דרכו של היצר הרע- קאוצינג מפרשת שמות
ואז תופסים את הראש ושואלים איך זה קרה? אם נתבונן בדרך כלל נשים לב שזה קרה מדבר קטן ואפילו פעוט ואולי אף חסר משמעות.. אבל שם הייתה הפריצה להיכנס! שם ניתנה ההזדמנות ליצר הרע..!!
“וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּפָרֶךְ. וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים, וּבְכָל-עֲבֹדָה, בַּשָּׂדֶה אֵת, כָּל עֲבֹדָתָם, אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם, בְּפָרֶךְ” (שמות א, יג-יד)
סדר חדש במצרים
חומש ופרשת שמות מתחילים באזכור על משפחת יעקב שירדו מצרימה, שניים עשר השבטים והיו שבעים נפש ככתוב “וַיְהִ֗י כָּל־נֶ֛פֶשׁ יֹֽצְאֵ֥י יֶֽרֶךְ־יַֽעֲקֹ֖ב שִׁבְעִ֣ים נָ֑פֶשׁ וְיוֹסֵ֖ף הָיָ֥ה בְמִצְרָֽיִם” (שמות א ו). אח”כ התורה מעדכנת אותנו שיוסף ואחיו מתו ככתוב וַיָּ֤מָת יוֹסֵף֙ וְכָל־אֶחָ֔יו וְכֹ֖ל הַדּ֥וֹר הַהֽוּא (שמות א ז).
לאחר מכן מתחילה השתלשלות עניינים מאד מעניינת ומהירה, בני ישראל פרים ושורצים (בן פורת יוסף)במקביל קם מלך חדש במצרים שלא ידע את יוסף. ישנם כמה פרשניות לחוסר ידיעת יוסף; האחת מלך חדש ממש שלא הכיר בכלל את יוסף והשניה אותו פרעה שבחר לשכוח את יוסף הצדיק ותרומתו האדירה למצרים ולכל העולם כולו.
פרעה מבחין שעם ישראל גדלים ומתרבים בצורה על טבעית, ואכן יד ה’ היתה בדבר, ברכה שבכל קרס היו 6 ולדים ומשך ההריון היו כמה שעות בלבד והלידות היו קלות ביותר. המצב מכניס אותו ללחץ והוא חושש מבני ישראל ככתוב “הָ֥בָה נִתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ פֶּן־יִרְבֶּ֗ה וְהָיָ֞ה כִּֽי־תִקְרֶ֤אנָה מִלְחָמָה֙ וְנוֹסַ֤ף גַּם־הוּא֙ עַל־שׂ֣נְאֵ֔ינוּ וְנִלְחַם־בָּ֖נוּ וְעָלָ֥ה מִן־הָאָֽרֶץ” (שמות א, י).
פרעה לוקח את החששות והפחדים עוד צעד קדימה ובונה ערי מיסים את פיתום ורעמסס, ומתחילים להעביד אותם בפרך, בעבודה קשה.
גזרת השעבוד החלה
ה’ יתברך חיכה שיוסף ואחיו הקדושים יפטרו מן עולם וכך מתחילה לה גזרת השעבוד של עם ישראל. פרעה הרשע מגלה טקטיקה לכאורה מאד פשוטה אבל מעניינת. טקטיקה אותה נגלה גם בהמשך כדרכו של היצר הרע להסיט אותנו להרבה דברים.
פרעה מבין שישנו מצב בו עם ישראל יכול לגבור על המצרים מה שעלול לסכן את כסאו, שלטונו ומלכותו. מצידו הוא אינו מוכן לסבול את הרעיון והולך איתו רחוק מאד. אין לו שום בעיה להרוג תינוקות חפים מפשע ללא רחם (מוכר לכם גם מהיום?!) ולרחוץ בדמם, ואת היתר הוא מבקש לדחוף בקירות כלבנים. אכזריות ורוע לב שאין שני לה.
תהליך
מסתברא שהחלטת פרעה להתחיל את השעבוד היתה מאד מתוחכמת כאמור, הוא לא הנחית את הגזרה כרעם ביום בהיר ובבת אחת כי ידע שזה ייצור לו בלאגן, כאוס ואולי התמרדות מצד העם עצמו.
מה עשה? באותו הבוקר, הבוקר הראשון בו התחיל השעבוד פרעה קם מוקדם, שינס מותניו וירד לעם, לפשוטי העם. הגיע לשדות והחל הוא בעצמו מלבן תבן, מקושש ועובד עבודת כפיים ממש כשל עובד מן המניין.
ראו ככה פשוטי העם ואמרו לעצמם, רגע, אם המלך עושה כן – אני לא אעבוד? לא אעזור לו? וודאי שכן! וככה יצאו כל העם אחרי המלך לאסוף תבן, ללקוש ולעבוד בעבודת כפיים אחרי פרעה הרשע..
בסוף היום פרעה חזר לארמון עיף אך מרוצה. חיוך זדוני נמרח על פניו כאומר לעצמו איזה טיפשים! הפלתי אותם בפח. מיד ביקש ממשרתיו לבדוק מה היה ההספק של אותו היום ולמחרת כבר הציב אומדן ורף חדש – המשחק של אתמול לא יהיה גם היום.
מחר אתם תלקטו פי שתיים ותתנו תפוקה הרבה יותר גבוהה מזו של היום, מבלי להתחשב כמותית ועובדתית. כמותית – בכמות העובדים שהיתה היום לעומת מחר, היום רוב האנשים התלהבו ונהרו אחריו בעוד שמחר כולם יצטרכו לצאת לעבודת הפרך בציווי של פרעה. עובדתית – אין לכם ברירה זהו צו מלכותי. וככה נרקמה המזימה והצליחה מעל ומעבר למשוער. למחרת כבר היו שוטרים ונוגשים שאיימו הכו הרביצו התעללו בבני ישראל. וכך מיום ליום ההכבדה הלכה החמירה והחריפה.
דרכו של היצר הרע
ליצר הרע אינספור דרכים להפיל את האדם, אבל אחד מהעיקרים שבהם היא מידת ההקטנה והזלזול. הרי כאשר מבקשים מאד לעשות עבירה גסה וחמורה סיכוי סביר שהוא לא יסכים. אבל אם מדובר במשהו קטנטן בקושי נראה ומורגש, ובפרט שהרבה עושים אותו גם אז איך אומרים, כביכול לאדם ישנה הקלה (אמנם שקרית ומזויפת) לתת לעצמו הקלות והנחות.
ברגע שאדם נותן לעצמו הנחות והקלות גמרנו, שם היצר הרע נכנס במלוא העוצמה וממשיך לסובב את האדם עד שמעיף אותו לגמרי. זוהי אחת מדרכיו בהתחלה כאומר ‘שטויות לא נורא זה משהו נורא קטן, תתעלם ואל תתרגש, מה אתה מחמיר עם עצמך’ ולאחר מכן מוסיף חטא על פשע והאדם כבר נמצא במצב מאד מבין ולעיתים אף חסר אונים. ההיתר נהיה כבר להרגל וההרגל לדרך חיים ה’ ירחם.
מה מלמד אותנו הבעל שם טוב?
הבעל שם טוב מלמד אותנו דרך חשובה בהתנהלות בעבודת ה’ ולחיים בכלל. שלב אחרי שלב ולא בבת אחת כמאסה. צריך להכין כלים נפשיים, מנטליים רוחניים בכדי להכיל, אחרת עלולה להיות שבירת כלים וזהו מצב מסוכן.
בנוסף, תמיד הכי נכון וחכם להתקדם צעד אחרי צעד בצורה שקולה ומדודה ולא באימפולסיביות.
פעם הגיע הבעל שם טוב לעיר פולנאה, ועמד בשוק והתחיל לספר סיפורים עד שהמון אנשים נקהלו סביבו לשמוע את דבריו. כשהגיע זמן המנחה נכנס הרב הקדוש רבי יוסף יעקב מפולנאה בעל ספר “התולדות” לבית המדרש, וירא כי אין איש. הגידו לו הנה בא יהודי אחד ועומד בשוק ומספר סיפורים.
הלך ה”תולדות” לשם ושאל את פיו: “מדוע יעכב את הציבור מלבוא להתפלל?” ענהו הבעש”ט: “אספר לכם מעשה”. הסכים ה”תולדות” ואמר: “ספר!”. כשסיים הבעש”ט את הסיפור, הוסיף ואמר: “אספר כעת עוד מעשה”. ענה ה”תולדות” יותר בדרך כבוד – “יספר!”, בסיומו את המעשה ביקש הבעש”ט לספר עוד מעשה, והגיב ה”תולדות” – “כולנו שלכם!” וכך נתקרב לחסידות.
שימו לב בזכות התהליך של הבעל שם טוב זכה לקרב אחד מגדולי הדור של אז לחסידות. קרבה לעולם נעשית בחום ואהבה תוך שימת דגש לצרכי האחר שלב אחר שלב באופן שקול, מדוד ומובנה.
לסיכום,
גם פרעה שבאופן ברור מייצג את כוחות הרשע בחר לבנות תהליך הדרגתי, שלב אחרי שלב בשיעבוד עם ישראל. ביום הראשון כאמור הוא בעצמו יצא לשטח ועבד כמו כל עובד אחר, כביכול לשמש דוגמא וליצור אמפתיה והזדהות, כאומר אני המלך בא לעבוד איתכם, אז מי לא יתן יד? יום למחרת כבר כבר ידעו את המניין של אתמול ובאו בדרישה כפולה תוך הפעלת איומים ומניפולציות והו אז כבר לא היתה ברירה כי הסנקציות היו קשות ומהר מאד עם ישראל מצאו את עצמם תחת עבודת פרך כעבדים לכל דבר ונפלו ברשת.
כך היא גם התנהגותו של היצר הרע, שבהתחלה מפתה את האדם באשליות ובדימיונות כך שחושבים שהכל ורוד, ואחרי שסוחף ומוליך שולל הוא בדר”כ בונה את דרכו בשלבים ולא בבת אחת ומהר מאד מתגלה התמונה העגומה שכבר נמצאים עמוק ברשתו.
ואז תופסים את הראש ושואלים איך זה קרה? אם נתבונן בדרך כלל נשים לב שזה קרה מדבר קטן ואפילו פעוט ואולי אף חסר משמעות.. אבל שם הייתה הפריצה להיכנס! שם ניתנה ההזדמנות ליצר הרע..!!
בברכת שבת שלום טובה ומבורכת , רוחמה אפרתי
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור