתת ורוצה להשפיע, וכמובן אם אתה לא מאמין בעצמך שה’ אוהב אותך כמו שאתה, ושאתה אהוב ורצוי וחשוב ויקר בעיניו יתברך, ושהבורא רוצה לתת ולהשפיע לך כמו שאתה.
מי שחושב שה’ לא אוהב אותו, או לא רוצה לתת לו את כל הטוב שבעולם – אין לו סיכוי להתפלל בכוח ובעוצמה כמו שצריך להתפלל. וזו תפילה בלי אמונה והיא לא פועלת את הפעולה הרצויה.
יודע או לא יודע?
ולכן צריכים להבין שהיסוד “השם יתברך תמיד אוהב אותי, ותמיד יהיה לי רק טוב, ועוד יותר טוב, ועוד יותר טוב” – זה היסוד והבסיס הפנימי שרק מתוכו ניתן להתפלל תפילה חזקה ועוצמתית, וממילא זהו המפתח לכל הישועות.
וזה מאוד מאוד פשוט וחד:
אתה רוצה ישועה? אתה צריך תפילה!
אתה רוצה להתפלל? אתה חייב להאמין שה’ אוהב אותך תמיד ויעשה לך רק טוב!
ולכן לכל אלה שצריכים ישועה ופונים אלי העצה שלי היא: תאמין שה’ אוהב אותך.
ולא אחד ולא שניים כבר ענו לי: “אני יודע שה’ אוהב אותי”.
הוא אומר שהוא יודע, אבל אני יודע שהוא לא יודע… כלומר, הוא יודע ולא יודע. הוא יודע בראש שה’ אוהב אותו, אבל זה עדיין רחוק מהלב שלו. ככל שהוא יידע את זה יותר ויותר בלב – כך הוא יראה דברים מתחילים להשתנות.
לכן אני אומר להם תשירו את השיר של האמונה: ה’ יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב… – ואתם תראו שינוי לטובה.
עצה לתפילה
לכן נעבור מיד לעצה מעשית פשוטה והכרחית:
כשאתה עומד להתפלל, לפני שאתה מתחיל להתפלל, תזכיר לעצמך ותכניס את הדברים הבאים לעומק עומק הלב:
“ריבונו של עולם, אתה אבא שלי, ואתה אוהב אותי כמו שאני, שמך נקרא עלי כמו שאני, אתה משפיע עלי שפע וטובות בלי סוף, ויש לך תענוג לתת ולהשפיע רק טוב על כל יהודי ועלי כמו שאני”.
ובוודאי כל חיסרון בחיים תלוי בחסרונות רוחניים של האדם, ולכן תזכיר לעצמך, שכשאומרים שבורא עולם עושה רק טוב, זה אומר שהוא יכול גם לתת לך אמונה שלימה, ולכון אותך איך לעשות תשובה שלימה, ולעזור לך לעשות תשובה על העוון שבגללו יש לך את החיסרון הזה, ולמלא את החיסרון הזה בפועל. זאת האהבה הכי גדולה של ה’ אלינו.
וכבר הבאנו בעבר אבל חשוב להזכיר שוב את דברי הרב הקדוש, רבי לוי יצחק מברדיטשוב שכותב כך:
“כשאדם מאמין באמונה שלימה שהקדוש ברוך הוא – הוא אבינו, ויש לו תענוג כשמשפיע טובות על עמו ישראל, כאשר היכולת בידו לתת טובות לכל העולמות – אז האדם אינו חסר כלום וכשיבקש מן הקדוש ברוך הוא לרחם על עמו – בוודאי הקדוש ברוך הוא ימלא רצונו”.
זה ממש מפורש בדברי הרב, שהתפילה פועלת לפי האמונה שה’ אוהב אותי ורוצה לעשות לי רק טוב! ושמי שמאמין בזה בלב שלם ובאמונה שלימה – הקדוש ברוך הוא בוודאי ימלא רצונו!
אתה אמרת
וזה מה שלומדים מהתפילה של יעקב אבינו בתחילת הפרשה.
יעקב אבינו נמצא בסכנה גדולה. עשיו מגיע עם ארבע מאות איש להרוג אותו, ויעקב מבקש מה’ שיציל אותו, אבל לפני שהוא מבקש “הצילני נא מיד אחי מיד עשיו”, הוא נותן הקדמה לתפילה: “אלוקי אבי אברהם ואלוקי אבי יצחק ה’ האומר אלי שוב לארצך ולמולדתך ואיטיבה עימך” – אתה אמרת שאתה רוצה להיטיב לי ושיהיה לי עוד יותר טוב ועוד יותר טוב, זה הרצון שלך, ולכן אני מבקש ממך “הצילני נא”.
מיד בלילה שלאחר מכן, נפגש יעקב עם שרו של עשיו ומכניע אותו, ואז שרו של עשיו מברך את יעקב ומבשר לו ששמו ישתנה מ’יעקב’ ל’ישראל’.
ה’כלי יקר’ אומר שהמלאך של עשיו היה הסמ”ך מ”ם, ששמו מרמז על עיוורון מלשון מסמא את העיניים מלראות את ה’ וזה מה שרצה לעשות ליעקב; ואילו ישראל זה מלשון “אשורנו”, מלשון ראיית ה’, והשר של עשיו הודה ליעקב: לא רק שלא הצלחתי לסמא אותך, אלא אתה תמיד רואה את ה’.
אהוב ורצוי תמיד
על פי דברי ה’כלי יקר’ ניתן לומר בדרך רמז שכל מטרת היצר הרע היא לסמא את העיניים שלא נראה את הטוב ואת האהבה ואת הרחמים האינסופיים של ה’ עלינו; והמלחמה הגדולה שלנו היא לראות תמיד את ה’, לראות תמיד איך שמו יתברך נקרא עלינו והוא אוהב אותנו ורוצה להיטיב לנו תמיד ובכל מצב!
והשם ‘ישראל’ מרמז על הרחמים האינסופיים של ה’ כמו שאומר רבינו ש’ישראל’ ר”ת “א-ל ש-די ייתן לכם רחמים”. ורבי נתן מבאר בליקוטי הלכות, שגם כאשר האדם מרגיש רחוק ולא ראוי מצד מעשיו שאינם טובים – אבל מצד רחמיו האינסופיים והתמידיים של ה’ יתברך ה’ קרוב אליך ואוהב אותך תמיד.
ולכן נחזור על העצה לתפילה: לפני שאתה מתחיל להתפלל, תחזור שוב ושוב על הידיעה ‘השם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב, ויהיה לי עוד יותר טוב ועוד יותר טוב, כי ה’ יתברך רוצה להיטיב לי עוד ועוד’ – עד שתרגיש את אהבת ה’ מאירה בלבך, ואז תתפלל בעוצמה מתוך ההרגשה הנכונה שה’ אוהב אותך, ובוודאי תיוושע.
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור