אל תשכח למלא דלק!

הרבה פעמים זה לא בגלל סיבה ספציפית, אלא בגלל הדלק שנגמר, ואנחנו שלא ידענו עד כמה חשוב למלא אותו, לא עשינו זאת, והתוצאה... המכונית נעצרה.

3 דק' קריאה

שרה שוורצמן

פורסם בתאריך 06.04.21

הרבה פעמים זה לא בגלל סיבה ספציפית, אלא בגלל
הדלק שנגמר, ואנחנו שלא ידענו עד כמה חשוב למלא אותו,
לא עשינו זאת, והתוצאה… המכונית נעצרה.
 
 
סוגים רבים של אנשים מתהלכים בינינו.
 
יש כאלו שהשגרה חביבה ואהובה עליהם. אין להם דבר יותר נפלא מלקום בבוקר ולדעת שהיום יהיה כמו אתמול וכמו מחר, כל יציאה קטנה מהשגרה גורמת להם לקושי ולהשתוקקות לשוב כבר לימים האפרוריים והרגילים.
 
יש כאלו שונים. שכל יום שגרתי גורם להם להרגיש כבדות בכל אבריהם, הם שונאים את השגרה, באופיים הם אוהבים מאוד אירועים חריגים, חגיגות וסתם כך חופשות מזדמנות, כל אלה מחיים אותם וגורמים לרוח חדשה לפכות בתוכם.
 
תוכלו לראות ילדים שבקושי רב קמים בבוקר, בקושי הולכים ללימודים, ואילו ביום של טיול הם עומדים כבר בשש בבוקר ליד הדלת, לבושים ומחכים בקוצר רוח לשעה שמונה שתגיע.
 
כמה טובה השגרה
 
לא אחת דובר על השגרה המבורכת. על כך שאין טוב ממנה והיא בעצם ברכה עבורנו, אפילו שלא תמיד אנחנו מודעים לטובתה. טוב שאנחנו קמים בבוקר ויודעים מה יהיה היום, מה נעשה, לאן נלך.
 
השגרה עוזרת לנו לבצע פעולות מורכבות בלי הרבה מחשבה בגלל שאנחנו מיומנים ורגילים.
 
כמו למשל, נהג, בתחילת דרכו הוא מהסס ונבוך. בכל תנועה הוא זקוק לריכוז מקסימלי כדי לשלוט על ההגה, על המעצורים ובד בבד להיות עירני ולראות את התמרורים שבכביש. במשך הזמן הופכת הנסיעה לדבר שבשגרה, והנהג כלל אינו צריך להתרכז בה ובתנועותיו.
 
כך, למשל, יכולה אמא לדבר עם ילד אחד על פצע כואב ומעציב, עם הילד השני על המסיבה המשמחת הקרבה ובאה, ובאותו זמן גם למרוח לילד אחר כריך בשוקלד ולשני לטגן חביתה…
 
השגרה מביאה לליבנו שלווה ורוגע, ואנחנו יודעים להעריך אותה רק כשהיא מופרת. כשאמא נהיית חולה, חלילה, וכל סדרי בראשית משתבשים, הבית הופך לתוהו ובוהו, הבעל אינו יודע איך להסתדר עם התפקידים הפשוטים ועד כמה שיתאמץ, שום דבר לא יהיה מושלם.
 
לפעמים השגרה מופרת בנסיבות משמחות, למשל כשתינוק חדש נולד. גם אז, למרות השמחה של כולם, אין ספק שהבית אינו מה שהיה, והילדים גם הם לא מה שהיו. אחד עצוב, השני כועס, שלישי מתכנס ועוד, כל אם תוכל לומר שזו עבודה לא קלה ותהליך לא קצר, להחזיר את הבית לשגרה הטובה והמוכרת.
 
חייבים לצאת!
 
לפעמים, כדי להעריך דבר ולכבד אותו, יש צורך לראות אותו מבחוץ, כשמדובר בשגרה הרבה פעמים ואצל הרבה אנשים הכלל הזה מוכיח את עצמו כנכון.
 
"איך אני יכולה לצאת מהשגרה?" שואלות אמהות רבות בתמיהה, "גם בשגרה עצמה איני מספיקה לעשות את כל מה שאני צריכה. רשימה אינסופית של תפקידים מצפה לי, אם ארצה לעשות הכל אוכל ללכת לישון רק בשלוש בלילה…"
 
זה נכון, כמובן, אין ספק שבבתים רבים השגרה לחוצה ועמוסה, כל רגע מנוצל עד תום. אולם אם נבין עד כמה חשובה היציאה ממנה, אם נעריך נכון את האנרגיה, את שמחת החיים והכוח שהיציאה הזו תזרים לתוכנו, אין ספק שלא נוותר עליה.
 
ממש כמו מכונית שחייבת לגמוע קילומטרים רבים כדי להגיע למחוז חפצה, הנהג נוסע במהירות, הוא חייב להספיק להגיע בתוך כמה שעות ליעד.
 
גם אותו נהג מבין שעל דלק אי אפשר לוותר, וכשמד הדלק יראה שהוא עומד כמעט בקו הגמר, למרות המהירות ולחץ הזמן, יעצור הנהג בתחנת דלק קרובה כדי למלא את המצבר. שאם לא כן, תעצר המכונית באמצע הדרך…
 
גם ה’מכונית’ שלנו לפעמים חורקת וכמעט דוממת באמצע הכביש. פתאום, באמצע ארוחת ערב, אנו מתפרצים בגלל מאורע קטן, אחר כך בערב אנו נשאל את עצמנו – "מה קרה לי?", "למה צעקתי?", "אז מה אם נשפך קצת שוקו על הרצפה?"
 
הרבה פעמים זה לא בגלל השוקו שנשפך או כל סיבה שלא תהיה, אלא בגלל הדלק שנגמר, ואנחנו שלא ידענו עד כמה חשוב למלא אותו, לא עשינו זאת, והתוצאה… המכונית נעצרה או הצעקות נשמעו או החולשה עטפה אותנו בפתאומיות…
 
יש כאלו החוששות שאם הן מרגישות צורך לצאת לחופשה אולי אינן מודות מספיק, אולי הן משדרות בכך מרמור או חוסר סיפוק…
 
אבל הדבר אינו נכון כלל. שגרה, נהדרת וקסומה כלל שתהיה זקוקה לרענון ולשינוי מדי פעם.
 
מהו דלק?
 
אצל כל אחת ה’דלק’ בצורה אחרת.
 
יש אחת שהרצאה טובה היא תדלוק מצוין בעבורה. אחרת תעדיף ללכת לסדנא לבישול, לאומנות ובשביל השלישית ספר טוב הוא פרס נהדר.
 
אל תזלזלו בכך. מצאו את מה שמדבר אליכן והקדישו לו זמן. תכננו מראש את סדר היום כך שאפשר יהיה לוותר על מטלות בלתי דחופות, ובמקומן, פעם בשבוע, להכניס חויה נחמדה לסדר היום.
 
גם בבית, עם הילדים, אפשר למצוא הזדמנויות נחמדות לחגוג. למשל, ימי הולדת של הילדים, ראש חודש, ועוד…
 
ארוחת ערב חגיגית, יציאה לגינה מרוחקת, משחק לא מוכר או ‘חגיגת ממתקים’ – כל אלו ינעימו את השגרה ויהפכו אותה לפוריה ונעימה יותר, כל אלו יהוו דלק עבור הילדים שלפעמים גם הם זקוקים לו.
 
אלו שזקוקים לשינוי ולהתחדשות אינם צריכים לחכות שהחידוש יגיע מעצמו, שכן צעדיו איטיים. הם יכולים להוסיף תמונה קטנה או עציץ, לשנות את מקום הריהוט בבית, להפתיע את כולם עם סלט חדש, להגיש את ארוחת הצהריים באופן חדש, להכין ארוחת ערב לא שגרתית יום אחד, ובעוד כל מיני דרכים מגוונות להביא את ההתחדשות והריענון אליהם הביתה.
 
גם בזמן של שגרה יכולות להיות הפתעות קטנות ונחמדות בצד הדרך, הפתעות שיהפכו את החיים למעניינים ומפכים יותר.
 
בסופו של דבר…
 
השגרה היא דבר מבורך, עובדה המכניסה את חיינו למסלול מסויים ועוזרת לנו לצפות מראש מהלכים ולהתכונן לקראתם. להיות שלווים ורגועים, אבל הכלל הזה לא תמיד נכון ולפעמים גם השגרה צריכה שינוי ורענון.
 
והעיקר, שגרה נעימה ומבורכת לכולנו.
 

 

(מתוך "שעה טובה בבית") 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה