עניני שמירת הלשון על פי סדר פרשיות התורה – ט תמוז

ט תמוז - שמירת הלשון – חלק שני - ענייני שמירת הלשון לפי סדר פרשיות התורה - כי שמעתי אומרים נלכה דותיינה (שם, יז), ופירש רש"י: לבקש לך נכלי דתות...

1 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

ט תמוז
 
שמירת הלשון – חלק שני
 
ענייני שמירת הלשון לפי סדר פרשיות התורה
 
בפרשת וישב
 
כי שמעתי אומרים נלכה דותיינה (שם, יז), ופירש רש"י: לבקש לך נכלי דתות, שימיתוך בהם.
 
העניין הוא, שהוחלט אצלם, שהוא בעל לשון הרע ומטיל שנאה עליהם אצל אביהם, ומי יודע כמה מחלוקת יסובב על ידו ביניהם, וחיפשו עצה להיפטר ממנו באיזה אופן שהוא, שעל פי הדין לא יהיו בכלל רוצחים, ומה שיומת על ידי גרמא דידהו, לא חששו לזה.
 
ועל כן נאמר במדרש, ששיסו עליו את הכלבים (ומה שאמרו (שם, כ): לכו ונהרגהו, לא הריגה ממש אלא על ידי גרמא דידהו). וידוע מה שכתוב בגמרא (פסחים קיח, ע"א): כל המספר לשון הרע, ראוי להשליכו לכלבים, שנאמר (שמות כג, א): "לא תישא שמע שוא", וסמיך ליה (סמוך לזה): "לכלב תשליכון אותו". והנה כתוב בגמרא (סנהדרין עו, ע"ב): שיסה בו את הכלב, פטור. ואף בודאי שבדיני שמים חייב על גרמא גם כן, חשבו בנפשם שבדיני שמים לא יתחייבו, מפני שהוא בעל לשון הרע ומחלוקת.
 
 
***
 
מתוך "סם החיים" השלם
 
פרק ט – בו תבואר החובה שלא להסיח את הדעת משמירת הלשון, ולהיזהר ולהישמר ממלכודות ופיתויי היצר האורב להחטיא את האדם בדיבורו
 
ט – יזהר ממצוות מדומות שהן באמת עבירות
 
"מכל מצוות ה’ אשר לא תעשנה" (ויקרא פרק ה, פסוק יז).
 
שמעתי לרמז בזה על דרך צחות כנגד אותם שחוטאים ומורים היתר לעצמם, עד שמדמים בנפשם כי מצוה הם עושים, וכאילו לכבוד שמים מתכוונים (ודבר זה מצוי מאוד בעוון לשון הרע ומחלוקת), ולזה אמר "מצוות ה’ אשר לא תעשנה". לכלול מצוות מדומות וכוזבות אלו אשר לא תעשנה. (טעם ודעת שם).
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה