אני אוהב כל יהודי!

בשבוע שעבר יצאתי בקריאה לעם ישראל להתחיל בקמפיין מחץ לקירוב הגאולה שקוראים לו "אני אוהב כל יהודי" – להחליט ולשנן ולעשות הכול כדי לאהוב כל יהודי מכל הלב!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 08.06.20

סיום מסכת מסוג אחר

 

עם ישראל היקר, הכול כבר מוכן לגאולה. את כל הצרות והייסורים כבר עברנו. בורא עולם רוצה מאתנו עוד מאמץ קטן בשביל שנוכל לעשות "סיום מסכת" על כל הגלות הארוכה הזאת ונתחיל לראות את כל ההבטחות והייעודים של הנביאים וחז"ל מתגשמים לנגד עינינו.

מה חסר עכשיו? רק להרבות באהבת ישראל! אין דבר שמשמח את האבא כמו לראות את הבנים שלו אוהבים ומאוחדים. וגם אם הם לא מסכימים, הם לא שונאים זה את זה. וגם אם חלקם טועים, הם לא מתרחקים, אלא מתקרבים ומקרבים מאירים פנים ומסבירים, ולפחות אוהבים ומתפללים איש על רעהו.

 

הראשון להרוויח

 

בשבוע שעבר יצאתי בקריאה לעם ישראל להתחיל בקמפיין מחץ לקירוב הגאולה שקוראים לו "אני אוהב כל יהודי" – להחליט ולשנן ולעשות הכול כדי לאהוב כל יהודי מכל הלב, להימנע מלצער או מלדבר רע על עם ישראל ולהרבות באהבה בינינו. וברוך ה', יהודים רבים מתחילים לחיות לפי זה ומבערים מהחיים שלהם את כל הארס המיותר והמזיק לעצמם ולעולם של שנאת החינם ושל הדיבורים הרעים על עם ישראל.

כשאתה אוהב כל יהודי – אתה המרוויח הראשון. אין אושר גדול מזה. אין שמחה וסיפוק מלראות כל היום את האנשים שאתה אוהב, ואין צער ותסכול יותר מאשר לראות אנשים שאתה לא אוהב. וכשאתה חושב טוב על כל יהודי ואוהב אותו – אתה למעשה מסתובב כל היום בין האוהבים שלך היקרים ללבך. זו הרגשה טובה ומרוממת.

 

 

אהבה באמונה

 

ובכל זאת שאלו אותי רבים שתי שאלות.

שאלה ראשונה, איך אפשר לאהוב את השונאים שלך? את אלה שמזיקים לך?

אז כמובן, אלה שלמדו את הספר "בגן האמונה" לא שואלים את השאלה הזו. ולכן הסברתי בשבוע שעבר שהאמונה, שהיא הבסיס לכל המידות הטובות ולכל הטוב שבעולם הזה – היא גם הבסיס של אהבת ישראל אמתית לאהוב כל יהודי. רק כשאתה יודע שהכול מה' ואף אחד לא עושה לך כלום, וכולם בסך הכול שליחים ומקלות של ה' – רק אז אתה יכול לאהוב את אלה שמצערים אותך, כי אתה יודע שזה לא הם אלה שמצערים אותך.

 

ומה עם הרשעים?

 

אבל שאלו אותי שאלה נוספת: איך אפשר לאהוב את הרשעים, את כל אלה שפועלים נגד התורה, שמדברים רעות על הצדיקים? איך אפשר לאהוב אותם?

אבל למעשה התשובה על השאלה הזאת היא ההרחבה של התשובה על השאלה הקודמת. כשיהודי אחר מצער אותך והוא באמת עושה מעשה לא טוב, צועק, מקלל, מזיק – הוא בוודאי לא בסדר, אבל אתה לא שונא אותו – מדוע? כי הוא רק מקל של ה'. מה שאתה סובל זה לא בגללו. זה בגלל שככה ה' רוצה וזה לטובתך ויש כאן מסר אישי עבורך מתוך האהבה שבורא עולם אוהב אותך ורוצה לקרב אותך.

אבל מה עם אותו אחד שמצער אותך, הרי הוא באמת לא בסדר? אז נכון שהצער שלי הוא לא ממנו אלא מה', אבל הוא באמת לא בסדר, למה לא לשנוא אותו על כך?

 

הרחמנות הגדול ביותר

 

אלא שהתשובה היא שהבן אדם הזה שעושה מעשים רעים – פשוט אין לו דעת. הוא בסך הכול מסכן גדול. הוא גם מסכן שה' בחר בו להיות השליח הרע לעשות רע בעולם. אם כך לא רק שאין מה לשנוא אותו, אלא יש עליו רחמנות כפולה ומכופלת, גם אין לו דעת, והוא גם במעגל האומלל של "מגלגלים חובה על ידי חייב". אז בוודאי מוטל עלי לרחם עליו ולאהוב אותו ולהתפלל לה' שייתן לו דעת ושיחזיר אותו בתשובה.

ולכן גם כשתאה רואה רשעים שפועלים נגד התורה והצדיקים, תבין שהם בסך הכול מסכנים גדולים. כמו שאתה רואה עני מקבץ נדבות ברחוב ואתה מרחם עליו, ככה תרחם גם עליהם. אין לך עניים גדולים מהם, כי "אין עניות אלא מן הדעת".

תאהב אותם ותתפלל עליהם. תתפלל עליהם בברכת חונן הדעת שה' ייתן להם דעת, ובברכת הרוצה בתשובה שה' יחזיר אותם בתשובה, ובברכת סלח לנו שה' יסלח להם כי העוונות שלהם מכבידים על השכינה ועל כל עם ישראל ואנחנו ערבים גם עליהם.

 

המזיק מזיק לעצמו

 

ובסך הכול האנשים האלה מזיקים רק לעצמם. כי אף אחד לא יכול להזיק לך, שהרי ה' משגיח על כל אחד בהשגחה פרטית וכל מה שקורה בעולם הכול ברצונו ובגזרתו וברחמיו. וכל שכן שישנה השגחה מופלאה על כלליות עם ישראל ואי אפשר להזיק לתורה או לצדיקים. מי שמזיק ומצער – מזיק אך ורק לעצמו כבר בעולם הזה שחייו הם חיי גיהינום וכמובן גם בעולם הבא.

כי כמו שפתחנו את המאמר, מי שאוהב כל יהודי, מי שמלא ברחמים ובנתינה – הוא המאושר האמתי כבר בעולם הזה. אבל מי שחי בשנאה ובמלחמות – הוא המסכן והאומלל באמת. מסכן הבן אדם. לא טעם אף פעם טעם של קדושה, טעם של אמת, טעם של יהדות. זו הסיבה שהוא נראה כמו שהוא נראה.

 

אהבה מעשית

 

לכן ברמה המעשית אין לך אהבת ישראל כמו הפצה, ונסביר את זה לאור הקמפיין שלנו.

להיכנס לקמפיין של "אני אוהב כל יהודי", זו זכות גדולה. איך מתחילים? מתחילים מהראש. אפילו אם אתה רק אומר את זה ועוד לא מרגיש את זה באמת. זו כבר התחלה טובה מאוד. הכול מתחיל מהמודעות, מההבנה שזו האמת. רק אז מתחיל אצלך הרצון ונולדות בך השאיפות לחיות לפי האמת הזאת. כל עוד אתה חושב שזה נורמלי וטבעי לשנוא את פלוני ואת אלמוני – איך תתקדם בכלל? לכן הכול מתחיל מהראש.

אבל צריכים שזה יגיע מהראש גם ללב, שנחיה את זה באמת ושנרגיש ככה באמת. זו כבר עבודה. ועבודה היא שינון ותפילה. שינון כי כל כך התרגלנו לחיות בלי אהבת ישראל, ועכשיו שאנחנו רוצים להשתנות אנחנו צריכים להרגיל את עצמנו בהרגלים אחרים לגמרי וזה התפקיד של השינון. וכמובן תפילה, כי התפילה גם ממשיכה עליך סייעתא דשמיא והיא גם משיבה את הדעת אל הלב כלומר שכל הלימוד שלך שנמצא בראש שלך על ידי התפילה הוא נכנס לתוך הלב.

 

להעניק חיים

 

אבל השלב הבא הוא שהדעת תתפשט בכל האיברים שהם כלי המעשה, וזה על ידי שעוסקים באהבת ישראל בפועל אם על ידי חסד פשוט ואם על ידי ההפצה של הספרים והחוברות שהיא החסד הגדול ביותר, כי אתה לא נותן לאדם רק כסף או שווה כסף אלא אתה נותן לו דעת, אתה נותן לו חיים, כי החכמה תחיה בעליה, אתה מציל אותו מסבל ומוות בעולם הזה ובעולם הבא, ואתה מושיע גם את כל המשפחה שלו לדורי דורות.

לכן יהודים יקרים, תעלו על הגל. "אני אוהב כל יהודי" – זה קמפיין הגאולה. עוד קצת מאמץ ואנחנו שם ברחמים גדולים ובלי צרות וייסורים, בלי מלחמות, בלי טילים ובלי פיגועים. אז קדימה נאיר פנים לכל אחינו בית ישראל, וה' יאיר לנו את פניו ברחמיו הגדולים לגאול אותנו גאולת עולם באהבת עולם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה