הלכות הקשורות לחנוכת הבית

הלכות הקשורות לחנוכת הבית - א. מנהג ישראל קדושים לחנוך בית חדש בסעודת הודיה להשם יתברך בשירים ותשבחות ודברי תורה. ב. נוהגים שבעת סעודת חנוכת הבית,

3 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 07.04.21

הלכות הקשורות לחנוכת הבית
 
  
א. מנהג ישראל קדושים לחנוך בית חדש בסעודת הודיה להשם יתברך בשירים ותשבחות ודברי תורה.
ב. נוהגים שבעת סעודת חנוכת הבית, בעלי הדירה החדשה מברכים ברכת "שהחיינו" על פרי חדש, או על בגד חדש, ומתכוונים לפטור את הדירה והרהיטים החדשים. ומכל מקום הקונה דירה והוא שמח בקנייתו ורוצה לברך "שהחיינו", ואין לו בגד חדש או פרי חדש, רשאי לברך.
ג. הקונה בית מיד שניה, דהיינו שדרו בו אנשים אחרים, טוב ונכון לכתחילה שיצבע ויסייד את הבית לפני שנכנס אליו, כיון שהמקום משפיע הרבה על האדם, ואם דרו בדירה זו אנשים בעלי ריב ומדון, או אנשים עם צרות וחולאים או חילוניים, ישפיע עליו המקום חלילה, ולכן על ידי הסיוד יבטל את כח אחיזתם.
ד. אם ביתו נפל מאיזה סיבה, וחזר ובנאו מחדש כמו שהיה ולא הוסיף עליו כלל, אפילו הכי עושה חנוכת הבית ומברך שהחיינו על בגד חדש, כדין הבונה בית חדש.
ה. מה שנוהגים לעשות חנוכת הבית, זה דוקא בבנה בית חדש, או קנה דירה, אבל אם הוסיף חדר בחצר שהיה לו מכבר, אין צריך לעשות חנוכת הבית, אך לענין ברכת שהחיינו טוב ונכון שיקנה בגד חדש ויברך עליו שהחיינו ויכוין לפטור את שמחתו על הרחבת הדירה.
ו. ראוי ונכון לערוך סעודת "חנוכת הבית" גם כששוכרים דירה, ולא רק בקניית דירה.
ז. ראוי ונכון לערוך את חנוכת הבית כשקונים או שוכרים דירה לפני שילונו בדירה, ולא לדחות את חנוכת הבית עד שיסתדרו בבית וכו’, כי סדר חנוכת הבית חשוב מאד להוציא המזיקים מהבית החדש, ובירור הניצוצות שבמקום. ויביאו עשרה אנשים [או לפחות שלשה] שיאמרו את כל הסדר.
ח. יש אומרים שסעודת חנוכת הבית חשובה לסעודת מצוה, ובפרט אם תלמיד חכם אומר בה דברי תורה. ויש חולקים. ולכן יש נוהגים שבעל הבית עושה סיום מסכת בעת חנוכת הבית, כדי שהסעודה תיחשב לסעודת מצוה, ומנהג טוב הוא.
ט. מי שנתמנה למשרה חשובה ונכבדי הקהל נתנו לו דירה להתגורר בה במשך זמן כהונתו, נכון שיברך ברכת שהחיינו על בגד או פרי חדש, ויפטור את הדירה.
י. טוב שלא לעשות סעודת חנוכת הבית בשבת, כדי שלא יבואו לידי חילול שבת, וגם כדי שסעודת חינוך הבית תהיה ניכרת בפני עצמה.
יא. מה שיש נוהגים שכאשר נכנסים לדירה חדשה, מניחים בבית ההוא שני תרנגולים זכר ונקבה, ושוחטים אותם שם לסגולה, יש להם על מה שיסמוכו, ואין בזה חשש משום דרכי האמורי. ומכל מקום טוב שלא לחוש לדברים כאלה שלא הוזכרו בש"ס ובפוסקים.
יב. מותר לעשות סעודת חינוך הבית בחול המועד, ואין בזה משום "אין מערבין שמחה בשמחה".
יג. יש נוהגים שבעת שעוקרין דירתן וקובעין דירתן במקום אחר, נותנים בתחילה בדירה ההיא צלוחית של מלח.
יד. מותר להכנס לדירה חדשה ואפילו לדירה לשם הרווחה, בימי העומר, ומותר גם לסייד ולצבוע את הדירה בימים אלה, וכן מותר לעשות טפטים חדשים לנוי בדירתו, ויכול לברך ברכת "שהחיינו" בימי ספירת העומר, על כניסתו לדירה החדשה, בלבישת בגד חדש או אכילת פרי חדש. אולם יש להמנע בהחלט משמיעת כלי שיר, אף דרך הרדיו וטייפ, בסעודת חינוך הבית, עד ל"ד לעומר.
טו. יש להחמיר שלא לסייד או לצבוע את הדירה מיום ראש חודש אב עד אחר תענית תשעה באב.
טז. מראש חודש עד אחר תענית תשעה באב אסור לבנות בית שאינו לצורך מגורים, אלא ליופי והרחבה בעלמא, אבל מגורים מותר גם בימים אלה. ובניית בית כנסת מותר בכל אופן.
יז. מותר לבנות אפילו בית חתנות לבנו כשהוא לצורך דירת החתן והכלה והנישואין עומדים להתקיים מיד אחר תשעה באב, והחתן לא קיים עדיין מצות פריה ורביה.
יח. נוהגים שאין מברכים שהחיינו מי"ז בתמוז עד אחר תענית תשעה באב, ולכן אין עורכים סעודת חנוכת הבית בימים אלו, מאחר שאינו יכול לברך שהחיינו על בגד חדש.
יט. קבלן שהתחיל לצבוע ולסייד קודם ראש חודש אב ויש לו הפסד ממון אם יפסיק לצבוע ולסייד בימים אלה, יש להקל להמשיך בצביעה וסיוד, ונכון לעשות שאלת חכם לכל מקרה לגופו.
כ. יש להתיר לעקור עצי פרי לצורך הרחבת הדירה לשם דיור. וטוב לשכור גוי לעקירתם.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מיכאל

י"א אב התשע"א

8/11/2011

הארה חבל שאין מקורות להלכות שכתבת..

2. מיכאל

י"א אב התשע"א

8/11/2011

חבל שאין מקורות להלכות שכתבת..

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה