שער התורה פרק י – יח אייר

יח אייר - שער התורה פרק י-בו יבואר מה שאמרו חז"ל, שאדם בלי התורה הוא כדג בלי מים-וזה לשון הזוהר חדש : ואמר ר' אבהו: בוא וראה כמה שכרו של אדם העושה לאחר לחזור בתשובה. מנא לן?...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

יח אייר
 
שער התורה פרק י
 
בו יבואר מה שאמרו חז"ל, שאדם בלי התורה הוא כדג בלי מים
 
וזה לשון הזוהר חדש פרשת לך לך: ואמר ר’ אבהו: בוא וראה כמה שכרו של אדם העושה לאחר לחזור בתשובה. מנא לן? ממה דכתיב (בראשית יד, יח): ומלכי צדק מלך שלם. תני רבי חיא רבה: בשעה שנשמת הצדיק המחזיר בתשובה לאחרים, יוצא מן הגוף, מיכאל השר הגדול, המקריב נפשות הצדיקים לפני בוראו, הוא יוצא ומקדים שלום לנשמתו של אותו צדיק, שנאמר: ומלכי צדק, זה מיכאל, ראש שומרי שערי צדק. מלך שלם, זו ירושלים של מעלה. הוציא לחם ויין, שהקדים ויצא לקראתו ואמר לו: שלום בואך, עד כאן לשונו. ובדף סב ע"ב: כרוזא כרז בכל יומא: זכאין אינון דמשתדלי באורייתא, ואינון דמזכין להו לאחרנין, ואינון דמעבירין על מידותיהן. עד כאן לשונו בקיצור.
 
וגם יהיה בודאי סיוע על ידי זה למהר ביאת הגואל במהרה בימינו, כמו שהיה זה גופא סיוע לגאולת מצרים, שלא היה בהן אז עוון לשון הרע, וכמו דאיתא במדרש רבה פרשת אמור: בשביל ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים: שלא שינו את שמם, ולא שינו את לשונם, ולא אמרו לשון הרע, ולא נמצא אחד מהן פרוץ בעריות. [ומה דקשה על זה לכאורה מהפסוק (שמות ב, יד): אכן נודע הדבר כבר דיברו בזה המפרשים]. ונלך בהמסילה אשר דרכו אבותינו, וכמו שכתוב (ירמיה לא, כ): שיתי ליבך למסילה דרך הלכת.
 
***
 
מתוך "סם החיים" השלם
 
פרק ב 
 
בו יבואר ששמירת הלשון הינה שורש להצלחה ולעליה הרוחנית של האדם ומזכה לאדם זכויות לאין שיעור.
 
א – שמירה מכל חטא
 
על ידי שמירת הפה משתמרת הנפש מכל חטא. (אבן שלמה להגר"א פ"ז).
 
ב – מזוזה על הפתח  – לרמז כי עיקר הכל תלוי בשמירת פתחי פיו
 
רמז מזוזה על הפתח דווקא רומז, כי אין תוכו של אדם יקודש כולו כמלאך, אם לא יקש פתחי פיו,  וכן להיפך, כי גדול שמירת הפה אף אם לא יהיה ביתו מלא ספרים, פירוש שלא יהיה מלא תורה ויראה, אם רק פתחי פיו שמורים – קדוש יאמר לו, אך לא בית העצים והתבן [כוונתו להא דאמרו חז"ל (יומא י"א ע"א), בית התבן ובית הבקר והעצים פטורים מן המזוזה], מעשה בהמה שהם רשעים גמורים, אבל זולת זה עיקר הכל תלוי בפתחי פיו ולכן הכל תלוי בזה, ולכן בית מלא ספרים בעי מזוזה בפתח דווקא לרמז אהנ"ל. (חת"ם סופר על התורה פרשת קורח).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה