הלכות מקום התפילה

סימן צ – מקום התפילה- א. לא יתפלל במקום פרוץ, כמו בשדה, מפני שכשהוא במקום צניעות חלה עליו אימת מלך ולבו נשבר. ואם עבר והתפלל במקום פרוץ, יצא ידי חובת תפילה. ב.ואמנם מותר להתפלל בחצרות בתי כנסת...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 07.04.21

סימן צ – מקום התפילה
 
א. לא יתפלל במקום פרוץ, כמו בשדה, מפני שכשהוא במקום צניעות חלה עליו אימת מלך ולבו נשבר. ואם עבר והתפלל במקום פרוץ, יצא ידי חובת תפילה.
ב. ואמנם מותר להתפלל בחצרות בתי כנסת, וכן המנהג פשוט להתפלל ברחבת הכותל המערבי, אף במקום שאין מחיצות.
ג. ואמנם הולכי דרכים מותר להם להתפלל בשדה. וכשיש שם אילנות טוב יותר שיעמוד להתפלל בין האילנות. ועל כל פנים צריך לנטות לצידי הדרך כדי שלא יפסיקוהו עוברי דרכים.
ד. כשיש לפניו ברירה להתפלל במקום פרוץ, או בבית שאין בו חלונות, עדיף להתפלל בבית שאין בו חלונות, אף שהוא אפל.
ה. מצווה לרוץ כשהולך לבית הכנסת, וכן לכל דבר מצווה, שנאמר, נרדפה לדעת את ה’. ואפילו בשבת שאסור לפסוע פסיעה גסה. וכל שכן שיש ליזהר שלא לעמוד באמצע הדרך לשוחח עם חבירו בחפצי עצמו, כי על ידי זה מצוי שיאחר לבית הכנסת.
ו. לא יכנס לבית הכנסת בריצה, אלא יעצור בכניסה וילך באימה כנכנס לפני המלך.
ז. היוצא מבית הכנסת אסור לו לרוץ, או לפסוע פסיעה גסה, שמראה עצמו שעיכוב בית הכנסת דומה עליו כמשאוי.
ח. אם יוצא מבית הכנסת על מנת לחזור, מצווה לרוץ כדי למהר לחזור, אף שהרואים אינם יודעים את סיבת הריצה.
ט. וכן היוצא מבית הכנסת על מנת ללכת לבית המדרש, מותר לו לרוץ מבית הכנסת מיד, ואין צריך שיתחיל במרוצתו במחצית הדרך.
י. יש אומרים שאין יוצאים ידי חובת מצוות ריצה לבית הכנסת בנסיעה במכונית, ועל כן טוב לחנות בסמוך לבית הכנסת, ולקיים משם את המצווה ברגליו.
יא. הרץ לבית הכנסת בשבת והזיק לחבירו דרך ריצתו, יש אומרים שחייב לשלם, שלא פטרו הרץ לדבר מצווה אלא כשהוא רץ בער"ש בין השמשות, שהוא טרוד ונחפז להכנת צרכי שבת.
יב. ישכים אדם לבית הכנסת כדי שיימנה עם עשרה הראשונים. וכל זה דוקא כשהוא מתפלל עמהם. אבל כשהתפלל כבר ומגיע לבית הכנסת לצורך איזה ענין, אין צריך להקפיד להגיע מעשרה הראשונים המתפללים במקום באותה שעה.
יג. היכא דאפשר מצווה לבוא לבית הכסת כשהוא עטור בטלית ותפילין, ומצווה זו קודמת למצוות עשרה ראשונים.
יד. יש שמקפידים להתאסף עשרה ביחד ולהכנס יחד לבית הכנסת, והוא על פי המבואר בזוהר הקדוש. ותבוא עליהם ברכה.
טו. אף אם היו כבר עשרה בבית הכנסת, כל המקדים לבוא אחריהם מעלתו גדולה.
טז. מי שקשה לו להשכים מוקדם, ישתדל להיות מעשרה ראשונים לתפילת מנחה וערבית.
יז. כל הקובע מקום לתפילתו אלהי אברהם בעזרו, ומעלה גדולה יש בדבר, שזוכה שתפילתו מתקבלת יותר. ונכון שיקבע לעצמו בית כנסת קבוע שבו יתפלל בקביעות.
יח. צריך שיהיה לו מקום קבוע בבית הכנסת עצמו, ועיקר קביעות מקום לתפילה היינו לתפילת שמונה עשרה. ואין לשנות את מקומו אלא לצורך מצווה, או מפני שיושבים בסביבתו אנשים המטרידים אותו בתפילתו.
יט. אף אם נאנס ומתפלל בביתו, יקבע מקום מיוחד לתפילתו באחת מפינות הבית.
כ. תוך ד’ אמות למקומו (1.92 מ’) נחשב כמקומו הקבוע. ועל כן אם אורח התיישב במקומו הקבוע, לא יתוקטט עמו, אלא ישתדל לשבת בסמוך למקומו אם אפשר. וגם אם יצטרך לשבת בריחוק מקום, לא יתוקטט בעבור זה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה